روایت دستاورد‌هایی که در لابه لای تلخی‌ها جوانه زده اند

نوسازی مدارس و رعایت ایمنی داستان پر چالش این روزهاست، اما در میان تلخی‌ها ایران دستاورد‌هایی شیرین را هم در مجامع بین المللی کسب کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حادثه آتش سوزی در زاهدان، زلزله کرمانشاه، استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس و مواردی دیگر از این دست حوادث پر سر و صدا و حساس برای دانش آموزان هستند که همواره نگاه‌ها را به سمت نوسازی و تجهیز  مدارس معطوف می‌کند.

نگاه‌هایی که همواره تیغ تیز انتقاد را بر پیکره نوسازی مدارس گذاشته است که گاه برخی به درستی و گاه برخی ریشه در لایه‌های پنهانی دارد که در نگاه کلی آموزش و پرورش در آن دخیل است.

ایمنی مدارس موضوع چند بعدی که شاید بخش عمده آن در فعالیت‌های نوسازی مدارس نمود پیدا کند، اما رعایت سلامت، آموزه‌های زیست محیطی و بهداشت موضوعی مغفول در دیگر بخش‌های آموزش و پرورش به شمار می‌رود.

روایت دستاوردهایی که در لابه لای تلخی ها جوانه زده اند

گمشده‌ای به نام ایمنی و سلامت در مدارس کشور

مدتی است حوادث تلخ دانش آموزی در مدارس حاشیه ساز شده است، این در حالی است که سال ۹۴ و طی بازدید ۲۶ کشور دنیا از ایران وضعیت نوسازی مدارس تحت عنوان ایمنی مدارس مناسب تلقی شد حتی والستروم معاون دبیر کل سازمان ملل در امور کاهش بلایا از اقدامات آموزش و پرورش ایران تجلیل کرد.

در واقع سیاست یک بام و دو هوا برای ایمنی مدارس با توجه به اتقاقات ناگوار ایجاد می‌شود، اما نگاهی به تاریخچه و شرایط مدارس نشان می‌دهد که در برنامه پنجم توسعه و اختصاص چهار میلیارد دلار اعتبار شرایط ایمن سازی مدارس تحولی شگرف داشت هر چند به نقطه مطلوب نرسید، اما نقطه قابل قبولی محسوب می‌شود.

همان سال ۹۴ بود که علی اصغر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش پیشنهاد ورود موضوع ایمنی مدارس در برنامه ششم توسعه را مطرح کرد تا حداقل سه میلیون دلار برای این مهم در نظر گرفته شود که تا کنون این مطالبه بی نتیجه مانده است.

گام‌های ابتدایی در ایمنی دانش آموزان و فضای آموزشی

حادثه تلخ زاهدان یا شین آباد که هنوز داغ آن بر پیکر نظام آموطشی وجود دارد جای خالی آموزش‌هایی را نشان می‌دهد که در مسیر پیشرفت تامین فضا و استاندارد‌های مدرسه ضروری است و بالاخره بعد از چندین حادثه ناگوار سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش از الزام مدیران برای گذراندن دوره‌های ایمنی و سلامت خبر داد و گفت: فعالیت مدیران در سال آینده منوط به گذراندن این دوره است.

همچنین این اقدام و شرایط دانش آموزان منجر شد تا  حزب همدلی مردم تهران به وزرای آموزش و پرورش و علوم نسبت به آموزش‌های HSE واکنش نشان داده  و در بیانیه‌ای اعلام کردند که می‌دانیم علت تکرار حوادث آتش سوزی، این نیست که اراده‌ای در مجموعه تحت مدیریت شما برای کنترل و پیشگیری از این امر وجود ندارد، بلکه شاید کفایت نداشتن و نبود آگاهی و دانش تخصصی کافی یا نبود وجود ساختار سازمانی مستقل و قدرتمند برای مدیریت و نظارت بر موضوعات ایمنی، سلامت و شاید محیط زیست (HSE) و فقدان بدنه کارشناسی تخصصی و منابع کافی را بتوان علل اصلی امر قلمداد کرد.

حزب همدلی مردم تهران (همت) معتقد است که نقد بدون ارائه راهکار مفید نخواهد بود لذا با تاکید بر تحقق قوانین ملی، استفاده از الگو‌های موفق بین المللی و پیش از همه آن‌ها با ایجاد یک ساختار مستقل، قدرتمند و توانمند از لحاظ فنی در حوزه HSE برای بهبود وضعیت ایمنی و سلامت در بدنه وزارتخانه تحت امر خود و صیانت از سرمایه‌های آینده کشور ضرورت می‌یابد و ما هم با تکیه بر افراد متخصص و توانمندی که در حزب همت دغدغه توسعه پایدار کشور را دارند و اشراف کامل نسبت به حوزه‌های تخصصی HSE آماده هرگونه همکاری با شما در این امر مهم هستیم و در کنارتان خواهیم بود.

روایت دستاورد‌هایی که در لابه لای تلخی‌ها جوانه زده اند

حضور در مجامع بین المللی معماری دنیا

کمبود‌ها و فاصله داشتن با ایده آل‌ها همچنان در نوسازی مدارس و شرایط عمرانی وجود دارد، اما در کنار این شرایط، حضور در مجامع بین المللی و کسب رتبه‌های برتر اقدامات قابل توجهی است که نباید از آن غافل شد.

سال گذشته و در جریان کنفرانس جهانی ۲۰۱۷ بود که با حضور نمایندگان بیش از ۱۸۰ کشور شرکت کننده، ایران به دلیل توجه ویژه به ایمن‌سازی مدارس در برابر حوادث جایزه بین‌المللی دو سالانه «ساساکاوا» را دریافت کرد که در شرایط محدویت‌های موجود در کشور بسیار قابل توجه بود.

این تنها دستاورد در حوزه فضای آموزشی نبود و هنرستان و پژوهش سرای فضیلی اصفهان در مسابقه هرساله توسط نشریه معماری Design MENA شرکت کرده و مقام «معمارخاورمیانه» و «معمارجوان خاورمیان» که مهمترین عناوین و جایزه‌های این مسابقه است، دریافت کرد.

روایت دستاوردهایی که در لابه لای تلخی ها جوانه زده اند

مدارس در انتطار مقاوم سازی کامل

وجود حوادث ناگوار حتی به تعداد انگشت شمار در مواجه با جامعه دانش آموزی هر گز جای توجیهی ندارد، اما اینکه نهاد‌های دیگر به ویژه نهاد‌های سرمایه گذار وارد عمل نشوند نیازمند رایزنی‌های بیشتری است تا اقدامات و رتبه‌های برتر در حوزه فضا‌های آموزشی بیش از پیش خود را نشان دهد همانطور که در با مشارکت خیرین در طول چهار دهه اخیر، نرخ مدارس نیازمند نوسازی و بازسازی به ۳۰ درصد رسیده است.

مطالبات و قصور در فعالیت‌ها هماره وجود داشته است، اما دستیابی به شرایط ایده آل در گروه همکاری‌های بین بخشی میسر می‌شود همانطور که در حادثه اخیر زاهدان قصور مجموعه از عوامل آموزش و پرورش از مدارس غیردولتی تا ارزیابی عملکرد چنین حادثه‌ای را رقم زد و در مقابل هماهنگی در طراحی بنای هنرستان اصفهان منجر به کسب جایزه بین المللی شد.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/1679
اخبار مرتبط

نظرات شما