قم فردا گزارش می‌دهد؛

نگرانی‌های جوانان و مسئولان از افزایش سقف وام ازدواج!

افزایش سقف وام ازدواج در روزهای اخیر موجب نگرانی جوانان و مسئولان شده است که در نوع خود جالب‌توجه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، وام ازدواج را می‌توان اصلی‌ترین و یا شاید تنها کمک دولت به زوج‌های جوان دانست که این روزها بار دیگر زمزمه‌های افزایش آن به شنیده می‌شود، افزایشی که خبر خوش برای زوج‌های جوان است اما عده‌ای از کارشناسان و مسئولان از آسیب‌های این افزایش احساس خطر کرده‌اند.

وام ازدواج 50 میلیونی

درواقع افزایش سقف وام ازدواج در مقطع کنونی که شاهد افزایش قیمت در حوزه مسکن، اجاره‌بها و لوازم‌خانگی هستیم، اقدام درست و سنجیده‌ای است که انتظار آن‌هم می‌رفت.
ابتدا علی‌اصغر یوسف نژاد نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور بود که این خبر را اعلام کرد و بیان داشت: وام ازدواج در سال آینده برای هر یک از زوجین ۵۰ میلیون تومان شد.

«علی‌اصغر یوسف نژاد» سه‌شنبه هفته گذشته در تشریح مصوبات نشست این کمیسیون، اظهار داشت: بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه؛ میزان وام ازدواج در سال آینده به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

وی افزود: بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده به‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آن‌ها بعد از یکم فروردین سال ۹۶ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کند.
هرچند که این تصمیم باید برای تأیید نهایی به صحن مجلس شورای اسلامی بیاید اما بعید به نظر می‌رسد نمایندگان در سال آخر کارشان در این دوره و نزدیک بودن انتخابات و همچنین افزایش قیمت‌ها با آن مخالفت کنند.

کارشناسان و مسئولان چه می‌گویند؟

در این میان افزایش رقم وام ازدواج برای همه زوج‌های جوان چه آن‌هایی که در پایتخت زندگی می‌کنند و چه آن‌هایی که در روستا یا شهرهای کوچک زندگی می‌کنند یکسان است حال این‌که مخارج زندگی در کلان‌شهرها با شهرهای کوچک و روستاها قابل‌مقایسه نیست.

درواقع افزایش سقف وام ازدواج به‌خصوص در شهرهای کوچک خود عاملی است که جوانان را به ازدواج ترغیب می‌کند و قطعاً تأثیر خود را خواهد گذاشت اما این تمام ماجرا نیست.

در سال‌های اخیر و با افزایش میزان وام ازدواج فضای مجازی پر از درخواست‌های جوانانی شد که یا خواستار ازدواج صوری بودند، هرچند که دلایل زیادی برای این کار وجود داشت اما یکی از اصلی‌ترین علت‌ها بهره‌مندی از وام ازدواج این وصلت صوری بود.

این موضوع بارها در استان‌های مختلف رسانه‌ای شده و تقریباً می‌توان گفت این اتفاق در بیشتر نقاط کشور می‌افتد.

محمدمهدی تند گویان معاون امور جوانان، وزیر ورزش و جوانان یکی از افرادی که است که موافق افزایش رقم وام است اما بااین‌وجود انتقادهایی نیز بر آن دارد.

وی می‌گوید: قانون‌گذار، وقتی وام ازدواج را به‌عنوان تسهیلات برای ازدواج جوانان افزایش می‌دهد و با توجه به بهره کم آن در مقابل دیگر وام‌ها آن را تبدیل به یک وام ارزشمند می‌کند، باید مقرراتی را قرار دهد تا امکان سوءاستفاده از آن گرفته شود زیرا ممکن است قابل‌خرید و فروش شود، یا ممکن است یک خانواده فقیر برای دریافت این وام دختر خود را به عقد فردی درآورده و وام را بدون اینکه حق‌وحقوقی به دخترشان بدهند، دریافت کنند.

وی در ادامه می‌افزاید: هیچ‌گونه نظارتی بر وام ازدواج نداریم، بانک‌ها فقط برای پرداخت این وام یک عقدنامه دریافت می‌کنند که می‌توان آن را به قیمت بسیار پایینی تهیه کرد و هیچ نظارتی مبنی بر اینکه این وام برای چه چیزی هزینه می‌شود، وجود ندارد. معتقدم قانون‌گذار باید در تعیین قانون و افزایش وام ازدواج به همه موارد توجه کند.

به‌عنوان‌مثال در سال ۹۸ که وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافت، دریافت‌کنندگان وام ازدواج در سنین کمتر از ۱۵ سال که فقط شامل دختران می‌شود، در حدود ۳ تا ۴ برابر افزایش یافت، این در حالی است که ممکن است در سال گذشته هم همین تعداد ازدواج‌کرده باشند، اما وام ازدواج دریافت نکرده باشند.

معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده نیز دراین‌باره می‌گوید: سعی داریم بتوانیم در قانون بودجه محدودیت سنی برای وام ازدواج مدنظر قرار دهیم تا امکان سوءاستفاده از وام ازدواج وجود نداشته باشد، با توجه به آمارهایی که از میزان ازدواج کودکان وجود دارد باید هرگونه ممنوعیت ازدواج زیر ۱۳ سال را در قانون تثبیت کنیم و به این مسئله توجه شود که چگونه به کودکان وام ازدواج پرداخت می‌شود؟ چراکه کودکان نمی‌توانند حساب بانکی داشته باشند و از حساب خود برداشت کنند و مشخص نیست که وام واقعاً به دست این زوج می‌رسد.

از سوی دیگر رئیس یکی از شعبه‌های بانک ملت نیز در گفتگو با خبرنگار ما این موضوع را تأیید کرد و گفت: متأسفانه در مواردی شاهد صوری بودن ازدواج‌ها هستیم که زوجین برای گرفتن وام ازدواج و بهره‌مندی از آن اقدام به ازدواج صوری می‌کنند البته این موارد در استان قم کم بوده است.

بانک‌ها حلقه‌ای اصلی وام‌های ازدواج

خارج از این موضوع که نظارت‌ها به چه نحوی باشد و این‌که چه اقداماتی صورت بگیرد تا وام‌های ازدواج در مسیر درستی هزینه بشود این بانک‌ها هستند که نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

درواقع به میزان که رقم وام ازدواج افزایش می‌یابد میل و اراده‌ای بانک‌ها برای پرداخت این وام‌ها کاهش می‌یابد به‌طوری‌که قطعاً شرایط وام‌گیرندگان سخت‌تر خواهد شد.

به‌عنوان‌مثال یکی از مشکلاتی که زوج‌های جوان با آن درگیر هستند، ایرادهایی است که بانک‌ها به ضامنین وارد می‌کنند و علاوه بر این برخلاف قانون از وام‌گیرنده‌ها درخواست دو ضامن معتبر می‌کنند که حالا با افزایش 20 میلیونی رقم وام ازدواج نسبت به سال گذشته مشخص نیست که تعداد ضامن‌های درخواست بانک‌ها به چند نفر برسد.

به‌هرحال انتظار می‌رود این اقدام سنجیده و درست مجلس در افزایش سقف وام ازدواج با نظارت درست مسئولان اجرایی شود تا حداقل باری کوچک از دوش زوجین برداشته شود.

انتهای پیام/110
http://qomefarda.ir/15680
اخبار مرتبط

نظرات شما