نگاهی به پروژه‌های عمرانی در قم و وعده‌های مسئولان در سال 98؛

از عدم بهره داری پروژه مترو تا بلاتکلیفی محض پروژه‌های منوریل و فرودگاه در قم

پروژه‌های عمرانی در قم آن طوری که مسئولان وعده داده بودند در سال 98 جلو نرفت به‌طوری‌که پروژه‌هایی مانند منوریل و فرودگاه در بلاتکلیفی محض به سر می‌برند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، شهر قم در سال 98 با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بود به‌طوری‌که نه‌تنها بسیاری از پروژه‌های شهری در وعده‌های داده‌شده به سرانجام نرسید بلکه اختلاف مدیران شهری با مدیران دولتی در استان نیز به بالاترین سطح خود در دو دهه اخیر رسید.

بهره‌برداری مترو در سال 99 البته شاید

کلنگ مترو در شهر قم در سال 89 بر زمین زده شد، پروژه‌ای که در طی این سال‌ها با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو شده است و هر بار وعده‌هایی از بهره‌برداری آن داده شد که در عمل هیچ‌گاه محقق نشد.
علیرضا قاری قرآن معاون وقت فنی و عمرانی شهرداری قم اردیبهشت‌ماه سال 97 با اشاره به پیشرفت 34 درصدی فاز یک قطار شهری قم گفته بود: در صورت رفع موانع، این طرح در سال 98 به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی همان زمان بابیان اینکه طبق مصوبه مردادماه سال 96 شورای برنامه‌ریزی دستورالعمل تکمیل 5.7 کیلومتر از این طرح در سال 97 به پیمانکار ابلاغ شد، تصریح کرده بود: بر اساس تعهد ایجادشده با شورای فنی به‌عنوان مرجع تأییدکننده اصلاح قرارداد، مقرر شد کارهای عمرانی شامل محل دپوی مسافر و تونل تا پایان سال جاری تکمیل و شهرداری نیز منابع مالی را تأمین نموده و سپس با انجام کارهای مربوط به نصب تجهیزات شرایط را برای بهره‌برداری در سال‌های بعد فراهم کنیم.

بااین‌حال در پایان سال 98 نه‌تنها متروی قم به بهره‌برداری نرسید بلکه این امیدواری که در سال 99 نیز این پروژه به بهره‌برداری برسد بسیار کم‌رنگ است اما بااین‌وجود عباس حلوایی زاده اخیراً در گفتگویی با اشاره به آخرین وضعیت مترو قم، اظهار داشت: همه توان مجموعه قطار شهری معطوف به افتتاح خط A به طول ۱۴.۸ کیلومتر بوده که در فاز نخست شش کیلومتر این مسیر از ایستگاه‌های A14 تا A9 به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم میزان پیشرفت فیزیکی فاز نخست را درمجموع ۵۳ درصد دانست و ادامه داد: در سال ۹۸ حدود ۱۵۰ میلیارد تومان که ۴۲ میلیارد تومان به‌صورت غیر نقدی و ۱۰۸ میلیارد تومان نقدی بوده به پیمانکار بر اساس صورت‌وضعیت‌ها پرداخت‌شده است.

به دنبال تسهیل نرخ پرداخت به پیمانکار برای تسهیل در امور هستیم و فاز نخست مترو تا پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد.

منوریل، ستون‌هایی که به یادگار می‌ماند..

در خصوص منوریل اوضاع بسیار بدتر است، چراکه نه شهرداری همه کار را بر عهده دارد که در صورت عدم بهره‌برداری از آن زیر سؤال بروند و نه استانداری و دولتی‌ها تمایلی به ورود به این پروژه دارند، چراکه تأمین مالی آن را در شرایط فعلی غیرممکن می‌دانند.

شاید جدی‌ترین اظهارنظر در خصوص منوریل صحبت‌های دی‌ماه سقائیان نژاد شهردار قم باشد که دراین‌باره اظهار داشت: اخیراً مکاتبه‌ای با رئیس‌جمهور انجام‌شده و چنانچه مسائل مطروحه در شورای دستگاه‌های نظارتی استان، جمع‌بندی و نحوه تأمین منابع مالی آن نیز مشخص شود، آمادگی راه‌اندازی پروژه ملی منوریل به طول 4.7 کیلومتر تا ایستگاه شهید مطهری مطابق با مصوبه کمیسیون ماده 23 وجود داشته و می‌توان در آینده نزدیک به‌منظور افزایش کارایی این پروژه، مطابق با مقتضیات زمان، تدابیر لازم مانند اتصال به خطوط 1 و 2 مترو، امتداد تا شهرک‌های تازه تأسیس در بزرگراه قم تهران و غیره را در سطح مدیریت کلان استان، اتخاذ نمود.

به‌هرحال به نظر می‌آید با روند فعلی تنها این ستون‌های منوریل باشد که با صرف میلیاردها تومان پول بیت‌المال برافراشته شده و همچنان به یادگار برای آیندگان باقی خواهد ماند.

فرودگاه، دومینوی تلخ بی‌برنامگی

فرودگاه برکنار منوریل، دومینوی تلخی از پروژه‌هایی است که بدون برنامه‌ریزی و مطالعات کارشناسی آغاز شدند و امروز هیچ مدیری توان ورود به آن را ندارد.

در بهمن‌ماه سال ۸۹، عملیات احداث فرودگاه قم با کلنگ زنی توسط علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور مسئولان وقت استانداری و سایر نهادهای مسئول شهر قم و استان آغاز شد، اما چند سالی از آغاز آن نگذشت که انبوه مشکلات پیچیده گریبان این پروژه را گرفت و درنهایت آن را به زمین زد.

در طی ده سالی که از آغاز این پروژه می‌گذرد تنها نکته روشن در این پروژه سرمایه‌گذاری میلیاردی بسیاری از مردم در این پروژه بود که درنهایت نه‌تنها سرمایه‌ای آن برنگشت بلکه همچنان تکلیف این پروژه نیز در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد.

در سال 98 نیز تنها خبر امیدوارکننده‌ای که از این پروژه رسید، واگذاری 300 هکتار به شهرداری قم در منطقه طرلاب و ورود شهرداری به این پروژه بود که بر اساس اظهارات اعضای شورا تا نهایی شدن و رفع موانع آن هنوز راه زیادی وجود دارد

تقاطع ولیعصر در میانه راه

تأخیر و عقب افتادن پروژه‌های شهری در دو سال اخیر تقریباً عادی بوده و در تمامی پروژه‌های شهری صدق می‌کند البته بخشی از این عقب‌افتادگی به علت تورم موجود در کشور و بالا رفتن قیمت تمام‌شده بوده که تا حدودی قابل‌قبول است.

در این میان پروژه تقاطع میدان ولیعصر یکی از همین پروژه‌ها است که برخلاف وعده‌های داده‌شده سال 98 به بهره‌برداری نرسید.

اسفندماه 97 بود که سید مرتضی سقائیان نژاد در بازدید استاندار از پروژه‌های شهرداری قم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با تکمیل و افتتاح از این تقاطع امکان اتصال شهر به رینگ و بزرگراه امام علی (ع) فراهم خواهد شد، فاز نخست این تقاطع با رسیدن به مراحل نهایی در اردیبهشت‌ماه سال آینده به بهره‌برداری رسیده و فاز دوم آن نیز پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 98 به بهره‌برداری می‌رسد، برای این پروژه بیش از 45 میلیارد تومان اعتبار هزینه می‌شود.

از این وعده‌ای شهردار قم تنها فاز نخست آن ماه‌های آخر سال 98 به بهره‌برداری رسید و در این میان‌بر اساس اظهارنظر مسئولان شهرداری این پروژه در نیمه اول امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
در این میان عدم برگزاری جشن نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران در هفته پیش رو موجب شد که تا حدودی عدم بهره‌برداری از این پروژه چندان به چشم نیاید.

پروژه تقاطع خیابان امام و شهید کیوانفر

این پروژه که قرار بود این روزها با پیشرفت ابتدایی همراه باشد، همچنان در گیرودار اختلافات شهرداری و مدیران دولتی در استان است.

هرچند که رأی هیئت حل اختلاف استان بر روی اجرای این پروژه تأکید دارد اما در آخرین جلسه‌ای که برای مشخص کردن چگونگی آغاز این طرح و همچنین گره ترافیکی که در هنگام اجرای این طرح ایجاد می‌شود توافقات لازم بین مدیران شهرداری و معاونت عمرانی استانداری حاصل نشد.

در این میان اختلافات و تفاوت دیدگاه‌هایی که بین مدیران شهری با بهشتی معاون عمرانی استانداری بر سر اجراشدن و نشدن این پروژه وجود داشت بارها خبرساز شد. (بیشتر بخوانید)

البته این پایان ناتمامی پروژه‌های شهری نیست چراکه پروژه خیابان کارگر که این روزها گام‌های آخر تکمیل آن برداشته می‌شود و همچنین باغ پرندگان ازجمله پروژه‌هایی است که قرار بود در سال 98 شاهد تکمیل و نهایی شدن آن باشیم که در عمل محقق نشده و انتظار می‌رود در سال جدید مورد بهره‌برداری قرار بگیرند.


انتهای پیام/110
http://qomefarda.ir/17973
اخبار مرتبط

نظرات شما