واکنش ‌های جهانی به شهادت سردار سلیمانی

خبر شهادت سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی در حمله آمریکایی‌ها در نزدیکی فرودگاه بغداد واکنشهای مختلفی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، خبر شهادت سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی در حمله آمریکایی‌ها در نزدیکی فرودگاه بغداد بسرعت تبدیل به مهمترین خبر در سطح رسانه‌های جهانی شد و واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت.
تلویزیون رسمی عراق بامداد جمعه اعلام کرد که سرلشکر «حاج قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس»، معاون حشد شعبی در حمله راکتی آمریکا به نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.
 
نیروهای حشد شعبی نیز از شهادت چندتن از اعضای این گروه شبه نظامی به همراه تعدادی از «مهمانان» آنها در حمله راکتی به نزدیکی فرودگاه بغداد خبر دادند.
 
سخنگوی حشد شعبی اعلام کرد که «دشمنان آمریکایی و اسرائیلی مسئول شهادت دو مجاهد ابومهدی مهندس و قاسم سلیمانی هستند».
 
ادعای بی اساس پنتاگون درباره اقدام تروریستی آمریکا
 
وزارت دفاع آمریکا روز جمعه درباره حمله به کاروان سردار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیانیه‌ای صادر کرد.
 
در این بیانیه ادعا شده است: «ارتش آمریکا به دستور رئیس‌جمهور با کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام دفاعی قاطعی برای حراست از پرسنل آمریکا در خارج از کشور انجام داده است».
 
پنتاگون در ادامه این بیانیه در ادعایی بی‌اساس گفت: سردار سلیمانی در حال طراحی برنامه‌هایی برای حمله به دیپلمات‌ها و نیروهای آمریکا در عراق و سراسر منطقه بود!
 
وزارت دفاع آمریکا در بخش دیگری از این بیانیه، از اعتراضات ضد آمریکایی مقابل سفارت امریکا در عراق به عنوان «حمله به سفارت آمریکا» یاد کرده و مدعی شد این اقدام به دستور سردار سلیمانی صادر شده است.
 
در پایان این بیانیه مدعی شده است: «هدف از این حمله جلوگیری از برنامه‌های آتی ایران برای حمله بود. ایالات متحده همه اقدامات لازم را برای حراست از مردم و منافع این کشور در سراسر جهان انجام خواهد داد».
 
شبکه اسکای نیوز عربی در گزارشی به نقل از منابع عراقی خبر از شهادت قاسم سلیمانی و نیز ابومهدی المهندس داد.
 
شبکه یورو نیوز نیز در گزارشی با اشاره به شهادت قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در حمله هوایی نیروهای آمریکا در عراق، گزارش داد: وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اقدام به ترور قاسم سلیمانی کرده است. پنتاگون هدف از این حمله را در بیانیه خود «اقدام‌های دفاعی قاطع برای محافظت از کارمندان آمریکا در خارج از کشور» عنوان کرده است.
 
شبکه خبری الجزیره بامداد جمعه نیز به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد که سخنگوی الحشد الشعبی می‌گوید آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در شهادت قاسم سلیمانی و المهندس دست داشته اند.
 
شبکه العربیه نیز در گزارشی عنوان کرد: تلویزیون رسمی عراق از کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران و دستیار او ابومهدی المهندس فرمانده یکی از فرماندهان حشد الشعبی عراق در حمله موشکی به فرودگاه بین‌المللی بغداد خبر داد.
 
این شبکه خبری افزود: از سویی حساب‌های شبکه اجتماعی تصویری منتشر کرده‌اند که گفته شده متعلق به قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس است.
 
شبکه بی بی سی در گزارشی بامداد جمعه گزارش داد: دولت عراق می‌گوید یک حمله هوایی در محدوده ترابری فرودگاه بغداد روی داده است. با این حال، تلویزیون دولتی عراق بامداد جمعه گزارش کرد که در جریان این حمله هوایی در فرودگاه بغداد به دو کاروان خودروهای گروه حشد الشعبی، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران به همراه چند رهبر حشد الشعبی کشته شده است.
 
سندرز: اقدامات به شدت خطرناک ترامپ ما را به یک جنگ دیگر در خاورمیانه نزدیک‌تر می‌کند
 
«برنی سندرز»، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر به حادثه شهادت سردار سلیمانی که در حملات ارتش تروریستی آمریکا در فرودگاه بغداد انجام شد، واکنش نشان داد.
 
در این ارتباط سندرز گفته است: اقدامات به شدت خطرناک ترامپ ما را به یک جنگ دیگر در خاورمیانه نزدیک‌تر می‌کند که می‌تواند منجر به از دست رفتن جان‌های بی شمار و تریلیون‌ها دلار دیگر شود.
 
سندرز در ادامه گفته است: ترامپ وعده پایان جنگ‌ها را داد، ولی این اقدام اخیر ما را در مسیر دیگری قرار خواهد داد.
 
سندرز در توئیت دیگری در این ارتباط گفته است: وقتی که من رأی علیه جنگ عراق دادم، نگران این بودم که این جنگ منجر به بی ثباتی بزرگ‌تر در منطقه شود که این نگرانی متأسفانه درست از آب درآمد.
 
نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنین گفته است: آمریکا حدود ۴۵۰۰ نیروی خود را از دست داده با ده‌ها هزار زخمی و تریلیون‌ها دلار هزینه کرده است.
 
این اظهارات توئیتری سندرز تنها ساعتی پس از آن منتشر شد که ارتش تروریستی آمریکا در فرودگاه بغداد، خودرو حامل سردار سلیمانی و گروهی از فرماندهان حشدالشعبی را هدف قرار داد که در این حادثه تمام سرنشینان به فیض شهادت رسیدند.
 
واکنش کنگره آمریکا
 
در بیانیه کنگره آمریکا که ساعاتی پس از حمله نیروهای متجاوز این کشور به کاروان حامل نیروهای حشد شعبی در عراق و شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس منتشر شد، آمده است که این نهاد قانونگذاری «مجوز این ترور را صادر نکرده و اینکه مردم آمریکا خواهان جنگ با ایران نیستند.اکنون باید تمام گام‌ها برای حراست از نیروهایمان در برابر هرگونه تشدید اجتناب ناپذیر [درگیری] و خطرات فزاینده برداشته شود».
 
بایدن: ترامپ دینامیتی به درون انبار باروت انداخت
 
در پی حمله راکتی نیروهای آمریکا به کاروان نیروهای حشد شعبی در عراق و شهادت سردار قاسم سلیمانی و تنی چند از فرماندهان و مقامات بلندپایه حشد شعبی، «جو بایدن» در انتقاد از این اقدام دولت واشنگتن گفت که «رئیس جمهور ترامپ دینامیتی به درون انبار باروت انداخت».
 
وی در این باره افزود: «بیانیه دولت [آمریکا] می‌گوید که هدف [این حمله] جلوگیری از حمله‌های آتی ایران است؛ اما این اقدام مطمئناً تأثیری معکوس خواهد داشت».
 
جو بایدن در ادامه بیان کرد: «رئیس جمهور ترامپ درست یک دینامیت به انبار مهمات انداخته است، او به مردم آمریکا یک توضیح در مورد استراتژی و نقشه [واشنگتن] برای حفظ امنیت نیروها و کارکنان سفارت، ملت و منافع کشورمان هم در داخل و هم در خارج و هم به شرکای آمریکا در سرتاسر منطقه و فراتر از آن بدهکار است».
 
انتقاد مورفی از توجیه پنتاگون
 
«کریس مورفی» سناتور دموکرات آمریکا در دو پیام توئیتری، توجیه پنتاگون برای ترور سردار حاج قاسم سلیمانی را به باد انتقاد گرفت.
 
وی در یک پیام توئیتری نوشت: «سلیمانی دشمن ایالات متحده بود. در آن شکی نیست. پرسش این است که آیا آمریکا بدون مجوز کنگره دومین فرد قدرتمند در ایران را ترور می‌کند، با علم به اینکه این آغاز یک جنگ بالقوه بزرگ منطقه‌ای خواهد بود؟»
 
وی در یک پیام توئیتری دیگر می‌نویسد: «توجیه [پنتاگون] برای این ترور، جلوگیری از حمله‌های ایران در آینده بود!»
 
کریس مورفی در ادامه این پیام می‌افزاید: «یک دلیلی که ما معمولاً مقامات سیاسی خارجی را ترور نمی‌کنیم این باور است که یک چنین اقداماتی باعث کشته شدن شمار بیشتری از آمریکاییان، و نه کمتر، خواهد شد. این مسئله باید امشب مایه نگرانی واقعی، عمیق و مبرم ما باشد».
 
واکنش ترامپ
 
در پی ترور سردار حاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در یک پیام توئیتری تصویری از پرچم آمریکا را منتشر کرد.
 
این خبر به روز رسانی می‌شود....



انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/15033
اخبار مرتبط

نظرات شما