آیت الله کعبی:

دشمن به دنبال ایجاد دوگانگی بین عزاداری و رعایت مسائل بهداشتی است

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اقامه عزای امام حسین(ع) در جهت احیای نهضت حسینی واجب است، گفت: دشمن به دنبال ایجاد دوگانگی بین عزاداری و رعایت مسائل بهداشتی است که ریشه و پایه عقلی و منطقی درستی ندارد پس باید عزاداری و احیای شعائر حسینی با رعایت مسائل بهداشتی برگزار شود.

آیت الله عباس کعبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا ضمن تسلیت ایام شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع)، اظهار داشت: اقامه عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) و شرکت در مجالس حسینی و احیای شعائر حسینی مانند گریه کردن و روضه خوانی و سینه زنی و پوشیدن لباس سیاه علاوه بر حکم فقهی ریشه دار به عنوان مستحب موکد و احیای امر اهلبیت(ع) و بلکه از حیث تجدید بیعت و وفاداری به امام حسین(ع) واجب است.
وی ادامه داد: اقامه عزای امام حسین(ع) در جهت الگوگیری از نهضت حسینی و احیای نهضت حسینی که احیای امربه معروف و نهی از منکر است امری لازم است.
عضو خبرگان رهبری بیان داشت: ملت ایران بر پایه عشق حسینی و وفاداری به مکتب اهلبیت(ع) و با درک عمق مکتب عاشورا در طول تاریخ همواره هیچ کسی نتوانسته است ملت ایران را از احیای شعائر حسینی دور کند.
وی اضافه کرد: امسال با پدیده بیماری فراگیر کرونا مواجه هستیم و می توانیم با رعایت دستورات بهداشتی و گذاشتن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در محیط های آزاد و با حفظ صحت و سلامتی عزاداران حسینی این مراسم را برگزار کرد.
آیت الله کعبی با اشاره به اینکه برخی به دنبال ایجاد دوگانی هستند، افزود: برخی به دنبال ایجاد دوگانگی بین عزاداری و کرونا با این بهانه که برای جلوگیری از شیوع کرونا نباید عزاداری برگزار شود و یا برخی دیگر به نام شعائر حسینی می گویند نیاز نیست مسائل بهداشتی رعایت شود و برای هرکسی که اتفاقی رخ دهد در راه امام حسین(ع) بوده است که هر دو این دیدگاه غیرصحیح و خلاف مکتب امام حسین(ع) است.
وی خاطرنشان کرد: باید عزاداری با رعایت مسائل بهداشتی برگزار شود البته مردم ایران از سطح شعور و آگاهی بالایی برخوردار هستند که هم در عزاداری شرکت می کنند و هم امور بهداشتی را رعایت می کنند.
این استاد برجسته حوزه با اشاره به اینکه برخی می گویند برای عزاداران مجالس امام حسین(ع) اگر زیانی وارد شود اشکالی ندارد، گفت: پاسخ این است که تمام روایاتی که بر زیارت امام حسین(ع) تاکید کرده است حتی در شرایط زیان، ضرر و حج از بابت احیای شعائر حسینی در برابر دستگاه ظالم بنی امیه و بنی عباس و حکومت های طاغوتی است که معمولاً زیارت و عزاداری را منع می کردند در آن زمان احیای شعائر حسینی واجب شرعی است و از مصادیق جهاد و امربه معروف ونهی ازمنکر است.
وی ادامه داد: لذا اگر ضرر هم داشته باشد ضرر برداشته شده است اما این روایات هیچ‌گاه اشاره به این ندارد که اگر انسان بیمار شود و یا بیماری واگیری منتشر شود بازهم اشکال ندارد، بلکه رعایت صحت و سلامتی مؤمنین حسینی واجب شرعی است و خصوصاً اگر کسی مواظب سلامتی خود نیست باید مواظب سلامتی دیگران باشد.
آیت الله کعبی با اشاره به تلاش این روزهای دشمنان، تاکید کرد: فرافکنی که دشمنان می کنند و به دنبال ایجاد دوگانگی بین عزاداری و رعایت مسائل بهداشتی هستند ریشه و پایه عقلی و منطقی درستی ندارد و حتی ریشه درست فرهنگی هم در فرهنگ شیعه ندارد و علاوه بر همه این ها خلاف شرع است؛ پس ما باید عزاداری و احیای شعائر حسینی را با رعایت مسائل بهداشتی برگزار کنیم.




انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/19816
اخبار مرتبط

نظرات شما