تنوع‌سازی در زمینه فعالیت کسب و کارهای نو در گردشگری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ولی تیموری در جلسه «همفکری با فعالان کسب و کارهای نو حوزه گردشگری در شرایط انتشار کوید - 19»گفت: تنوع سازی زمینه‌های فعالیت کسب و کارهای نو و پرداختن به فعالیت‌های ابتکاری نظیر گردشگری خلاق (creative tourism)، بازاریابی دیجیتالی (Digital marketing)، تحقیقات هوشمند بازار (Market Intelligence) و غیره در کنار ارائه خدمات فروش، امروز از ضروریات فعالیت حرفه‌ای در صنعت گردشگری کشور است که در دوران گردشگری پسا کرونا اهمیتی حیاتی دارد.

وی افزود: آنچه از سال 2010 به عنوان یکی از بیانه‌های سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در دستور کار کشورهای عضو قرار گرفته است؛ ورود جدی به حوزه فناوری اطلاعات و پیوند صنعت گردشگری با کسب و کارهای نو در این زمینه است؛ به گونه‌ای که اگر چنین اقدامی صورت نگیرد و از شرایط سنتی عبور نشود عملاً زمینه حذف از این عرصه ایجاد خواهد شد.

تیموری در تشریح روند اقدامات صورت گرفته در وزارت متبوع به منظور تعریف ساختار و بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در عرصه فناوری اطلاعات و گردشگری گفت: همواره مقاومت بسیاری از سوی فعالین گردشگری در بخش سنتی نسبت به فعالیت‌های مجازی و کسب و کارهای جدید در این حوزه وجود داشته است اما پیرو جلسات و نشست‌های متعدد با هر دو گروه،  در حال حاضر پس از برطرف شدن مسائل حقوقی و ساختاری، دستور‌العمل سازو‌کار فعالیت و ارائه مجوز در فضای مجازی و کسب وکارهای جدید از جمله استارت‌آپ‌ها، مراکز رشد و فناوری و غیره وجود دارد و سال گذشته از طریق وزیر به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شده است.

تیموری خاطرنشان کرد: همچنین هماهنگی با پلیس فتا جهت پایش دائمی روند فعالیت‌های نو در این عرصه نیز انجام گرفته است که این اقدام نیز رو به تقویت و تکمیل شدن است.

معاون گردشگری با اشاره به ایجاد شرایط بحرانی در صنعت گردشگری پیرو انتشار ویروس کرونا اظهار کرد:  با در نظر گرفتن وضعیت بحرانی کنونی و از سویی دیگر توجه به الگوی سه مرحله‌ای توصیه‌ای سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با عنوان «حمایت از مشاغل و اقتصاد از طریق سفر و گردشگری» و همچنین نیاز جامعه و عموم مردم به دریافت خدمات مجازی و مدرن، زمینه مشارکت و الزام همکاری بیش از پیش فعالین کسب و کارهای جدید مشاهده می‌شود.  

معاون گردشگری همچنین تاکید کرد: آنچه سبب تکامل این همکاری خواهد شد؛ توجه به ضرورت ضابطه‌مند شدن این قبیل کسب و کارها و اخذ استانداردهای تخصصی وزارت گردشگری است که قطعاً با همکاری و مشارکت بیش از پیش فعالان این حوزه محقق خواهد شد.

وی شکل‌گیری ساختار و تشکلی منسجم را نیز در برقراری ارتباط و تعامل بیشتر فعالین این عرصه با یکدیگر و همچنین بهره‌وری افزون، موثر دانست و گفت: ساختار مورد نظر باید ضمن دارا بودن ظرفیت دفاع از حقوق اعضا، منافع همه بخش‌های مرتبط را در نظر بگیرد و مشمولیت داشته باشد و از سویی بتواند با تقسیم‌بندی موضوعات مختلف امکان فعالیت در زمینه‌های تخصصی متنوع از جمله آموزش، بازاریابی، توسعه گردشگری و غیره را ایجاد کند.

معاون گردشگری در راستای تقویت تعامل حقوقی و رفع اختلافات میان فعالین سنتی و کسب و کارهای نو صنعت گردشگری تاکید کرد: با توجه به اینکه به‌روزرسانی آیین‌نامه دفاتر خدمات مسافرتی بعد از 20 سال در دستور کار قرار دارد؛  لذا با در نظر گرفتن منتخبی از فعالین کسب و کارهای نو در قالب کارگروه تخصصی می‌توان جایگاه این حوزه را در آیین‌نامه تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی لحاظ و زمینه تسهیل فعالیت در این عرصه را ایجاد کرد.

 در پایان تصمیم گرفته شد تا با تشکیل کارگروه تخصصی کسب و کارهای نو گردشگری و معرفی نمایندگان منتخب، جلسات مربوطه به صورت ماهانه برگزار شود. 



انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/19163
اخبار مرتبط

نظرات شما