کرونا در نظام اقتصادی لیبرالی تاثیر قابل توجهی خواهد داشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، دسامبر ۲۰۱۹ بود که ویروسی ناشناخته از ووهان چین ناگهان پدید آمد و در کمتر از یک ماه ناگهان به بیش از ۲۰۵ کشور شیوع و گسترش یافت و تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار قربانی گرفته است.

شیوع و گسترش ویروس کووید-۱۹ به قدرتی گسترده و سریع بود که کشورها مجبور شدند بسیاری از فعالیت‌های روز مره خود را تعطیل و نیمه تعطیل کنند و به تبع آن بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی در جهان متوقف شد و اکنون بسیاری از تحلیلگران دنیا همچون «نوآم چامسکی» و «کسینجر» درباره جهان پساکرونا سخن می‌گویند.

حمیدرضا ترقی کارشناس مسائل بین‌الملل و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره جهان پساکرونا در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، اظهار داشت: جهان پساکرونا ابعاد مختلفی دارد که به لحاظ سیاسی به طور طبیعی می‌توان گفت که وضعیت ناتوانی ابرقدرت آمریکا و اروپا در مقابله با کرونا به لحاظ قدرت سیاسی هم در عرصه بین المللی افت قابل ملاحظه ای خواهد داشت.

وی تاکید کرد: این موضوع موجب می شود که نظام بین الملل در ابعاد سیاسی یک دگرگونی جدی پیدا کند و ما شاهد شکل‌گیری یک نظام سیاسی جدید در جهان باشیم.

ترقی بر این باور است که کشورهای اروپایی به علت ناتوانی اتحادیه اروپا در حمایت از آنها برای مقابله با ویروس کرونا به دنبال جدا شدن از اتحادیه و در نهایت از هم پاشیده شدن اتحادیه اروپا منجر شود. در آمریکا نیز کالیفرنیا به دنبال استقلال  و تجزیه است و در اروپا نیز بعد از انگلیس برخی کشورها به دنبال جدا شدن از اتحادیه اروپا هستند.

او می‌گوید: به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا هم در حال تضعیف است و اگر به سمت فروپاشی نرود اما به سمت تضعیف جدی حرکت خواهد خواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره پساکرونا به لحاظ سبک زندگی و به لحاظ تفکر، بر این اعتقاد است که جهان به سمت معنویت و به سمت یک حکومت واحد جهانی تمایل پیدا می‌کند، چون کرونا نشان داد اگر یک مدیریت واحد در جهان حاکم نباشد که از عدالت، شایستگی، صلاحیت، توانمندی و تدبیر لازم بدون هیچگونه تعصبات نژادی و گروهی، برخوردار باشد نمی توان بر بحران‌ها غلبه پیدا کرد.

*کرونا ویروس گرایش‌های معنوی کشورها را تقویت کرده است

ترقی با بیان اینکه  گرایش به نوعی حکومت واحد جهانی افزایش یافته است، گفت: در موازات گرایش به نوعی حکومت جهانی، گرایش به خدا، پرستش خداوند، معنویت و احساس نیاز به خداوند در چنین شرایطی در جامعه بشری رو به افزایش است و این نشان دهنده این است تحولات فرهنگی و فکری در جهان در حال رخ دادن است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن اشاره به زیان و ضررهای اقتصاد بین‌المللی به دلیل شیوع و گسترش کووید-۱۹ اظهار کرد: این مسئله می تواند در نظام اقتصادی بین المللی به خصوص در نظام اقتصادی لیبرالی تاثیر بسیار قابل توجهی داشته باشد.

«این مسئله در واقع نشان می‌دهد که پول و سرمایه به سمت یک مقاصد جدید و فعالیت‌های جدیدی که هم تضمین شده باشد و هم اینکه تحت تاثیر این نوع تکان‌های بهداشتی و درمانی قرار نگیرد سوق داده خواهد شد مثل اینکه در کشور ما هم اکنون بورس رشد قابل توجهی پیدا کرده در کشورهای دیگر هم یک تغییر و تحول جدی در وضع و روابط اقتصادی کشورها پدید خواهد آمد. مشاغل خدماتی و واسطه‌ای به طور طبیعی امنیت خود را از دست داده است و به سمت سرمایه‌گذاری‌های اساسی‌تر گرایش پیدا می‌کند و مردم دنبال شغل‌هایی باشند که در آمد این شغل ها قابل پس انداز کردن باشد تا با نوسانات بازار دچار نقصان و ضرر نشود.»

*کرونا ویروس چین را به اقتصاد اول جهان تبدیل خواهد کرد

ترقی می‌گوید: به نظر می‌رسد وضعیت اقتصادی جهان به سمتی می‌رود که چین وضعیت بهتری به عنوان اقتصاد اول جهان پیدا کند و آسیب پذیری آن و سیاست‌های آن کمتر از آسیب‌پذیری سرمایه داری غرب خواهد شد و این موجب می‌شود تحول قابل ملاحظه‌ای در مناسبات اقتصادی بین المللی پدید بیاید.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره جهان پساکرونا در بعد سیاست خارجی و بین الملل هم گفت که این ویروس نشان داد که کشورها تا چه اندازه می‌توانند به داد هم برسند و روابط سیاسی در حل مشکلات هم موثر و مفید باشد. "این مناسبات نشان داد کشورهای دوست چه کشورهایی و کشورهای دشمن چه کشورهایی هستند"؛ این مساعدت هایی که کشورها در شرایط کرونایی برای مقابله با این ویروس صورت دادند کشورهای دوست را بهتر به هم نشان داد و این می تواند در روابط سیاست خارجی کشورها در آینده تاثیرات قابل ملاحظه ای داشته باشد.

*جنگی رخ نخواهد داد

وی درخصوص احتمال جنگ نظامی برای کاهش آثار اقتصادی از سوی غرب، گفت: جنگ به هر حال یک انگیزه‌ای می‌خواهد که آن انگیزه برای صاحبان صنایع سنگین و اسلحه‌سازهای آمریکا همیشه وجود دارد چرا که آنان در هر شرایطی بدنبال دامن زدن به درگیری ها بین کشورها و زمینه سازی برای فروش اسلحه هستند.

ترقی می‌گوید که کارتل‌های اقتصادی غرب فقط در شرایط آرامش می‌توانند ضررهای کرونایی را جبران کنند نه در شرایط جنگ؛ بنابراین اجازه نمی‌دهند ثبات در کشورها از بین برود و در روند واردات و صادرات اجناس آنها اختلالی ایجاد شود.

به گزارش فارس، هم اکنون  ۲ میلیون و ۸۴ هزار و۴۲ نفر در جهان به ویروس کووید-۱۹ مبتلا هستند و ایالات متحده امریکا با ۶۴۴ هزار مبتلا در صدر مبتلایان به این ویروس در دنیا قرار دارد. اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان، انگلیس و چین به ترتیب در رده های بعدی مبتلایان به این ویروس قرار دارند.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/18503
اخبار مرتبط

نظرات شما