بارش‌های اخیر چقدر به رفع کم‌آبی کشور کمک کرد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ایران در منطقه خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد که برداشت بیش از حد از چاه‌های غیر مجاز، خشکسالی  و کاهش بارندگی در سال های قبل بر افت شدید سفره های زیر زمینی دامن زد و کار را به جایی رساند که بحران کم آبی به یک چالش در کشور تبدیل شده است. ناگفته نماند که بنابر آخرین آمار در سال زراعی جاری بارش باران نسبت به دوره بلندمدت ۳۷ درصد رشد داشته است که با این وجود می توان انتظار داشت که بخشی از کمبود منابع آبی در سال های اخیر مرتفع شود.
 
با توجه به آنکه کشاورزان به سبب بارش‌های مناسب در سال زراعی جاری نسبت به خروج از خشکسالی و بحران کم آبی امیدوار بودند، اما کارشناسان سازمان هواشناسی براین باروند که بارش های نرمال و بیش از نرمال در یک سال زراعی تنها می‌تواند بخشی از کمبود منابع سفره‌های زیر زمینی در سال‌های اخیر را جبران کند.
 
همچنین بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بارش های نرمال در فصل زمستان ادامه خواهد داشت، اما به سبب برداشت بی رویه از سفره های زیر زمینی همچنان به طبیعت بدهکار هستیم، اما در مقابل وزیرجهاد کشاورزی معتقد است زمانیکه ما می گوییم محدودیت آب نداریم و تنها بحث چگونگی مدیریت مطرح است، برخی افراد گمان می کنند که به دنبال فشار بیشتر بر منابع آب هستیم در حالیکه کشاورزان نمونه ثابت کردند ما مشکلی در بحث آب نداریم.
 
حال به سراغ کارشناسان مرتبط می رویم تا از آخرین وضعیت بارندگی ها و منابع سفره های زیرزمینی در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با خبر شویم:

بارش‌های مناسب بهاره بخشی از کمبود بارش در ماه‌های قبل را جبران کرد

احد وظیفه مدیر پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه بارش های مناسب سال زراعی جاری تا حدی مشکلی کمبود منابع آب در بخش کشاورزی را جبران کرده است، اظهار کرد: با وجود بارندگی های مناسب در سال زراعی جدید تا این‌لحظه، تنها بخشی از خشکسالی های اخیر در بخش کشاورزی جبران شده است، ضمن آنکه برای تاثیر وضعیت بارندگی یک سال زراعی بر خشکسالی سال های اخیر  حداقل ۶ تا ۹ ماه از آغاز سال زراعی باید زمان بگذرد تا بتوان نسبت به وضعیت بارندگی  و منابع آب های زیرزمینی کشور اظهار نظر کرد.
 
وی افزود: با توجه به گذشت بیش از سه ماه از سال زراعی جدید، انتظار می رود که بارش های نرمال در فصل زمستان و بهار استمرار داشته باشد.
 

وظیفه با اشاره به اینکه بخش کشاورزی تا بهار نیازمند بارش های مناسب است، بیان کرد: با توجه به آنکه دو فصل دیگر تا پایان‌ بارش های بهاره زمان باقی است، بنابراین‌ هم اکنون نمی توان قضاوت کرد که بارش های سال زراعی جدید مناسب بوده چرا که بخش اعظمی از سال زراعی مانده است.

این‌مقام مسئول ادامه داد: با وجود آنکه و‌ضعیت بارش باران‌ در پاییز و‌ زمستان سال گذشته تعریفی نداشت، اما بارش های مناسب بهاره توانست بخش اعظمی از کمبود بارندگی ها را در برخی مناطق جبران کند.

وی با اشاره به اینکه اکثر آب استحصالی از باران به سمت بخش کشاورزی سرازیر می شود، اظهار کرد: طی سال های اخیر مصرف آب در بخش کشاورزی به حدی بالا رفت که عمق چاه ها به چند صد متر رسید به طوریکه هرساله رفته رفته کشاورزان ۱۰ متر، ۲۰متر و ۳۰ متر عمق چاه ها را کف شکنی کردند تا بتوانند آب مورد نیاز را استخراج کنند.

به گفته وظیفه، با بارش مناسب در یک سال زراعی تنها بخشی از مصرف بی رویه آب در سال های گذشته جبران می‌شود.

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه وضعیت بارش باران‌ تا این‌ لحظه از سال زراعی مناسب بوده است، بیان کرد: این در حالی است که نمی توان انتظار داشت که این بارش ها بتواند اضافه برداشت آب در سال‌های گذشته را جبران کند و‌ به عبارت دیگر همچنان دچار خشکسالی در بخش کشاورزی هستیم.

وی در‌ پایان با اشاره به اینکه متوسط بارش های ۴۰ سال اخیر در کشور ادامه دارد، تصریح کرد: پیش بینی مدل های اقلیم هواشناسی نشان می دهد که بارش های مناسب در فصل زمستان همچنان استمرار خواهد داشت که این امر نوید جبران بخشی از منابع آب های زیرزمینی را می‌دهد.
 

رشد ۳۷ درصدی بارش باران نسبت به دوره بلندمدت/ بارش باران تا پایان اسفند به مراتب بهتر از سال گذشته است

 صادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه خشکسالی بخش کشاورزی به عوامل متعددی بستگی دارد، اظهار کرد: اگرچه‌ بارش باران مهم‌ترین عامل به شمار می‌رود، اما پراکنش زمانی و‌ مکانی بارش ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گفته وی، بارش باران در مناطق مختلف برحسب محصولات متفاوت به پراکنش زمانی و مکانی مختلف بارندگی ها‌ نیاز دارند.
 
ضیاییان ادامه داد: بنا بر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی تا ۸ دی ماه، مجموع بارندگی‌های کشور ۹۳.۵ میلی متر بود که این رقم نسبت به دوره بلندمدت ۳۷ درصد رشد داشته است.

رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه بارش های نرمال و در برخی نقاط کمتر از نرمال در فصل زمستان پیش بینی می شود، بیان کرد: در سال زراعی جاری پیش بینی می شود که بارندگی ها تا پایان اسفند به مراتب بهتر از سال گذشته باشد.

وی میزان بارندگی در بخش کشاورزی را بسته به نوع کشاورزی، نوع کشت و فصل را متفاوت اعلام‌کرد و گفت: کشاورزی به دو بخش استفاده از آب های جاری و زیر زمینی و همچنین کشاورزی دیم تقسیم می شود.

ضیاییان با اشاره به اینکه کشاورزی دیم‌ به شدت تحت تاثیر میزان بارش های مناسب فصل پاییز و زمستان‌ است، اظهار کرد: همچنین آن بخش از کشاورزی که از آب‌های زیرزمینی و چاه استفاده می‌کند، جبران کمبود آن در سال‌های اخیر به گذر زمان نیاز دارد و به سهولت کسری برداشت‌های بی رویه در سال‌های اخیر‌ جبران‌ نمی‌شود. ناگفته نماند که کشاورزان می‌توانند امیدوار باشند که همانند میزان مصرف در سال‌های اخیر می‌توانند برداشت داشته باشند.

رئیس مرکز خشکسالی تصریح کرد: با توجه به آنکه تا‌پایان فصل زراعی زمان زیادی باقی‌مانده است، از این رو نمی توان پیش بینی دقیقی راجع به بارش های بهاره داشت و همچنان تا ماه‌های آتی باید منتظر ماند تا بتوان راجع به بارش‌های بهاره اظهار نظر کرد.
 

ایران همچنان به طبیعت بدهکار است/ تراز آب های زیر زمینی در برخی مناطق منفی است

 
مسعود حقیقت مدیر کل شبکه پایش هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کشور همچنان در خشکسالی به سر می برد، اظهار کرد: اگرچه از ابتدای سال زراعی جدید تا کنون خشکسالی هواشناسی نداشتیم، اما خشکسالی‌های ۱۱ سال اخیر موجب شده تا بارش های اخیر سهم محدودی در کاهش رطوبت و آبیاری های زیرزمینی داشته باشد.
 
وی افزود: با توجه به برداشت بی رویه آب های زیر زمینی در سنوات گذشته همچنان به طبیعت بدهکار هستیم که با این وجود کشاورزان با کمبود منابع آبی دست و پنجه نرم می کنند.
 
حقیقت با اشاره به اینکه استمرار بارش های نرمال فصل زمستان تنها جوابگوی بخشی از کمبود منابع آبی است، بیان کرد: با توجه به کاهش چشمگیر منابع آب‌های زیر زمینی و هیدرولوژیک در برخی مناطق، بارش های نرمال در یک سال زراعی نمی تواند به طور کل کسری سال های اخیر را جبران کند.
 
مدیرکل شبکه پایش هواشناسی با اشاره به اینکه تراز آب‌های زیر زمینی در  برخی مناطق منفی است، تصریح کرد: براین اساس به کشاورزان توصیه می شود که همچنان الگوهای مصرف را رعایت کنند.
 
این گزارش  می افزاید: با توجه به آنکه وزیر جهاد کشاورزی معتقد است که نباید متوسط بارندگی کشور را به کل سرزمین تعمیم داد، اما در مقابل برخی افراد با تعمیم دادن متوسط بارندگی به کل کشور از محدودیت منابع آب سخن به میان می آورند تا بتوانند تنبلی و ناکارآمدی خود را جبران کنند، چرا که در مناطقی که کمبود آب نداشتیم، کار چندانی صورت نگرفته است.



انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/1909
اخبار مرتبط

نظرات شما