مدیریت کرونا در دانشگاه ها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، یادداشت میهمان؛ زهرا روددهقان: همه گیری کوید ۱۹ تأثیرات زیادی در جنبه های مختلف داشته است که یکی از آنها آموزش در دانشگاه ها است. به طوری که به عنوان یک راه حل درست و منطقی به صورت کوتاه مدت دانشگاه ها را با تعطیلی مواجه ساخته و فرایندهای آموزشی را به سمت فعالیت های مجازی سوق داده است.

مدیریت کرونا در دانشگاهها را می توان به دو مرحله حین تعطیلات و بعد از بازگشایی دانشگاهها تقسیم نمود و هر دو مرحله را مورد بررسی دقیق قرارداد تا با شناسایی چالشهای پیشرو و ارائه راهکارهای مناسب در وهله اول سلامت جامعه دانشگاهی حفظ شود و در وهله دوم کیفیت آموزش تحت الشعاع قرار نگیرد.

قبل از پرداختن به این موضوع لازم است کالبد شکافی در مورد دانشگاه ها داشته باشیم. هر دانشگاهی می تواند به خودی خود یک بمب خطرناک برای اشاعه همه گیری کوید ۱۹ باشد و به تنهایی می تواند خطرات جدی برای هر شهر محسوب شود. دانشگاه ها هر کدام برای خود به تنهایی ترکیبی از سراسر کشور را دارند. حضور دانشجویان از همه شهرها هم در محیط دانشگاه و هم در خوابگاه و رفت و آمد آنان در سطح شهر برای حل مایحتاج زندگی و آموزشی خود به شدت می تواند آسیب زا باشد. این نگرانی برای دانشگاه های علوم پزشکی که می بایست واحدهای بالینی خود را در بیمارستان ها بگذرند جدی تر و حیاتی تر است. از سویی دیگر اکثر اساتید دانشگاه ها افرادی با سن بالا هستند که احتمال ابتلاء آنان به ویروس کوید۱۹ بیشتر است.

راهکار پیشنهادی با مطالب فوق این است که تا بیماری به وضعیت کنترل و اطمینان بخش نرسیده است همچنان روند تعطیلی دانشگاهها ادامه داشته باشد و برای صدمه ندیدن آموزش در این زمان موارد زیر توصیه می شود:

- آموزش های دروس تئوری به صورت مجازی ادامه داشته باشند.

- آموزش ها از طریق سامانه های مناسب آموزش مجازی انجام شوند که امکان نظارت عملکرد اساتید و دانشجویان فراهم باشد و نه در پیام رسان ها.

- نظارتی بر عملکرد اساتید در ارائه دروس، ارزشیابی و بازخورد به دانشجویان از سوی مسوولین دانشگاه ها انجام شود.

- مسئولین دانشگاه ها و کادر اجرایی آنها در ایام تعطیلات بستر لازم برای حضور دانشجویان در دانشگاه را با توجه به فضای در اختیار خود برنامه ریزی نمایند. چون پروتکل های وزارت بهداشت بسیار کلی بوده و هر دانشگاهی بلکه هر دانشکده ای می بایست با در نظر گرفتن پروتکل، فضاهای خود را مدیریت کند.

- مسوولین آموزشی دانشگاه ها پروتکلی خاص افراد در قرنطینه و افرادی که بعد از بازگشایی دانشگاه ها دچار بیماری می شوند فراهم کنند و نحوه اعلام بیماری، اسناد قابل پذیرش، نحوه جبران غیبت ها برای دانشجویان و نحوه دورکاری برای کارمندان و اساتید مبتلا را طراحی و ابلاغ نمایند.

- مسوولین دانشگاه پروتکل خاص مراقبت از خود را برای دانشجویان خوابگاهی فراهم نمایند.

- مسوولین هر دانشکده در این ایام وضعیت سلامت کلیه کارکنان، اساتید و دانشجویان خود را رصد نمایند و از وضعیت سلامت جامعه خود مطلع باشند و برنامه ریزی های لازم برای عدم حضور و دورکاری را از همین الان برنامه ریزی نمایند.

بعد از کنترل بیماری و وضعیت اطمینان بخش همه شهر از جمله دانشگاه ها زندگی جدیدی را همراه با ویروس کرونا خواهیم داشت که نیازمند تغییر سبک زندگی فردی و دانشگاهی است.

سبک زندگی فردی همان اصول مراقبت از خود است که مکرر به آن اشاره می شود اما  برای تغییر در سبک زندگی دانشجویی موارد زیر پیشنهاد میشود که هر دانشگاهی متناسب با شرایط خود می تواند آنها را به کار ببندد.

با توجه به جمعیت زیاد دانشجویان و کوچک بودن فضاهای آموزشی؛ کلاس های تئوری همچنان به صورت مجازی بارگذاری و پیگیری شوند و در ساعت تشکیل کلاس ها، کلاس به دو بخش تقسیم و نیمی از دانشجویان در ساعت اول و نیمی دیگر در ساعت بعدی در کلاس حاضر شوند و اساتید صرفا به رفع اشکال و  ابهامات کلاس مجازی بپردازند.

کلاسهای عملی نیز تا حد امکان از طریق فیلم برای دانشجویان بطور مجازی بارگذاری شود، توصیه میشود استاد جلسه آموزشی خود را در محیط کار عملی ضبط و بطور مجازی بارگذاری نماید و در ساعت کلاس عملی دانشجویان به دو دسته تقسیم شده و گروه اول در ساعت اول و گروه دوم در ساعت دوم در فاصله فیزیکی مناسب به تمرین مطالب و رفع مشکل بپردازند.

کتابخانه ها تا زمانی پذیرش حضوری داشته باشند که امکان فاصله گذاری فیزیکی فراهم باشد و بعد از آن فقط ارائه کتاب داشته باشند. کلیه کتابها در ارائه و دریافت ضدعفونی شوند. برای نحوه ضدعفونی کردن باید دستورالعملی آماده شود.

ناهار در ظروف یکبار مصرف و با قاشق و چنگال یکبار مصرف سرو شود. زمان غذا خووردن برای ورودیها تفکیک شود تا شلوغی و ازدحام در حین سرو غذا اتفاق نیفتد.

میزها و سیستم های کارمندان و اساتید توسط خود فرد تمیز و ضدعفونی شود و نه توسط نیروهای خدماتی.

چینش میزها در اتاق اساتید و کارکنان متناسب با فاصله فیزیکی مناسب تغییر دکوراسیون داده شود.

کلیه همایش ها و محافل علمی متناسب با فضای برگزاری و با رعایت فاصله فیزیکی مناسب برای تعداد حاضران سقف حضور تعیین کنند و پس از تکمیل ظرفیت اعلام اتمام ظرفیت نمایند.

کلیه کارآموزی های دانشجویان علوم پزشکی به ترم مهرماه منتقل شده و در شیفت های عصر و شب پوشش داده شوند چون پاکسازی بیمارستان ها تا شهریورماه بعید است که اتفاق بیفتد و البته نمره برای همین ترم محسوب گردد.

درهای کلاس ها نیمه باز باشند که برای باز و بسته شدن نیاز به دست زدن به دربها نباشد.

کلیه آزمون های بالینی از جمله آزمونهای آسکی که نیاز به قرنطینه دارند، تعطیل شوند و از روشهای دیگر ارزشیابی استفاده شود.

همه رایانه های داخل سایتها بعد از هر بار استفاده دانشجویان توسط نیروی خدماتی تمیز و ضدعفونی شود، بنابراین لازم است نیروهای خدماتی در این بخشها تقویت شوند.

کلیه نیروهای خدماتی می بایست نسبت به ترکیب مواد ضدعفونی کننده و قدرت پاک کنندگی و کنترل عفونت آموزش ببینند.

سرویس های خوابگاه افزایش یافته و تعداد پذیرش دانشجو در هر سرویس کم شود.

واحدهای تربیت بدنی به ترم مهرماه منتقل شوند و در نوبت عصر و یا روزهای جمعه برنامه ریزی شوند که آسیبی برای واحدهای تربیت بدنی ترم مهرماه ایجاد نکند.

و البته این موضوع نیاز به توجه بیشتر کلیه مسوولین دانشگاه ها و دانشکده ها دارد که هر چه سریعتر خود را برای بازگشایی دانشگاهها آماده کنند و در این  خصوص فعالانه عمل نمایند و منفعل نباشند.

امید که با همکاری همگانی و توکل بر خدا چون گذشته بر این مشکل هم فائق آییم.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/18403
اخبار مرتبط

نظرات شما