گیاه هویا را بیشتر بشناسید

دنیای شگفت‌انگیز گیاهان پر از گل‌های عجیب و غریبی است که برخی حتی از وجود آن‌ها اطلاعی ندارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، دنیای شگفت انگیز گیاهان پر از گل‌های عجیب و غریبی است که برخی حتی از وجود آن‌ها اطلاعی ندارند. برخی از این گیاهان بسیار زیبا هستند و می‌توان  آن‌ها را در آپارتمان‌ها پرورش داد.

معرفی گیاهی از جنس پیچ شمعی

گونه‌ای از گیاهان از جنس Hoya spp  هویا (پیچ شمعی) و خانواده Asclepiadacees استبرق یا (ناف ریز) یا آسکله پیاداسه است. این گیاه بسیار خوشبو و معطر و بومی استرالیا، گینه نو و دارای تنوع زیادی در کشور‌های اندونزی، مالزی، تایلند، چین و هند است. این گیاه به خاطر برگ‌های زینتی و گل‌های بسیار جالب برای کاشت در گلخانه و یا مکان‌های گرم مناسب است.

گیاه هویا بیش از ۲۰۰ گونه تنوع دارد و از برگ‌های بسیار سبز و قطور تشکیل شده و گل آن نیز متشکل از ترکیب چندین گل گوچک ستاره‌ای شکل است. نام این گیاه را گیاه شناسی به نام رابرت براون به افتخار دوست گیاه‌شناسش توماس هوی نام‌گذاری کرد.

هویا گیاهی از جنس پیچ شمعی را بیشتر بشناسید

گیاه هویا، گیاهی رونده است که به وسیله ریشه‌های هوایی به هم می‌چسبد. از ویژگی‌های این گیاه این است که تمام ساقه‌های جوان قبل از برگ آشکار می‌شوند. هویا دارای گل‌های چتری سفید و صورتی گوشتی ستاره‌ای شکل خوشبو است که از خرداد تا پاییز ظاهر می‌شوند.گل‌ها معمولا دوباره بر روی همان ساقه گل دهنده بوجود می‌آیند و  نباید آن‌ها را چید. این گیاه به‌ندرت قبل از دو سالگی به گل می‌نشیند.

این گیاه دارای دو فرم ابلق است که عبارتند از: H. C. variegata که دارای برگ‌های زیبای سبز مایل به آبی با کناره‌های سفید متمایل به صورتی است و H. C. compacta که برگ‌های آن دارای کناره‌های سبز تیره با مرکز طلائی و برگ‌های آن شکل روبان می‌باشد.

این پیچ زینتی گرمسیری و همیشه سبز دارای برگ‌های ضخیم به رنگ سبز تیره است و گل‌های بسیار درخشان آن به ندرت و به صورت یک جا ظاهر می‌شوند.

هویا کارنوزا به مخلوطی مساوی از خاک باغچه و پیت و کمی ذغال کوبیده و ماسه احتیاج دارد. این گیاه در زمستان هم  حداقل ١۶ درجه سانتیگراد حرارت نیاز دارد. در طول زمستان باید از آب دادن زیاد به هویا خودداری کرد. برعکس در بهار و تابستان باید به اندازه کافی آب در دسترس گیاه باشد.

گیاه هویا به نور زیاد احتیاج دارد

رطوبت هوا در طول بهار و تابستان باید به اندازه کافی باشد، به ویژه در هوای گرم احتیاج رطوبتی بیشتر می‌شود و باید آن را با اسپری دستی آب پاشی کرد و هوای تازه در اختیارش گذاشت.

تعویض گلدان در اواخر زمستان انجام می‌شود. در تابستان هر سه هفته یک‌بار کود رقیق به گیاه داده شود. با وجودی که این گیاهان در گلدان‌های کوچک نیز گل می‌دهند اما بهتر است که آن‌ها را در گلدانی نسبتأ بزرگ کاشت.

معمولاً پیچ شمعی Carnosa به پایه‌ای از نی یا چوب که در وسط گلدان قرار می‌گیرد، بسته می‌شود. این گیاه به هرس نیاز ندارد، اما برای آن که گیاه پرپشت شود جوانه انتهایی ساقه را پانسمان کرده تا امکان رشد شاخه‌های جانبی بیشتر شود.

گیاه هویا را بیشتر بشناسید

 

بهترین زمان شکوفه‌دهی این گیاه زمانی است که در گلدان محدود است، بنابراین تغییر به گلدان بزرگتر تنها هر چند سال یکبار و یا وقتی که مورد نیاز است صورت می‌گیرد.

این گیاهان معمولا بدون آفت هستند، اما در اثر آب زیاد به یک بیماری فیزیولوژی مبتلا شده و برگ‌ها قهوه‌ای رنگ می‌شوند و گیاه خشک می‌شود.

تکثیر گیاه هویا

این گیاه به دو طریق قلمه زدن و خواباندن تکثیر می‌شود. تکثیر به وسیله قلمه به این صورت است که در ماه‌های اردیبهشت، خرداد شاخه‌هایی به طول ۱۲ تا ۱۵ سانتی متر از گیاه گرفته و در مخلوطی از ماسه و  گلدان در ۱۶ - ۱۸ درجه سانتیگراد حرارت قرار می‌دهند تا ریشه‌ها ظاهر شوند.

رطوبت باید به‌اندازه کافی باشد و برای تأمین رطوبت بهتر است که از Terrarium استفاده شود. تکثیر به وسیله خواباندن نی به این صورت است که این گیاهان را می‌توان بوسیله خوابانیدن در فروردین ماه نیز زیاد کرد.



انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/1667
اخبار مرتبط

نظرات شما