کارشناسان در گفتگو با قم فردا مطرح کردند:

اقتصاد مقاومتی شاه کلید تحقق شعار سال/ اداره کشور با اقتصاد بدون نفت

کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی با اشاره به اداره کشور با اقتصاد بدون نفت، گفت: برای تحقق شعارسال اقتصاد مقاومتی یکی از کلیدهای مهم است که در این زمینه باید به جوانان هم میدان داده شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بنا به نظر کارشناسان اقتصادی جهش تولید در درجه اول به معنای بهبود کیفیت تولید کالا و خدمات، افزایش بهره‌وری، افزایش فروش داخلی و افزایش صادرات تولیدات موجود است و در درجه دوم به معنای افزایش سطح کمی تولید کالا و خدمات در داخل کشور است؛ به‌عبارت‌دیگر نگاه و جهت‌گیری دستگاه‌های دولتی و فعالان اقتصادی از امسال به بعد باید جهش از شرایط فعلی و رسیدن به شرایط بهتر و مطلوب‌تر اقتصادی باشد.
جهش تولید فقط مختص به سال ۱۳۹۹ نیست بلکه نقشه راهی است که سرآغاز آن امسال است بنابراین باید زنجیر مشکلات و موانع از دست و پای تولید کنندگان باز شود؛ تا شاهد جهشی واقعی در تولید کشور باشیم.

جهش تولید یعنی بیش از گذشته تلاش کنیم
از همین رو آیت الله محسن فقیهی یکی از اساتید حوزه در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به شعار سال، اظهار داشت: آن چه که مسلم است این است که ما باید روی پای خودمان بایستیم و استقلال که شعار اصلی انقلاب بوده است را محقق کنیم؛ محقق شدن این شعار یعنی تولید داشته باشیم.
وی ادامه داد: جهش در تولید یعنی اینکه بیش از حد معمول تولید کنیم و این مسئله هم نیازمند تلاش و کوشش مضاعف است.

جهش در تولید با نگاه به توانمندی داخلی محقق خواهد شد

همچنین حجت الاسلام و المسلمین مهدی مهدوی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به شعار سال، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب هر سال شعار سال را اعلام می کنند که باید تمام مسئولین این شعار را سرلوحه کار های خود قرار دهند و البته در چند سال اخیر نامگذاری سال در راستای مسائل اقتصادی است.
وی ادامه داد: برای تحقق شعار سال یعنی جهش در تولید اقداماتی باید انجام بگیرد که یکی از این اقدامات می تواند سیاست گذاری و ریل گذاری مناسب در کشور باشد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه اراک به تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برای تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: باید توان داخل را ببینیم و با اتکا به آن و با برنامه ریزی مناسب در جهت تحقق شعار سال که یک شعار کلیدی است حرکت کنیم.
حجت الاسلام مهدوی با اشاره به اینکه باید دستگاه های دولتی شعار سال را شاخصه همه امور خود قرار دهند، بیان داشت:  باید در زمینه تولید به مردم اعتماد کنیم  و دست آنها را باز بگذاریم. علاوه بر این ها برای افزایش تولید و تحقق جهش تولید باید مشوق های تولید مانند کاهش مالیات ، بسته های تشویقی مناسب و.. را ایجاد کنیم که در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.
وی اضافه کرد: مسئولین باید از واردات کالایی که می تواند در داخل تولید شود پرهیز کنند تا تولید داخل توانمند و در نهایت اقتصاد کشور قوی تر شود. با نگاه به بیرون هیچگاه نمی توانیم در تولید جهش ایجاد کنیم.

تحقق شعار سال با هدایت سرمایه های مالی از سفته بازی به سمت تولید

از طرفی دکتر محمد زمان رستمی، کارشناس مسایل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به شعار سال ، اظهار داشت: نامگذاری امسال به جهش در تولید یک مبنای منطقی اقتصادی است.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه جهش در تولید یک نظریه اقتصادی است، گفت: انتخاب شعار جهش در تولید یک انتخاب هوشمندانه بر اساس یک منطق علمی است.
رستمی با پراهمیت دانستن فناوری، خاطرنشان کرد: امروز یکی از لوازم تحقق جهش در تولید مسئله فناوری است؛ باید فناوری در کشور بومی شود.
وی تاکید کرد: فناوری به دنبال خود خلاقیت را به همراه دارد. باید سعی کنیم برخی فناوری ها را در کشور بومی کنیم تا احتیاج و نیاز ما به خارج روز به روز کمتر شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به اینکه امروز در حوزه فناوری در کشور نهادینه کار نمی شود، ابراز داشت: از موانع عدم تحقق شعار سال سوق پیدا کردن سرمایه های پولی به سمت سفته بازی و دلالی است.
وی اضافه کرد: باید مسئولان با برنامه ریزی های مناسب سرمایه های مالی را از سمت سفته بازی که امروز با حاشیه امنی که دارند روز به روز بیشتر هم می شود به سمت تولید هدایت کنند.

شکوفایی اقتصاد کشور با اقتصاد مقاومتی

این در حالی است که سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به مسئله تولید در کشور، اظهار داشت: چندسالی است که شاهد رونق تولید داخلی هستیم البته باید این اتفاقات زودتر رخ می داد.
وی ادامه داد: برای سرعت بخشیدن به تولید داخلی باید در مقابل قاچاق کالا ایستادگی شود و از طرفی کالایی که در داخل می توانیم تولید کنیم را وارد نکنیم و همچنین مردم را به مصرف تولید داخلی سوق دهیم.
معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به اقتصاد مقاومتی، ابراز داشت: امروز اگر از اقتصاد مقاومتی و سیاست های آن حمایت شود شاهد شکوفایی اقتصاد خواهیم بود. اقتصاد مقاومتی در واقع اقتصادی است که استحکام داشته باشد.
وی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی باید بر مبنای ظرفیت های داخلی و منابع درونی باشد تا هیچ گونه فشار خارجی نتواند بر روی آن تاثیر بگذارد. اگر در سال های قبل اقتصاد مقاومتی جدی تر گرفته می شد امروز چیزی به نام تحریم وجود نداشت.
سردار جوانی خاطرنشان کرد: وقتی اقتصاد ما قوی و محکم و بر پایه منابع داخلی باشد، تحریم های آمریکا بی اثر خواهد شد و فقط یک امر ذهنی و در حد حرف خواهد بود.
وی بیان داشت: باید مسئله صادرات را هم جدی بگیریم تا علاوه بر بازار داخلی، بازار خارجی هم در دست کالای ایرانی باشد. البته این مسئله مستلزم این است که صاحبان کارگاه ها و کارخانه ها، تولیداتی با کیفیت و مرغوبیت بیشتری داشته باشند.
معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد: امروز ما از نظر منابع و ذخایر و از لحاظ نیروی انسانی در وضعیت خوبی قرار داریم که باید رویکرد و نگاهمان را تغییر دهیم تا بتوانیم اقتصاد قوی داشته باشیم.
وی با اشاره به ضرورت آشنایی مردم در استفاده از کالای داخلی، گفت: دولت برای رونق تولید و جهش در تولید باید سیاست های حمایتی خود از تولید را افزایش دهد.

مهم‌ترین عامل در تحقق شعار سال، عمل به اقتصاد مقاومتی و نیروی جوان است

از همین رو  حجت‌الاسلام و المسلمین حسین بنیادی عضو جامعه مدرسین در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به شعار سال اظهار داشت: مهم‌ترین عامل در تحقق جهش تولید، عمل به دستورات و ابلاغیه‌‌های اقتصاد مقاومتی است، در حقیقت روح تمام این نام‌گذاری‌ها، اقتصاد مقاومتی است با همان تبیینی که مقام معظم رهبری دارند، اقتصاد مقاومتی به خودکفایی، توسعه از درون، رفاه عمومی و داشتن دست برتر در معاملات و مبادلات منطقه‌ای و بین‌المللی می‌باشد.
وی اضافه کرد: به هرصورت اندیشمندان این حوزه،  اقتصاد پایدار را ذیل نظریه اقتصاد مقاومتی تعریف می‌کنند و آن را مهم‌ترین عامل توسعه و‌پیشرفت می‌دانند.
 وی افزود: مسئله بعد در تحقق این شعار همت مدیران و فعالان اقتصادی و مردم ایران اسلامی است در حقیقت میدان اقتصاد بیشتر از طراحی‌ها و ایده‌ها، میدان عمل است به ویژه بهره‌مندی از ظرفیت عظیم نیروی جوان و فرهیخته و هم‌چنین استفاده از ظرفیت منابع بی‌بدیل طبیعی است که اگر این عناصر به عنوان حلقه‌های توسعه و پیشرفت، با هم تلاقی پیدا کنند، یقینا جهش و رشد چشمگیر اقتصادی که فوائد آن در جامعه هویدا و منافع آن به ملت و کشور عزیزمان سرریز و سرازیر شود، محقق خواهد شد.
از طرفی یکی از مشکلات امروز اقتصاد کشور ما مسئله اقتصاد نفتی است. وابستگی اقتصاد ما به نفت یکی از بحث بسیار مهم است که رهبر معظم انقلاب هم بر این موضوع تاکیدات فراوانی دارند تا اقتصاد کشور از نفت جدا شود تا جایی که اگر در چاه های نفت را بستیم اقتصاد کشور هیچ مشکلی نداشته باشد و برای این امر هم شکوفایی تولید داخلی را بارها پیشنهاد داده اند.

اداره کشور با اقتصاد بدون نفت

از همین رو آیت الله فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به از بین رفتن واردات با جهش در تولید، افزود: به هر دلیلی امروز ارزش نفت در دنیا کم شده است و صادرات آن هم با کاهش روبرو شده است. این مسئله باید موجب شود ابتدا مسئولین و بعد مردم به فکر اداره کشور با اقتصاد بدون نفت باشند.
وی اضافه کرد: مسئولین باید فکر کنند که ما نفت نداریم و بر روی تولید داخل سرمایه گذاری کنند؛ این مسئله باید موجب شود توان ما بالاتر برود. امروز باید از این اتفاقات و تحریم هایی که رخ داده است برای پیشرفت کشور استفاده کنیم.



انتهای پیام/160
http://qomefarda.ir/18011
کلیدواژه: اقتصاد نفت همت کوشش
اخبار مرتبط

نظرات شما