چکاندن مکانیسم ماشه، آمریکا را در عرصه بین‌المللی بی‌اعتبار کرد

روزنامه آمریکایی تنها ره‌آورد قابل اعتنای کارزار ضدایرانی آمریکا در شورای امنیت را تعبیر خواب تهران برای انزوای واشنگتن دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، دولت دونالد ترامپ در عرصه سیاست خارجی این روز‌ها مشخصا سناریوی با اهداف چندگانه را در قبال ایران پی می‌گیرد. این سناریو البته ارتباط مستقیمی با انتخابات ۱۳ آبان در آمریکا دارد و در آن هدف غایی نابودی و مرگ برجام ترسیم شده است، تا فارغ از نتیجه انتخابات آمریکا، امکان احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران مسیر نباشد.

از این رهگذر دولت فعلی واشنگتن تلاش می‌کند تا چینش رویداد‌های سیاسی روز‌های پایانی دوره اول ریاست جمهوری ترامپ را به نحوی صورت دهد، که در صورت شکست او در انتخابات، رقیب دموکراتش با خاکستر بر جا مانده از برجام مواجهه شود.

رسانه آمریکایی نیویورک تایمز در نوشتاری به قلم لارا جیکز و دیوید سانگر اذعان کرد واشنگتن به جای آنکه بتواند ایران را بر سر توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ به انزوا بکشاند، خودش پشت در ماند. هم پیمانان این کشور همنوا با دشمنان واشنگتن از پذیرش مطالبه دولت ترامپ سر باز زده و آنچه در حقیقت به منصه ظهور رسید تضعیف اقتدار آمریکا در عرصه جهانی بود.

دست رد اروپایی‌ها بر سینه دونالد ترامپ

این رسانه آمریکایی در نوشتار خود تلاش توام با ناکامی کشورش بر سر تحریم‌های تسلیحاتی ایران را طی دو هفته اخیر رویارویی دیپلماتیک می‌داند که بارزترین نمونه ای است که ثابت کرد واشنگتن که سودای انزوای تهران را در سر می‌پروراند، بیش از هر زمان دیگری در چارچوب نظام بین المللی منزوی شده است. به تائید نیویورک تایمز، دونالد ترامپ تقریبا در هر گامی که برای نابودی برجام برمی دارد، با مخالفت‌های جدی بویژه از سوی متحدان دیرینه و چندین صد ساله آمریکا در اروپا روبرو می‌شود. این مخالفت‌ها البته روز پنج شنبه، ۲۰ اوت، رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و جای خود را به یک تقابل جدی و آشکار داد.

نیویورک تایمز به روایت تقلای به اصطلاح دیپلماتیک آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین المللی علیه ایران می‌پردازد، جایی که وزیر خارجه ناکام این روز‌های آمریکا شخصا برای تقدیم نامه دولت ترامپ به رئیس دوره‌ای شورای امنیت به مقر سازمان ملل در نیویورک می‌رود. او درخواست مافوقش برای فعال سازی مکانیسم ماشه را تقدیم دیجانی، نماینده دائم اندونزی در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت کرد. پمپئو که برایان هوک اخراجی به همراه خود داشت، نامه‌ای به امضا کلی کرفت، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل ارائه کرد که در آن از نقض تعهدات برجامی ایران و بویژه ممنوعیت‌های تسلیحاتی این کشور سخن گفته بود. اما دقایق اندکی پس از اعلام درخواست آمریکا، متحدان اروپایی آن با صدور بیانیه‌ای علام کردند که از اقدام آمریکا برای به کارگیری مکانیسم ماشه علیه ایران حمایت نمی‌کنند.

پمپئو که برای دومین هفته متوالی به در بسته مخالفت‌های همتایان دیرینه آمریکا برخورد، در حالتی آشفته وار به طرح ادعا‌های دیگر نخ نما شده دولتمردان واشنگتن علیه ایران پرداخت. «ترویج تروریسم، تولید موشک‌های بالستیک و اقدامات بی ثبات کننده در خاورمیانه» بخشی از نطق تکراری او را تشکیل می‌دادند. اروپایی‌ها نیز از هجمه انتقادات پمپئو در امان نبوده و به جانبداری از حکومت ایران متهم شدند. وزیر خارجه آمریکا البته به روی خود نیاورد که بارزترین موارد نقض برجام به خروج یکجانبه کشورش از توافق بین المللی برجام برمی گردد و برغم این پیمان شکنی در استدلالی متناقض آنهم از نوع آمریکایی هنوز خود را عضو برجام می‌داند تا از این روزن به مسیری برای به کرسی نشاندن مطالبه غیر حقوقی خود دست یابد.

چکاندن مکانیسم ماشه و اعتبار بین المللی آمریکا که خدشه دار خواهد شد

نیویورک تایمز معتقد است حتی اگر پمپئو و اربابش در تقلای چندین ماهه خود برای چکاندن مکانیسم ماشه موفق شوند، تحریم‌های را از سر خواهند گرفت که هیچ متحدی از واشنگتن اجرای آن را تائید نمی‌کند و این نه تنها اقتدار این کشور در عرصه بین الملل را بیش از پیش نشانه می‌رود، بلکه به دشمنان آمریکا نیز مسیر به حاشیه راندن سازمان ملل بر سر مناقشات بین المللی را یاد می‌دهد.

تروئیکایی اروپایی در پاسخ به اظهارات پمپئو صراحتا اعلام کردند: از تمامی اعضای شورای امنیت می‌خواهیم تا از هر گامی که تنها به تعمیق شکاف در این شورا می‌انجامد یا پیامد‌های جدی‌ای برای کارآیی آن دارد، پرهیز کنند. آن‌ها در بیانیه خود افزودند که «آمریکا توافق هسته‌ای را ترک کرده و حقی برای بکارگیری شروط آن را ندارد. در نتیجه ما نمی‌توانیم از آن حمایت کنیم».

آمریکا به جای منزوی کردن ایران در برجام خودش پشت در بسته متحدانش ماند/چکاندن مکانیسم ماشه به بهای بی اعتباری بین المللی آمریکا خواهد شد

وزیر خارجه آمریکا که هنوز زیر بار سنگینی شکست مفتضاحانه قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران قرار دارد و بر ویرانه‌های ماه‌ها به اصطلاح دیپلماسی و دوره گردی خود و هم پیاله هایش در دولت ترامپ برای تصویب این قطعنامه نشسته، در واقع با این اقدامات عملا کشور‌هایی که در شکل گیری برجام نقش داشتند، را از هم متلاشی کرد. رقبای چینی و روسی آمریکا از جمله این کشور‌ها بوده که بر سر یک هدف مشترک البته نامعمول حاضر به همکاری با آمریکا شدند تا دست کم تا سال ۲۰۳۰ ایران را از دستیابی به مواد اولیه لازم برای ساخت بمب اتمی بازدارند. هر چند ترامپ و پمپئو همه تقلای خود را برای جلوگیری از معافیت تسلیحاتی ایران به کار گرفته اند، اما منتقدان دولت واشنگتن آن را شکلی غیر قابل دفاع از سیاست «اول آمریکای» رئیس جمهور این کشور می‌دانند.

نیویورک تایمز به نقل از جان آلترمان، کارشناس ژئواستراتژی و امنیت در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی واشنگتن می‌نویسد: رئیس جمهور و وزیر خارجه در حال رانندن متحدان دیرینه هستند تا در کنار دشمنانمان و علیه ما موضعگیری کنند. این برای من غیر قابل تصور است که چطور چنین جنگی در سازمان ملل را تعمدا می‌بازید؟ این کارشناس مسائل استراتژیک از رویکرد مضحک‌وارانه وزیر خارجه آمریکا انتقاد می‌کند که در حالی که طبل ناکامی او هر روز بلندتر نواخته می‌شود چگونه خود را برای اعلام پیروزی در این کارزار آماده می‌کند.

پمپئو البته با توسل به ابزار تهدید به وتو پا به میدان فعال سازی سازوکار ماشه گذاشته است، تا از این رهگذر بتواند تمامی تحریم‌های بخش انرژی، نظامی و مالی را علیه جمهوری اسلامی ایران احیا کند. این همان تحریم‌هایی بودند که برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره وضع شدند و در زمان انعقاد توافق هسته‌ای ایران به حالت تعلیق درآمدند.

این رسانه آمریکایی اذعان می‌کند که ایران ۱۴ ماه پس از عهدشکنی آمریکا و زیر پا گذاشتن برجام، همچنان به تعهدات خود ذیل این توافق پایبند ماند، اما سونامی تحریم‌های ضد بشری و رو به تزاید آمریکا و موضع منفعل اتحادیه اروپا و سازوکار‌هایِ عملا ناکارآمدِ بروکسل از جمله «اینستکس»، تنها به آگاهی هرچه بیشتر ایران از مواضع نمایشی اروپا انجامید و تهران پس از یک سال «صبر راهبردی» سرانجام در اردیبهشت ماه ۹۸ تصمیم گرفت تا تعهدات خود ذیل مفاد برجام را تقلیل دهد.

نیویورک تایمز با اشاره به راه اندازی البته ناموفق ساز و کار حل اختلاف برجام از سوی دولت‌های اروپایی یادآور می‌شود تکلیف این ساز و کار باید تا پیش از سرگیری تحریم‌های ایران نهایی شود. مذاکرات میان تهران و بروکسل بدون تعیین مهلت پایانی ادامه داشته و انتظار می‌رود که دیپلمات‌های اروپایی مذاکرات با تهران را تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه دهند به این امید که با شکست ترامپ و روی کار آمدن دولت جدید در واشنگتن، سیاست خارجی این کشور در قبال ایران از تاکید صرف بر بازگردانی تحریم‌ها خارج شود.

آمریکا به جای منزوی کردن ایران در برجام خودش پشت در بسته متحدانش ماند/چکاندن مکانیسم ماشه به بهای بی اعتباری بین المللی آمریکا خواهد شد

در حالی که وزیر خارجه آمریکا در استدلالی بی اساس معتقد است کشورش حق توسل به مکانیسم ماشه برغم خروج از برجام را دارد، مذاکره کننده اصلی دولت باراک اوباما در زمان انعقاد توافق هسته‌ای ایران نظری دیگری دارد. وندی شرمن روز چهارشنبه در نشستی در شورای آمریکایی آتلانتیک اذعان کرد آمریکا فاقد جایگاهی برای از سرگیری تحریم‌های ایران است و بعید به نظر می‌رسد بتواند اروپایی‌ها را در این مسیر با خود همراه کند. این مقام سابق آمریکا تاکید کرد اقدامات این روز‌های دولت ترامپ در عرصه سیاست خارجی خود در قبال ایران، تنها به بروز یک مشکل بسیار عظیم با متحدانش دامن می‌زند.

مقامات دولتی آمریکا با نادیده گرفتن مخالفت‌های گسترده، از شمارش معکوس مهلت ۳۰ روزه خود برای فعال کردن مکانیسم ماشه می‌گویند و بنا به روندی که آمریکا مدعی آن است قرار است تمامی تحریم‌های تعلیق شده سازمان ملل علیه ایران، در نیمه شب ۱۹ سپتامبر و با توسل به مکانیسم ماشه از سر گرفته شود.

موضوع غیر محتملی که در این میانه مطرح می‌شود، این است که تقلا‌های یکجانبه آمریکا به شکل گیری اتحادی میان تهران و اروپا منجر شود. موقعیتی که تهران می‌تواند از آن بهره گرفته تا کارزار آمریکا در جهت انزوای ایران را به خودش برگرداند. کما اینکه نماینده ایران در سازمان ملل به آمریکا توصیه کرد شانس خود را بار دیگر در شورای امنیت امتحان نکند، زیرا به تحقیر دوباره این کشور در مقابل دوست و دشمن می‌انجامد.

آنچه بدیهی به نظر می‌رسد اینکه سرافکندی آمریکا در عرصه جهانی ظاهرا نتوانسته به مانعی بر سر راه مدعای این کشور در خصوص تحریم‌های ایران تبدیل شود.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/19823
اخبار مرتبط

نظرات شما