گزارش قم فردا از کاهش بودجه فرهنگی کشور؛

مظلومیت فرهنگ با کاهش بودجه فرهنگی

مسئله فرهنگ یکی از دغدغه ها مهم رهبری و برخی مسئولین در کشور است و همه کارشناسان به این موضوع اذعان دارند که کاهش بودجه فرهنگی مشکلات بسیاری در پی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، جنگ هشت ساله ایران که تمام شد و دشمنان از آن نتیجه ای نگرفتند به ظاهر جنگ را کنار گذاشتند البته از نوع فیزیکی و شروع کردن به جنگ های مختلفی همچون جنگ اقتصادی اما در این عرصه هم به اهداف شوم و پلید خود نرسیدند پس جنگ را به عرصه فرهنگی بردند و امروز ما در عرصه فرهنگی جنگ بسیار سخت و سنگینی با دشمن داریم که شاید در ظاهر چیزی مشخص نباشد اما اگر در باطن این جنگ وارد شوید خواهید دید چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است.
انقلاب اسلامی ایران بیش از هرچیزی به شاخصه های فرهنگی و ارزشی جامعه اسلامی متکی بوده و امروز هم بحث مباحث فرهنگی از دغدغه های مهم کشور بشمار می رود.
البته رهبر معظم انقلاب سال هاست در خصوص خطرات فرهنگی با عناوین مختلف مانند شبیخون فرهنگی  اشاره می کنند، ایشان در یکی از سخنرانی ها خود با اهالی فرهنگ می فرمایند: «اما در عرصه فرهنگ، بنده به معنای واقعی کلمه، احساس نگرانی می کنم و حقیقتا دغدغه دارم. این دغدغه، از آن دغدغه هایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصف شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرع کند. من چنین دغدغه ای دارم. البته در سخنرانی ها، از این دغدغه با مردم نخواهم گفت اما نمی شود که به شما نگویم. شما خودتان دست اندرکاران مسائل فرهنگی هستید و باید از این دغدغه من خبر داشته باشید. خود من هم، آدمی بی اطلاع از مسائل فرهنگی نیستم؛ همان طور که از مسائل کشور هم هیچ گاه بی خبر نبوده ام. لذا حقیقتا در باب فرهنگ، احساس نگرانی عمیقی دارم. »
در هر حال امروز مسئله فرهنگ برای کشور ما بسیار مهم است و باید مسئولین فرهنگی در این زمینه فعالیت های گسترده و برنامه ریزی شده داشته باشند تا بتوانند توطئه ها و فتنه ها و برنامه های دشمنان برای کشور مخصوصا جوانان را خنثی کنند.

امروز فرهنگ در جامعه متولی ندارد
از همین رو مریم معین الاسلام رئیس موسسه علمی و فرهنگی زنان منتظر در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به بحث فرهنگ در کشور، اظهار داشت: جامعه ما امروز دچار نوعی ولنگاری فرهنگی شده است .
وی ادامه داد: امروز عدم ارائه برنامه مناسب برای فرهنگ نشان از آن دارد که فرهنگ در جامعه متولی ندارد.
رییس موسسه علمی و فرهنگی زنان منتظر اضافه کرد: برای فرهنگ جامعه بودجه بسیار کمی اختصاص داده می شود و مراکز فرهنگی کشور به دلیل نبود بودجه در حالی تعطیلی هستند.
وی افزود: رواج برخی فرهنگ های غلط مانند ازدواج سفید، جشن طلاق، آوردن سگ به خیابان و... نشان از کمکاری در این حوزه است.
این استاد حوزه خواهران ادامه داد: برنامه های فرهنگی در کشور متولی ندارد که برای این نوع مسائل برنامه ریزی و اصلاح کند.

از طرفی با توجه به مهم بودن مسئله فرهنگ در هر کشوری مخصوصا کشور ما که هم نام اسلام را با خود یدک می کشیم و هم اینکه از این بستر مورد هجمه شدید دشمن قرار گرفته ایم باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.
اما این روز ها به دلیل فشار های اقتصادی دشمن به کشور، بودجه فرهنگی کشور کاهش پیدا کرده است و در هر قسمتی که بودجه نیاز باشد از بودجه فرهنگی کشور به آن اختصاص می دهند در حالی که این مسئله باید برعکس باشد.

کمیسیون به دنبال تخصیص صددرصدی بودجه فرهنگی کشور است
از همین رو  محمداسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به تحقق 63درصدی بودجه فرهنگ در سال جاری، اظهار داشت: در باقی مانده سال به دنبال تحقق بودجه هستیم، کمیسیون فرهنگی مجلس با جدیت به دنبال تخصیص 100 درصد بودجه فرهنگی کشور در سال جاری است.
وی افزود: در بحث بودجه سال 99 در تلاش هستیم تا بعضی از ایرادات رفع شود چرا که شواهد نشان می دهد در سال آینده با مشکل روبرو خواهیم بود.

مسئولین فقط شعار فرهنگ را می دهند
همچنین حجت الاسلام احمد مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگاران با انتقاد از مسئولین و نهادهای فرهنگی کشور گفت: متاسفانه در عرصه فرهنگ در شعار روی عرش و در عملا زیر فرش هستیم.
وی افزود: مسئولین فرهنگی و نهادهای فرهنگی کشور نتوانسته اند بحث اهمیت فرهنگ را در کشور ایجاد کنند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: از طرفی در سطح مقامات و مسئولان بین نظر و عمل تفاوتی بسیاری وجود دارد، یعنی در مرحله نظر همه بر اهمیت و اولویت فرهنگ تاکید دارند اما در عمل که باید امکانات، منابع و بودجه در اختیار فعالیت‌های فرهنگی باشد، توجهی نمی شود.
وی توضیح داد: همچنین نتوانسته‌ایم فعالیت‌های فرهنگی را به عنوان فعالیت‌هایی که می‌تواند در عرصه‌های اقتصادی موثر باشد در بخش‌های فرهنگی نیز ایجاد کنیم.

برخی مشکلات مردم به دلیل نابسامانی‌های فرهنگی است
از طرفی حجت الاسلام ملک زاده در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه موضوع گفت: اگر مقدار از بودجه‌های جاری کشور به مسائل فرهنگی اختصاص داده شود مورد اعتراض مردم نخواهد بود چرا که امروز برخی از مشکلات و گره‌های مردم به دلیل نابسامانی‌های فرهنگی است که در جامعه وجود دارد.
وی ابراز داشت: مسئولین اعتقادی به این موضوعات ندارند؛ باید مسئولین و مخصوصاً نمایندگان مجلس توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند و در رفع آن‌ها تلاش کنند.

همه کارشناسان و مسئولین کشور که مسئله فرهنگ اهمیت می دهند و دغدغه آن را دارند در خصوص کاهش بودجه فرهنگ بسیار نگران هستند و این اتفاق را برای آینده کشور نگران کننده می بینند.

 کاهش بودجه فرهنگی کشور آسیب های بسیاری در پی خواهد داشت
حجت الاسلام سعید فراهانی فرد معاون پژوهشی دانشگاه قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه کاهش کل بودجه کشور یکی از معضلات مهم کشور است اما باید برای همین بودجه هم اولویت بندی صورت بگیرد، گفت: این روز ها به دلیل کاهش بودجه فرهنگی در مراکز و یا به دلیل عدم تخصیص بودجه به بخش دیگر از بودجه فرهنگی کسر می کنند در مباحث پژوهشی هم لطمه های فراوانی ایجاد شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به بودجه فرهنگی کشور، گفت: کاهش بودجه فرهنگی کشور در کوتاه مدت و بلند مدت صدمات بسیاری را به کشور وارد خواهد کرد.

کاهش بودجه فرهنگی می تواند عواقب وخیمی برای نظام ایجاد کند
همچنین حجت الاسلام محمد ملک زاده عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به کاهش بودجه فرهنگی برای سال آینده، اظهار داشت: کاهش بودجه فرهنگی کشور می‌تواند عواقب وخیمی برای نظام ما که پیرو ارزش‌های فرهنگی، دینی و اسلامی است داشته باشد.
وی اضافه کرد: باید برنامه ریزهای فرهنگی در ایران بسیار گسترده‌تر نسبت به کشورهای سکولار که برای فرهنگ دینی و انسانی خود ارزشی قائل نیستند بیشتر باشد.
حجت الاسلام ملک زاده عنوان داشت: در کشورهای غربی بر روی بودجه‌های فرهنگی خود سرمایه گذاری‌های بسیار انجام می‌دهند و از این بودجه برای ترویج فرهنگ غربی در کشورهای دیگر استفاده می‌کنند.
وی بیان داشت: کاهش بودجه موجب شده است بسیاری از مراکز فرهنگی کشور تعطیل شود که جای تأسف برای جامعه ما دارد.
نماینده باید نسبت به مسائل فرهنگی غیرت دینی داشته باشد
کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: انشالله مردم در انتخابات آینده نمایندگانی را انتخاب کنند که نسبت به مسائل فرهنگی کشور غیرت دینی داشته باشند.

در هر حال با توجه به مسئله مهم فرهنگ و این که امروز در جنگ تمام عیار فرهنگی با دشمن هستیم امیداست مسئولین کشور مخصوصا متولیان فرهنگی به این بحث توجه ویژه ای داشته باشند چراکه برخی از مشکلات و معضلات اجتماعی کشور به دلیل مسائل فرهنگی است.

انتهای پیام/160
http://qomefarda.ir/15546
اخبار مرتبط

نظرات شما