ساخت و اصلاح ۵۰۰ کیلومتر پیاده راه در تهران/ عدم حذف مسیر ویژه نابینایان و معلولان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران صبح امروز در نشستی خبری گفت: یک موضوع تازه و مهمی در تهران آغاز شده است که باید به شهروندان در خصوص آن اطلاع رسانی شود.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ تلاش کردیم تا به معابر شهری تهران رسیدگی ویژه ای بکنیم و برای همین موضوع به موضوع آسفالت اهتمام کردیم و تا امروز هفتاد هزار تن آسفالت در سطح معابر پاشیده شده است.

معاون شهردار تهران گفت: یکی از نقایص همیشگی شهر تهران این بود که معابر پیاده شهر تهران مناسب نبود و توجه به این امر از آن جهت است که آرامش مردم در حین تردد در بخشی از همین معابر خلاصه می شوند.

صبوری ادامه داد: در تهران یک چیزی حدود ۱۲ هزار کیلومتر پیاده رو داریم که شاید از هر کدام بپرسیم چقدر مناسب است می گوییم هیچ مقدار یعنی درصد خوب بودنش بسیار پایین است.

وی خاطرنشان کرد: مردم برای پیاده روی همیشه احساس ناراحتی می کنند و ایمنی آن کم است و خلاصه کف پوش خوبی نداریم و با یک بارندگی مشکلات زیادی رخ می دهد.

معاون شهردار تهران افزود: در سال ۹۹ یک کار جدید انجام می دهیم که همان پیاده راه سازی است و تلاش می کنیم تا مبلمان و فضاسازی لازم صورت گیرد و تابلو سازی های خوبی انجام گیرد.

وی گفت: یک شعاری مطرح کردیم که در سال ۹۸ و ادامه اش در سال ۹۹ به میزان ۵۰۰ کیلومتر پیاده راه خواهیم ساخت و بنای ما هم این است این نهضت هر ساله ادامه پیدا کند.

صبوری ادامه داد: موضوع دیگر خیابان کامل است که بخشی از همان خیابان کامل پیاده راه سازی و در کنار آن بحث پروژه های کوچک مقیاس محلی را هم داریم که برایش در سال بعد دو هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: بنای ما این است که این اقدام ما برای تکمیل شد بیست سال طول خواهد کشید زیرا ما در تهران ۱۲ هزار کیلومتر پیاده راه داریم.

وی افزود: البته ما هم می دانیم که این بیست سال طولانی است اما همین پانصد کیلومتری که قرار است تا پایان سال ۹۹ به دست مردم برسد حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.

صبوری دیلمی گفت: خیلی از کوچه ها اساسا پیاده رو ندارد از دیوار همسایه روبرویی تا دیوار این همسایه فقط آسفالت است و خیابان و اصلا افراد پیاده هیچ امنیتی برای تردد ندارد.

وی  ادامه داد: اگر ما بتوانیم پیاده راه امنی ایجاد کنیم خیلی از این بچه مدرسه هایی که امروز مسافت های کوچک را با سرویس تردد میکنند پیاده رفته و برای سلامتی شأن هم خوب است.

صبوری دیلمی گفت: جلسات متعددی در حال برگزاری است با نواحی مختلف شهرسازی و معاونت های مختلف که این پانصد کیلومتر در سال بعد حتما ساخته شود و بخشی از پیاده روهای شهر اصلاح شود.

یکی از موضوعاتی که در کنار این بهسازی به آن توجه شده است این است که این پیاده روها برای همه اقشار جامعه بخصوص معلولان هم مناسب سازی شده باشد چون می دانیم در این حوزه هم ما با مشکلاتی مواجهیم.

برای مناسب سازی پیاده راه های شهر یک کار جدی شروع شده است و در همه اصولی که برای اجرای پروژه ها در نظر گرفته ایم به معلولان توجه کرده ایم و در سال ۹۸ به میزان ۲۴ بوستان و ۲۱ ایستگاه بی ار تی را هم مناسب سازی شده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: امروز همه اقدامات ما پیوست مناسب سازی برای معلولان را دارد و این خیلی عجیب و غریب است که کسی بخواهد به شهرداری بگوید که شما مخالف مناسب سازی معلولان است.

وی ادامه داد: ما در شهرداری تهران به مناسب سازی اهتمام ویژه داریم و اینکه کسی بگوید شهرداری در حین ساخت پیاده راه خطوط ویژه معلولین و نابینایان را حذف کرده است اصلا صحت ندارد.

صبوری دیلمی خاطرنشان کرد: ما امروز فقط مدل پیاده راه سازی را عوض کرده ایم. امروز به سمت بتنی کردن پیاده راه رفته ایم و از طرفی قرار است قطعات اکسترنال که پلاستکی است بر روی پیاده راه نصب شده است.

وی با اشاره به این مطلب که براساس استانداردهای جهانی نیازی نیست همه پیاده راه ها به مسیر عبور معلولان مجهز شود گفت: اما در سال ۹۹ تمام پیاده راه هایی که نیاز است که برای معلولان کفپوش نصب شود این کفپوش ها را نصب خواهیم کرد.

صبوری گفت: تمام ورودی و خروجی های خیابان ها را که براساس استاندارد حتی نیازی به کف پوش هشدار ندارد ما قرار است کف پوش نابینایان قرار دهیم و بیشتر از استاندارد نصب خواهد شد.

معاون شهردار تهران ادامه داد: چیزی که امروز در حوزه پیاده راه سازی در حال انجام است به طور صفر تا صد به عهده معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران است و مانند سابق قرار نیست سایر دستگاه ها این کار را انجام بدهد.

وی با اشاره به اینکه امروز بسیاری از پیاده روهای ما اصلا عرض مناسبی برای عبور ندارد گفت: اولا قرار است یک معبر مناسب از نظر عرض برای پیاده رو بسازیم ثانیا در هنگام حرکت شیب مناسبی رعایت شده باشد.

صبوری دیلمی گفت: امروز ما پیاده روهای مان مبلمان مناسب شهری ندارد یا برای مثال ته پیاده راه به یک جدول می رسد که معلول ما باید پایش را بلند کند و از روی آن رد شود در حالی که این اقدام اصلا منطقی و عقلانی نیست.

وی ادامه داد: هر ۲۲ منطقه موظف به اجرای این طرح هستند و اینگونه نیست که مثل برخی طرح ها نیمه کاره بماند همین امروز به مناطق و نواحی دستور طراحی ۴ کیلومتر از معابر برای اجرای طرح را داده ایم.

معاون شهردار تهران گفت: یک متر مکعب بتن قیمتش از یک متر مکعب آسفالت یک پنجم قیمتش پایین تر است مضافاً برا اینکه امروز بتن دوست دارم محیط زیست است و می تواند حتی آب از خود عبور دهد.

وی افزود: یکی از نکات مهم در شهر تهران این است که ما امروز آنقدر که برای نابینایان هزینه کرده ایم برای معلولان دیگر و حتی افراد سالمند امکانات فراهم نکرده ایم در صورتی که شاید آمار نابینایان کمتر از سایر معلولان هم باشد.

صبوری دیلمی گفت: آسفالت مصالح خوبی برای پیاده راه سازی نیست اولین مشکلش هم این است که آسفالت جذب آب ندارد و در گرما و سرما مشکلات خاص خودش را دارد در حالی که بتن بهترین گزینه است.

وی ادامه داد: در دنیا هم که شما بررسی کنید می بینید که پیاده روهای شان اصلا آسفالتی نیست بلکه بتنی می سازند زیرا بتن حتی در صورت نیاز به برش و تخریب خیلی راحت تر مرمت و بازسازی می شود.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/16315
اخبار مرتبط

نظرات شما