کارشناس تغذیه در گفتگو با قم فردا:

میوه و سبزیجات از الزامات ماه مبارک است/حذف وعده سحر عادت غلطی است

شفیعی پور،کارشناس تغذیه با تاکید بر اینکه میوه ، سبزیجات و سالاد در ماه رمضان فراموش نشود، گفت: اصلی ترین وعده غذایی در ماه مبارک رمضان وعده سحر می باشد که برخی از افراد به دلیل عادت های غلط وعده سحری را حذف می کنند که باعث آسیب به بدن و افت قند می شود.

 دکتر زهرا شفیعی پور در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان و تغدیه مناسب، اظهار داشت: در ایام ماه مبارک رمضان انتخاب نوع غذا بسیار مهم است که باید این غذا تمام انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند.
وی ادامه داد: از لحاظ تنوع غذایی باید از پنج گروه اصلی مواد غذایی مانند گروه نان و غلات، گروه سبزیجات و میوه جات، گروه شیر و لبنیات، گروه چربی و گروه گوشت ها استفاده کرد و از لحاظ تعادل هم این است که از هر کدام این گروه ها باید به میزان توصیه شده مصرف شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از 12ساعت معده خالی بوده و چیزی نوشیده و یا خورده نشده است بهتر است زمانی برای افطار و زمانی برای شام در نظر گرفته شود.
کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه افطار را با نوشیدنی ولرم شروع کنید، گفت: باید سعی کنیم افطار را با نوشیدنی ولرم مانند شیر، چای و یا آب شروع کنیم. روزه داران نباید افطار را با غذاهای سنگین شروع کنند.
وی اضافه کرد: بدن انسان به دلیل ناشتایی نیاز به قند دارد که برای تامین قند مورد نیاز بهتر است در افطار از شیرینی های طبیعی مانند خرما و یا کشمش استفاده شود.
شفیعی پور با اشاره به استفاده از سبزیجات در ماه مبارک، گفت: روزه داران سعی کنند در بین افطار و سحر حتما از میوه و سالاد استفاده کنند و در یکی از وعده ها سبزیجات هم بر سر سفره قرار بدهند.
وی ابراز داشت: سبزیجات باعث می شود که روزه دارن به یبوست که یکی از شایع ترین بیماری ها در ماه رمضان است دچار نشوند. سبزیجات با فیبری که دارد باعث جلوگیری از یبوست و تشنگی می شود.
کارشناس تغذیه با پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص حذف وعده سحر توسط برخی از روزه داران، گفت: برخی از افراد به دلیل عادت های غلط وعده سحری را حذف می کنند که این مسئله باعث ضعف، سرگیجه، بی حالی، بوی بد دهان و ... می شود.
وی اضافه کرد: در وعده سحر روزه داران سعی کنند شیرینی استفاده کنند و بجای شیرینی از غذاهایی مانند حبوبات، میوه، سبزیجات، نان و.. که کربوهیدرات دارند میل کنند.
شفیعی پور ادامه داد: در وعده سحری از غذاهای کم چرب، کم نمک ، زولبیا و بامیه، سس و این گونه موارد استفاده نشود چرا که باعث افزایش تشنگی می شود و همچنین غذاهای خشک مانند انواع کباب ها و کتلت ها به دلیل خشکی و ادویه هایی که در آنها بکار می رود باعث تشنگی فرد می شود و به دلیل سنگین بودن این نوع غذاها فرد می خوابد که این مسئله باعث ترش و ورم معده خواهد شد.
وی گفت: غذاهایی هم مانند ماکارانی ، آش رشته و ته دیگ هم باعث تشنگی خواهد شد که نباید خیلی در سحر استفاده شود همچنین غذاهایی مانند چلو خورشت ها، پلوهای مخلوط با حبوبات و سبزیجات، برنج همراه با مرغ و گوشت و سبزیجات تازه برای وعده سحر بسیار مناسب می باشد.
کارشناس تغذیه در خاتمه تاکید کرد: بعد از وعده سحر نباید بلافاصله چایی نوشید چرا که به دلیل تداخل آهن در بدن جذب مواد مغذی را تحت تاثیر قرار می دهد و بهتر است بعد از سحری میوه و آب استفاده کنیم و برای کنترل تشنگی می توانیم عرقیات مصرف کنیم.


انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/18608
اخبار مرتبط

نظرات شما