شاهد کاستی‌ها و نابسامانی‌ها در حوزه سلامت هستیم

نماینده تهران در مجلس گفت: در کنار بهبود شاخص‌ها در حوزه سلامت فردی، ما شاهد کاستی‌ها و نابسامانی‌هایی در حوزه سلامت هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،محمود صادقی در نطق میان‌دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (سه‌شنبه 11دی 97) گفت: بررسی شاخص‌های مختلف پس از پیروزی انقلاب در حوزه رفاه اجتماعی نشانگر بهبود نسبی در حوزه‌های مختلف است از جمله در حوزه سلامت، آموزش، پژوهش و پیشرفت‌های علمی شاهد پیشرفت‌های چشمگیری هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شاخص امید به زندگی از حدود 55 سال در سال 54 و 75 سال در سال 97 رشد کرده و نرخ باسوادی افزایش چشمگیری را داشته است.

وی افزود: نکته قابل توجه در حوزه رفاه اجتماعی این است که در شاخص توزیع درآمد در بین اقشار جامعه مربوط به شاخص ضریب  جینی شاهد رشد چشمگیری نیستیم اگر چه تلاش‌های زیادی برای کاهش فقر انجام شده اما تقریباً در 50 سال گذشته با وجود برخی از فراز و نشیب‌ها شاخص ضریب جینی ثابت بوده و طی حدود 50 سال گذشته بنابر برآوردها شاخص ضریب جینی در مرز 0.4 بوده و این نشانگر این است که یک نابرابری بسیار بالا از نظر اقتصادی و فاصله فقر و غنا در کشور وجود دارد.

صادقی خاطرنشان کرد: اگر  چه در 4 دهه گذشته در بعضی از مقاطع ضریب جینی بهبود پیدا کرده اما تغییر معناداری نداشته است این شاخص به این معناست که سهم هزینه‌های 10 درصد جمعیت ثروتمند کشور 14 برابر 10 درصد جمعیت فقیر بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌توزیع نامناسب منابع و فقدان روش مشخص و عملی برای هدفمند ساختن حمایت‌ها و یارانه‌ها، نبود برنامه راهبردی  جامع و علمی برای فقرزدایی و کاهش عملکرد مطلوب اقتصاد کشور از عوامل این نابرابری است اما در عین حال در مجموع شاخص‌های رفاهی از رشد مثبتی برخوردار بوده است.

وی افزود: در کنار بهبود شاخص‌ها در حوزه سلامت فردی ما شاهد کاستی‌ها و نابسامانی‌هایی در حوزه سلامت هستیم به عنوان مثال افزایش آمار طلاق، افزایش آمار اعتیاد، افزایش کودکان طلاق و دیگر نابسامانی‌های اجتماعی به خصوص در دو دهه اخیر بسیار نگران‌کننده است.

صادقی خاطرنشان کرد: بنا بر اطلاعات منتشر شده توسط سازمان زندان‌ها در سال 58 در هر 100 هزار نفر تنها 23 زندانی داشتیم اما این نرخ در سال 96 به 280 نفر در هر 100 هزار نفر رسیده است بنابر اطلاعاتی که مقامات قضایی منتشر کرده‌اند هم اکنون بیش از 225 هزار زندانی داریم و از نظر تعداد زندانی متأسفانه در رده 10 کشور اول دنیا هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در سایر بخش‌های توسعه تلاش‌های فراوانی در کشور انجام شده که نباید قدرناشناس بود توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای، آب، برق، گاز، حمل و نقل بسیار چشمگیر بوده است اما آسیبی که در این زمینه بوده  این است که توسعه هیچگاه بر مبنای شاخص‌های توسعه پایدار و توسعه متوازن صورت نگرفته و بدون توجه به آمایش سرزمین انجام شده است. و اکنون شاهد عدم تعادل در بخش‌های مختلف زیست محیطی، آب، کشاورزی و حوزه‌ای دیگر هستیم که متأسفانه این نابرابری و عدم تعادل رفته رفته منجر به بحران‌های خطرناکی در سطح کشور شده و شاهد بروز تنش‌ها و ناآرامی‌ها در سطح کشور و ناآرامی‌های بین استانی هستیم که تجلی آن در روز تقدیم لایحه بودجه صف‌آرایی نمایندگان استان خوزستان از یک سو و استان چهارمحال و بختیاری از سوی دیگر بودیم.

وی ادامه داد:‌من این همکاران را علیرغم اینکه شاید رفتارهای نامتعارفی داشتند به هیچ وجه مذمت نمی‌کنم بله این رفتار نمایندگان و این صف‌آرایی تجلی نابرابری و عدم تعادلی است که در سطح جامعه و در سطح استان‌ها وجود دارد. اکنون استان‌های محروم و  غیربرخوردار نگران آن هستند که منابع خدادادی آنها به نحو غیرعادلانه‌ای توزیع می‌شود. استان خوزستان، لرستان  و همچنین استان سیستان و بلوچستان و دیگر استان‌های محروم متأسفانه در وضعیت بسیار نابرابری هستند و علاج مناسبی باید برای این موضوع در نظر گرفته شود.

صادقی خاطرنشان کرد:در حوزه شاخص مشارکت خوشبختانه در طی 40 سال گذشته هر سال ما شاهد برگزاری یک انتخابات بوده‌ایم و یک سطح بالای مشارکت در امور سیاسی کشور شاهد بودیم به طور متوسط حدود 60 درصد مردم در هر انتخابات شرکت می‌کنند اما به دلیل پاره‌ای کاستی‌ها و تنگ‌نظری‌ها و اعمال سلیقه‌های شخصی و جناحی و نقض بی‌طرفی از متولیان انتخابات شاهد آن هستیم که گاه عرصه انتخابات که باید تجلی همبستگی ملی باشد به عرصه منازعات بی‌حاصل سیاسی تبدیل می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی از جناح‌های سیاسی که پایگاه اجتماعی خود را ضعیف می‌بینند تلاش می‌کنند با استفاده از ابزارهای قدرت و ابزارهای نظارتی انتخابات را مهندسی کنند و کسانی که خود را ناکام از جلب آراء مردم می‌بینند با برچسب‌هایی مانند فتنه دیگران را متهم می‌کنند.

وی در پایان گفت: هنوز بیش از یکسال به انتخابات 98 مانده اما تریبون‌های نمازجمعه و صدا و سیما ظاهراً نشانگر آن است که ما شاهد شکل‌گیری یک فتنه جدید به نام فتنه 98 هستیم. سخنگوی شورای نگهبان در صدا و سیما اعلام کرد که این فتنه، فتنه 98 است.معلوم نیست که این یکسال و نیم مانده مقصود از این فتنه چیست و کسانی که بر این القاب و برچسب‌ها کاسبی می‌کنند بدانند که به منافع ملی کشور آسیب می‌زنند.



انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/1838
اخبار مرتبط

نظرات شما