چند توصیه برای سوگواری خانواده‌های داغدار در دوران کرونا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مهدی آتش زاده روانشناس بالینی  درباره سوگواری خانواده‌هایی که عزیزانشان را در ایام کرونا  از دست داده اند، گفت: نزدیک سه ماه است که خبر شیوع تحفه چشم بادامی‌ها در دنیا مخابره شده و توجه همه را به خود جلب کرده است، خبری که در کشور ما نیز موجی از نگرانی را بین مردم ایجاد کرد و متاسفانه در اتفاقات و بحران‌هایی که در هر جامعه همه گیر می‌شود، یکی از مسائلی که ممکن است افراد جامعه با آن دست و پنجه نرم کنند، فوت شخصی بر اثر این بحران‌هاست.

او افزود: به سوگ نشستن برای عزیزان از دست ‌رفته، از سنت‌هایی است که کارکردهای روانی، اجتماعی و خانوادگی متعددی دارد، اما با آمدن کرونا خانواده‌هایی که عزیزی را ازدست داده اند به دلیل خطرات و ناقل بودن این ویروس منحوس، مجبور هستند در تنهایی برای از دست دادن عزیز خود به سوگ بنشینند که آگاهی نداشتن از چگونگی سوگواری در این ایام می‌تواند بار روانی زیادی را برای اشخاص مختلف به همراه داشته باشد.

این روانشناس با اشاره به اینکه کرونا نیز مانند هر بیماری دیگری ممکن است انسان را به کام مرگ ببرد و نباید کسی را سرزنش کرد، گفت: با بیمار کرونایی باید درست رفتار شود و نباید نسبت به فوت یکی از اطرافیانمان به علت ابتلا به ویروس کرونا احساس بدی داشته باشیم، زیرا تفسیر شخصی ما از این اتفاق اثر مثبت بر حال ما خواهد داشت.

 

او برای حمایت روانی از افراد داغدار و کاهش اندوه آن‌ها توصیه کرد:

۱-در صورتی که بستگان درجه یک شخص متوفی در مراسم تدفین حضور نداشته باشند، بهتر آن است کسانی که در این مراسم حضور دارند، از مراسم فیلمی تهیه کنند.

۲- تزیین عکس متوفی با پارچه‌های مشکی، روشن کردن شمع و گذاشتن خرما و چنین رفتار‌هایی می‌تواند در تسهیل روند سوگواری کمک کننده باشد.

۳-خانواده‌های داغ دیده بعد از اتمام همه گیری بیماری کرونا مراسم یادبودی برای شخص فوت شده برگزار کنند، زیرا احتمال احساس گناه برای اطرافیان او وجود دارد.

۴- بپذیریم این مرگ اتفاق افتاده و آن را تأیید کنیم. همچنین به تنهایی سوگواری نکنیم، درست است که در این ایام نمی‌توانیم مجلس ختم جمعی برگزار کنیم، اما می‌توان با تشکیل گروه‌هایی در فضای مجازی بار روانی ناشی از غم وارده را تخلیه کرد.

۵-از مقصر جلوه دادن خودمان دوری کنیم، چراکه این کار دردی از ما دوا نمی‌کند و فقط افکار منفی بیشتر را به ذهنمان متبادر می‌کند.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/19502
اخبار مرتبط

نظرات شما