سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا:

دولت‌ها برای رهایی از اقتصاد نفتی گامی برنداشتند/خرید کالای خارجی نشانه نوعی تشخص اجتماعی است

قدیری ابیانه،مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام با اشاره به اینکه هنوز خرید کالای خارجی نشانه نوعی تشخص اجتماعی است و مردم تعصبی ندارند، گفت: دولت‌ها برای رهایی از اقتصاد نفتی گامی برنداشتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مدتی است که در محافل اقتصادی و سیاسی کشور بر«اقتصاد بدون اتکا به نفت» تأکید ویژه‌ای می‌شود. وابستگی کشور به اقتصاد نفتی از دیدگاه رهبری عامل مهم بروز مشکلات و چالش‌های ساختار اقتصاد کشور است. همان‌طوری که رهبری اشاره کردند اتکای اقتصاد کشور به درآمد ارزی حاصل از صدور نفت خام، اتکا به توان داخلی طی سال‌های مختلف را کاهش داده است.
برای کاهش اتکای به نفت، سیاست‌های اقتصادی باید به سمت سیاست‌های تولید داخلی سوق پیدا کند. تولید باکیفیت و ارزان باعث می‌شود مردم از تولید داخلی استفاده کنند و صادرات کالاها به بخش‌های خصوصی در کشورهای مختلف افزایش یابد.
از همین رو دکتر محمدحسن قدیری ابیانه، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به کاهش قیمت امروز نفت در دنیا، اظهار داشت: کاهش قیمت نفت دلایل بسیاری دارد که شاید مهم ترین دلیل امروز آن بحث ویروس کرونا باشد.
وی ادامه داد: امروز بحران کرونا در دنیا روزهای سختی را پشت سر می گذارد و تاثیر بسزایی بر اقتصاد دنیا داشته است که همین مسئله باعث تعطیلی صنعت و تجارت شده است.
قدیری ابیانه با اشاره به اینکه به‌هرحال یکی از دلایل کاهش شدید قیمت نفت این مسئله است، گفت: بحران کرونا باعث تعطیلی صنعت، تجارت و تولید شده است که نتیجه این تعطیلی هم کاهش مصرف نفت است و این کاهش مصرف نفت هم موجب کاهش چشمگیر قیمت نفت در دنیا شده است.
وی اضافه کرد: البته همانطور که این کاهش قیمت نفت برای کشورهایی مانند ایران، عربستان و.... که تولید کننده نفت هستند آسیب می رساند اما برای برخی کشورها مانند چین، هند و... که مصرف کننده نفت هستند بسیار موقعیت مناسب برای خرید نفت است.
سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا با اشاره به دلیل دیگر کاهش قیمت نفت، خاطرنشان کرد: وابستگی حکومت آل سعود به آمریکا و تولید نفت بر اساس معیارهای تعیین شده توسط آمریکا در عربستان از دیگر دلایل کاهش قیمت نفت می تواند باشد.
وی ابراز داشت: این روزها کرونا همه را خانه نشین کرده و بیشتر مردم در قرنطینه خانگی هستند که موجب کاهش قدرت خرید مردم و در نهایت هم تعطیلی کارخانجات به دلیل از دست رفتن بازار مصرف خواهد شد.
قدیری ابیانه با اشاره به تاکیدات چندساله رهبر معظم انقلاب در خصوص رهایی اقتصاد از وابستگی به درآمد نفت، عنوان کرد: سال‌هاست مقام معظم رهبری می‌فرمایند که باید کاری کنیم که اقتصاد کشور از وابستگی به درآمد نفت رهایی پیدا کند و اگر خواستیم در چاه‌های نفت را ببندیم اقتصاد کشور از این بابت لطمه نخورد.
وی اضافه کرد: به دلیل آسان بدست آمدن درآمد نفتی، دولت ها هیچ همتی برای کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت انجام نداده اند.
مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام با اشاره به راه های رهایی از اقتصاد وابسته به نفت، افزود: رونق کار و تولید و پرهیز از اسراف و هزینه های غیرضروری از راه های این مسئله است.
وی بیان داشت: مردم باید خرید کالای داخلی و تولید داخل می توانند به اقتصاد کشور کمک کنند اما هنوز متاسفانه استفاده ازکالای خارجی نوعی تشخص اجتماعی است و هنوز مردم تعصبی نسبت به استفاده کالای داخلی ندارند.
قدیر ابیانه ادامه داد: البته باید به این نکته هم اشاره کرد که تولید کنندگان هم باید با تولید جنس باکیفیت و ارزان قیمت در این مسیر گام بردارند تا همه در کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت سهیم باشیم.
انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/18552
اخبار مرتبط

نظرات شما