معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران:

مدیریت زمان در خانه موجب افزایش آرامش و رضایت در خانواده است

ظهیری، کارشناس مسائل زنان و خانواده با اشاره به اینکه ترس از بحران موجب تغییر احوالات درونی و حالات روحی و روانی افراد می شود، گفت: مدیریت زمان در خانه موجب افزایش آرامش و رضایت در خانواده است.

معصومه ظهیری، کارشناس مسائل زنان و خانواده در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره آمار غلط برخی کارشناسان مبنی بر بالا رفتن طلاق، اظهار داشت: آمار طلاق بالا نرفته است چراکه آمار طلاق در اسفندماه سال 98بسیار کاهش پیداکرده است و دلیل آن‌هم نبود مراجعه و عدم ثبت توسط مراکز و عدم برگزاری دادگاه به علت تعطیلی است.
وی ادامه داد: اما آمار تقریبی اختلافات خانوادگی به دلیل تماس با مراکز مشاوره و بهزیستی در برخی از استان‌ها بالا رفته است ولی آمار طلاق بالا نرفته است.
 معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه معمولاً در بحران‌ها چند مرحله وجود دارد، گفت: نکته اول مواجهه با بحران است نکته دوم مداخله در بحران است و نکته سوم راه‌حل‌های ارائه‌شده برای برطرف شدن بحران و پسا بحران است.
وی خاطرنشان کرد: بحران ممکن است سیل، زلزله، حوادث غیرمترقبه طبیعی ، جنگ و یا بیماری‌هایی مانند وبا، طاعون و در شرایط کنونی کرونا باشد. برای همه این اتفاقات باید پروتکل تعریف شده در هر نهاد، ارگان و فضاهای اجتماعی وجود داشته باشد.
ظهیری با اشاره به اینکه خانواده یک فضای اجتماعی کوچک است، ابراز داشت: خانه نشینی یک نوع بحران است یعنی اینکه مرد خانواده هرروز برای کسب درآمد به خارج از خانه می‌رفت اما خانه‌نشین شده است، فرزندان خانواده‌ها که هرروز مدتی را در مدارس برای تحصیل حضور داشتند در حال حاضر در منزل باید بمانند.
وی اضافه کرد: مرحله اول بحران این بود که آمد و مرحله بعد مواجهه با بحران است که بفهمیم این بحران چیست و چه آثاری دارد و سومین مرحله مداخله در بحران است که بدانیم چه کسانی باید از حیث اقتصادی، مراقبت‌های بهداشتی و روحی نقش ایفا کنند و درنهایت هم حل بحران است.

متولیان امور فرهنگی جامعه با برنامه‌های مناسب بحران خانه‌نشینی را کنترل کنند
کارشناس مسائل زنان و خانواده تأکید کرد: یکی از مسائلی که بسیار مهم است پسا بحران است یعنی وقتی سه هفته از بحران می گذرد برخی عوارض ورود پیدا می‌کند؛ البته برخی از خانواده‌ها از قبل با یکدیگر اختلاف داشتند که نباید به خانه‌نشینی ربط داد.
وی گفت: متولیان امور فرهنگی جامعه باید در این زمینه ورود پیدا کنند و یا خوب نتوانسته‌اند این موضوع را مدیریت کنند. آرامش در خانواده و رضایت از وضعیت موجود باید برای مردم توجیه شود که امروز در برخی از این مسائل ورود شده است.
ظهیری با اشاره به مدیریت زمان در خانه، گفت: ابتدا باید بتوانیم زمان را در خانه مدیریت کنیم و مدیریت زمان در بین اعضای خانواده یک نوع نیست مثلاً برای کسی که ورزش می‌کند زمان ورزش در خانه تعریف شود، برای فرزندان محصل زمان آموزش در خانه تعریف شود و یا زمان سرگرمی در خانه تعریف شود که بتواند جمع خانه را با یکدیگر مشغول کند.
وی اضافه کرد: اگر متولیان امور فرهنگی جامعه این موضوع را بهتر مدیریت کنند موجب رضایت و آرامش بیشتری در خانواده‌ها خواهد شد.

ترس از بحران موجب تغییر احوالات درونی افراد می‌شود
معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به موضوع ترس از بحران در بین برخی از افراد، گفت:  ترس از بحران موجب تغییر احوالات درونی و حالات روحی و روانی افراد می‌شود یعنی کسی که اهل پرخاشگری و وسواس و... باشد در بحران پرخاشگری و وسواس او بیشتر بروز می‌کند که این مسئله باید با کمک رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری با ارائه پیام‌های آرامش بخش بخصوص معنا درمانی کمتر و یا از بین برود.
وی خاطرنشان کرد: در این روزها هم باید هرکسی به اندازه سهم خود نو دوستی رابین مردم رواج دهد که این‌یکی از وظایف متولیان اجتماعی جامعه است.

برخی شبهات باعث افزایش استرس و اضطراب در خانه می شود
ظهیری با اشاره به اینکه امروز بازار شبهات زیاد است، تصریح کرد: همین مسئله باعث افزایش اضطراب‌ها و استرس‌ها در بین اعضای جامعه می‌شود که با دعوت به آرامش و صبر این موضوع هم قابل حل است.
وی ادامه داد: باید خانواده را با اعضای خانواده در نظر بگیریم و مطابق تعداد اعضای خانواده برنامه ارائه دهیم و از طریق رسانه‌ها بین خانواده‌ها نفوذ داشته باشیم و آن‌ها را به صبر و آرامش دعوت کنیم.

روحیه احسان موجب کاهش اضطراب برخی خانواده‌ها می‌شود
این کارشناس خانواده با اشاره به اینکه برخی استرس‌ها از خارج منزل وارد می‌شود،گفت: امروز در جامعه برخی مشاغل با وضعیت بد اقتصادی مواجه شده‌اند که می توان با عدم دریافت اجاره بها و یا دادن مهلت چند ماه به افراد استرس را از آن‌ها و خانواده آن‌ها دور کرد.
وی افزود: هم‌وطنان در این ایام می‌توانند با اقدامات این‌چنین روحیه احسان در جامعه را تقویت کنند.


انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/18239
اخبار مرتبط

نظرات شما