کارشناس مسائل اقتصادی:

افزایش بهره‌وری و بومی‌سازی تکنولوژی رمز پیشرفت اقتصادی کشور است/ اقتصاد ایران به سمت صادرات و بازاریابی نرفته است

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این که اقتصاد ایران به سمت صادرات و بازاریابی نرفته است، گفت: افزایش بهره‌وری و بومی‌سازی تکنولوژی رمز پیشرفت اقتصادی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، یک سال از صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب می‌گذرد، بیانیه‌ای که در آن رهبر انقلاب با ترسیم موقعیت کنونی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران توصیه‌های هفت‌گانه‌ای نیز برای پیشرفت و تحول کشور بیان کردند.

اقتصاد و بومی‌سازی آن‌یکی از توصیه‌هایی بود که رهبر انقلاب بر آن تأکید داشته و فرمودند: درون‌زایی اقتصاد کشور، مولّد شدن و دانش‌بنیان شدن آن، مردمی کردن اقتصاد و تصدّی گری نکردن دولت، برون‌گرایی با استفاده از ظرفیت‌هایی که قبلاً به آن اشاره شد، بخش‌های مهم این راه‌حل‌ها است.

محمد زمان رستمی، عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا، با اشاره به گذشت یک سال از صدور این بیانیه در خصوص عملکرد ارکان نظام مانند دولت و مجلس درزمینهٔ اقتصاد اظهار داشت: به نظر من نباید ارکان نظام را در این زمینه مقصر بدانیم، بلکه مقصر اصلی در این زمینه فرهنگ است.

وی ادامه داد: فرهنگی که باید به‌روز باشد اما به‌روز نیست و درواقع ما با زمانه آشنا نیستیم و با جهانی روبرو هستیم که سراسر با فناوری و نوآوری روبرو است.

فرزندان ایران اسلامی برای فناوری و اختراع تربیت نمی‌شوند

رستمی تأکید کرد: فرزندان ایران اسلامی برای فناوری و اختراع تربیت نمی‌شوند و در این میان مباحث درسی نیز به سمت تحول و کنجکاوی نمی‌رود الآن کشوری جلوتر می‌رود که اختراعات بیشتری داشته باشد و این اختراعات در مسیر تولید کالای به‌روز باشد.

وی تصریح کرد: وقتی این ریل سازی صورت نگرفته باشد مجلس و دولت نمی‌توانند به‌خوبی عمل کنند درواقع فرهنگ موجود باید عوض شود.

کارشناس مسائل اقتصادی بیان داشت: این کار باید از دبستان شروع شود تا تحولی عظیم را در اقتصاد و تولید رقم بزند به‌خصوص در دنیای کنونی که دنیا در حال رقابت است و اگر کالای خودشان را تغییر و به‌روز نکنند، قطعاً نمی‌توانند رقابت کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این در بازاریابی نیز خوب عمل‌نکرده‌ایم به‌طوری‌که دنیای امروز دنیای بازاریابی است، انقلاب صنعتی که در غرب شکل گرفت نیز اولین گامش بازاریابی بود.

اقتصاد ایران به‌صورت جدی به سمت صادرات و بازاریابی نرفته است


رستمی بابیان این‌که اقتصاد ایران به‌صورت جدی به سمت صادرات و بازاریابی نرفته است، ابراز داشت: باید کالای خوب در جهان ارائه شود چراکه مردم دنیا امروز هم کالا را مقایسه می‌کنند و هم به قیمت آن نگاه می‌کنند.

وی با انتقاد از عدم بها دادن به نیروهای متخصص در کشور، تأکید کرد: کشور ما کشوری نیست فناوری و اختراعات در آن مانند کشورهای غربی به کار گرفته شود که این موضوع باید در چهل سال دوم انقلاب برطرف شود.

رستمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اقتصاد نفتی کشور اشاره کرد و ابراز داشت: اقتصاد کشور وابسته به نفت است که باید این وابستگی قطع شود چراکه اگر این وابستگی قطع نشود اگر دولت بعدی هم سرکار بیاید با همین مشکلات روبرو می‌شود.

وی بابیان این‌که نباید فرافکنی کنیم و برای رأی آوری شعارهای غلط بدهیم، خاطرنشان کرد: زمانی کشور می‌تواند منویات رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب درزمینهٔ اقتصاد را عملیاتی کند که بهره روی بالا برود و تولید ملی در خدمت صنعت باشد.

تکنولوژی کارخانه‌ها ایرانی نیست

 کارشناس مسائل اقتصادی افزود: تکنولوژی کارخانه‌ها ایرانی نیست و باید در مسیری حرکت کنیم که خودمان سازنده این تجهیزات مدرن و پیشرفته باشیم و در مقابل ثروت عظیم نفتی را که داریم با خام فروشی و ارزان‌فروشی به باد ندهیم.

انتهای پیام/110
http://qomefarda.ir/16441
اخبار مرتبط

نظرات شما