31 مدال دستاورد سال 98 ورزشکاران خاص قم / فعالیت ورزشی 6 گروه بیماری در 12 رشته

ورزشکاران هیأت بیماران خاص و پیوند اعضاء استان قم در 6 گروه بیماری از 39 اعزام سال 1398 موفق به کسب 31 مدال مسابقات قهرمانی کشور شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،

در هیاهوی رشته‌ها و هیأت‌های پر سر و صدایی همچون فوتبال، فوتسال، والیبال و بسکتبال و همچنین جذابیت‌هایی که رشته‌های انفرادی دارند، شاید کمتر علاقمند به ورزش تصور کند که یکی از هیأت‌های فعال و پویا در ورزش قم، هیأت بیماران خاص و پیوند اعضاء است، هیأتی که قهرمان میادین بین‌المللی، آسیایی و جهانی دارد و یکی از هیأت‌های پرافتخار ورزش قم محسوب می‌شود.

هیأت موفق ورزشی که 6 گروه بیماری در 12 رشته ورزشی زیر پوشش آن هستند، چهره‌های دوست‌داشتنی و پرتوانی که در جامعه ما کمتر به استعداد و قابلیت‌های آنها توجه شده ولی در فضای قهرمانی و همگانی عرصه ورزش حضوری پررنگ دارند و هر ساله افتخارات زیادی را برای ورزش قم رقم می‌زنند.

هیأت ورزش‌های بیماران خاص و پیوند اعضاء گروه‌های بیماری تالاسمی، هموفیلی، همودیالیز، دیابت،  پیوند اعضاء و ام‌اس را پوشش می‌دهد و هر گروه در رشته‌های متنوع ورزشی فعالیت همگانی و قهرمانی می‌کند، هیاتی که قهرمانان متعددی در سطح ایران دارد و به داشتن پرمدال‌ترین بانوی ورزش استان قم و ایران یعنی ثریّا پارس‌لاری فخر می‌فروشد، بانوی توانمندی که از میادین متعدد داخلی و رقابت‌های گوناگون بین‌المللی، آسیایی و جهانی موفق به کسب مدال شده است.

دومین سال ریاست فرمانی در هیأت بیماران خاص

آذر ماه سال 1397 که مجمع انتخابات این هیأت ورزشی در حضور رئیس فدراسیون، مدیر کل وقت ورزش و جوانان و اعضای مجمع هیأت ورزش‌های بیماران خاص و پیوند اعضاء نظیر نماینده ورزشکاران، نماینده بانوان، داوران، مربیان و ... تشکیل شد، علی‌اصغر فرمانی و سارا غلامی برای نشستن بر کرسی ریاست با یکدیگر رقابت کردند که از هفت تن از 13 عضو واجد شرایط رای در مجمع مردی از جنس خود را برای ریاست این هیأت ورزشی تا سال 1401 برگزیدند.

موفقیت‌های متعددی که ورزشکاران هیأت بیماران خاص و پیوند اعضاء در سال 1398 کسب کردند، اعزام‌هایی که این هیأت به مسابقات داشت و همچنین اقداماتی که دست‌اندرکاران این هیأت برای جذب این گروه از افراد جامعه به ورزش انجام دادند، بهانه‌ای بود تا خبرنگار فارس به سراغ علی‌اصغر فرمانی رئیس این هیأت و یکی از هیأت‌های موفق ورزش قم در سال 98 رفته و به شرح ذیل با وی گفت‌وگو کند:

 سال 1398 برای هیأت شما چگونه بود؟

به نظر من سال فوق‌العاده خوبی برای هیأت بیماران خاص و پیوند اعضاء بود، زیرا در تعداد ورزشکاران سازمان یافته رشد داشتیم، یک رشته جدید با امکانات و فضای اختصاصی راه‌اندازی کردیم، اعزام‌های موفقی داشتیم، تجهیزات هیأت را تا حدی کامل‌تر کردیم و از نظر کسب مدال و میزبانی نیز رشد چشمگیری را شاهد بودیم.

رمز موفقیت ما این است که تمام بخش‌های هیأت همدل و هماهنگ هستیم، برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش می‌کنیم و همه اعضاء دلسوزانه ماموریت‌ها و وظایف خود را انجام می‌دهند، جا دارد از تمامی همکارانم در بخش‌های و کومیته‌های مختلف هیات، وزشکاران، داوران و مربیان عزیزی که یاری‌رسان ما برای رسیدن به هدف‌های مشترکمان بودند قدردانی کنم.

 

 چند رشته ورزشی در هیأت بیماران خاص و پیوند اعضاء فعال است؟

تا سال گذشته رشته‌های بدمینتون، دارت، شنا، تنیس روی‌میز، شطرنج و تیراندازی در هیأت ما فعال بودند و در سال 1398 پتانک را هم به آنها اضافه کردیم، همچنین رشته‌های ورزشی دیگر مثل اسکواش و بولینگ و شاخه‌های متنوع دوومیدانی مانند پرتاب دیسک، پرتاب وزنه و پرتاب توپ را هم داریم.

 

 نگاه مسوولان قم به هیأت شما چگونه است؟

در مجموع خوب است، باید از فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان که ما زیر مجموعه آنها هستیم قدردانی کنم که قوّت قلب ما هستند، وقتی به سراغ مسوول یا مدیری می‌رویم و از وی درخواست حمایت داریم، اگر کار می‌کند انتظارمان این است که از سر دلسوزی نباشد، آن را یک فرصت خدمت بداند، واقعا بچه‌های هیأت ما نیازمند ترحّم نیستند، آنها قابلیت‌ها و توانایی‌هایی دارند که اگر دغدغه برخی محدودیت‌های ناشی از بیماری را نداشته باشند و اگر فضا و امکانات وجود داشته باشد بهترین جا برای نمایش این توانمندی‌ها ورزش است.

 

 ظاهرا سال پرکاری را سپری کردید؟

بله، یکی از پرکارترین بخش‌های فعالیت هیأت بیماران خاص و پیوند اعضاء در سال 1398 در قسمت اعزام‌ها بود، ما مجموعا 39 اعزام به رقابت‌های مختلف کشوری انجام دادیم که 21 اعزام سهم آقایان ورزشکار بود و بانوان نیز در 18 رشته و گروه با حریفان خود برای کسب مدال رقابت کردند.

 

 در سال 98 میزبانی‌ هم داشتید؟

بله، بر اساس تقویمی که به معاونت توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان در آغاز سال 1398 ارائه کرده بودیم و همچنین با اعلام آمادگی به فدراسیون بیماران خاص و پیوند اعضاء، میزبانی مسابقات قهرمانی کشور با حضور 21 تیم در استان قم انجام شد و 12 رشته گروه آقایان و 12 رشته گروه بانوان رقابت کردند.

 

 از مدال‌های کسب شده هم بگویید.

در مجموع ورزشکاران ما 31 مدال از مسابقات کشوری سال گذشته به دست آوردند، سهم آقایان 15 مدال شامل یک طلا، 9 نقره و پنج برنز بود و بانوان که یک مدال بیشتر از آقایان کسب کردند در مجموع با 6 نشان طلا، سه نقره و هفت برنز سال پربار و موفقی را در عرصه قهرمانی به ثبت رساندند.

 

 چند ورزشکار سازمان یافته دارید؟

قبل از اینکه پاسخ شما را بدهم باید تاکید کنم که شرایط بیماران خاص با سایر افراد جامعه برای حضور در فعالیت‌های ورزشی و انجام ورزش قهرمانی کاملا تفاوت دارد، ما باید ابتدا امکانات لازم را برای این عزیزان فراهم کنیم و سپس از آنها انتظار مدال‌آوری و حضور موفق در عرصه قهرمانی داشته باشیم.

با این حال سال 1398 برای ما در موضوع ورزشکار سازمان یافته با رشد 40 درصدی همراه بود و آمار ما در این بخش 150 نفر به ثبت رسیده است.

 

 برای تجهیز امکانات هیأت هم کاری کردید؟

بله، سال گذشته نسبت به راه‌اندازی هفت زمین پتانک به صورت استاندارد در مجموعه ورزشی شهدای هفتم‌تیر جنب عوارضی اتوبان قم – تهران اقدام شد، اتفاقی که برای نخستین‌بار در ورزش بیماران خاص و پیوند اعضاء استان قم رخ داد و جا دارد از اداره کل ورزش و جوانان بابت زمینی که برای این کار در اختیار ما گذاشت قدردانی کنم، همچنین سالن ورزشی دارت با هفت تخته دارت استاندارد تجهیز شد.

 

از فعالیت‌های همگانی و آموزشی چه خبر؟

در حوزه برنامه‌های همگانی، دو جشنواره فرهنگی ورزشی خانوادگی بیماران خاص برگزار کردیم، در حوزه آموزش هم یک دوره توجیهی رشته پتانک به صورت کشوری با حضور نمایندگان 17 استان در قم برگزار شد، در شرایطی که رشته پتانک هنوز در کشور کلاس مربیگری برگزار نکرده بود.

 

اعزام برون‌مرزی هم داشتید؟

سال گذشته قرار بود خانم ثریا پارس‌لاری به مسابقات جهانی 2019 در شهر نیوکاس انگلیس برود که متاسفانه به دلیل بیماری ایشان این اتفاق رخ نداد، اما روح‌الله دایی و محسن ربانی به عنوان دو مربی هیأت بیماران خاص و پیوند اعضاء استان قم به مسابقات جهانی اعزام شدند.

تا فراموش نکرده‌ام بگویم که عباس برخوردار و رسول فرمانی هم داوران استان قم در تمامی مسابقات سال 1398 قهرمانی کشور بودند که این هم یک دستاورد مهم برای هیأت ما محسوب می‌شود.

 

 در مجموع سال 98 چطور بود و چه هدفی برای سال 99 دارید؟

با توجه به رشد 40 درصدی در افزایش جمعیت ورزشکار سازمان یافته، پیشرفت 50 درصدی در مدال‌آوری از مسابقات کشوری و همچنین 100 درصدی در میزبانی‌ها داشتیم، سال 1398 را یک سال خوب و موفق برای هیأت بیماران خاص و پیوند اعضاء استان قم می‌دانم، ضمنا هیات بیماران خاص و پیوند اعضاء در سال ۱۳۹۹ با جدّیت توسعه سایر رشته‌های ورزشی زیر پوشش ورزش خود را دنبال می‌کند.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/18206
اخبار مرتبط

نظرات شما