کارشناس مسائل دینی:

اگر امام سجاد نبود اسلام استمرار نمی یافت

کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه اگر امام سجاد علیه السلام ایراد خطبه نمی کردند هیچ چیزی از تاریخ کربلا به ما نمی رسید گفت: تلاش بنی امیه بر این بود که حادثه عاشورا در نطفه خفه شود و اتفاقات آن روز جایی بیان نشود.

‌ ‌ ‌حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر بیاری کارشناس مسائل دینی ضمن تسلیت ایام شهادت سیدالشهدا و امام سجاد علیه السلام در گفتگو با خبرنگارپایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهارداشت:  این تصور که امام سجاد علیه السلام در واقعه کربلا نقشی نداشت درست نیست امام سجاد علیه السلام استمرار بخش اسلام بعد از حادثه کربلا بود حفظ جریان کربلا و عاشورا به عهده امام سجاد علیه السلام بود یعنی آن کسی که جریان اسلام را بعد از حادثه کربلا استمرار بخشید و باعث شد که به فراموشی سپرده نشود امام سجاد بود  زیرا تلاش بنی امیه بر این بود که حادثه عاشورا در نطفه خفه شود و اتفاقات آن روز جایی بیان نشود.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: بنی امیه به دنبال این بود که اصل واقعه عاشورا فراموش شود و تنها از آن به عنوان مسئله ای که دو گروه با هم بر سر خلافت درگیر شدند وجود داشته باشد و سیدالشهدا و یارانش را افرادی نشان دهند که علیه حاکم وقت شورش کرده اند و به همین خاطر کشته شدند اما امام سجاد نگذاشت که بنی امیه به اهداف خودش برسد.

 وی تصریح کرد: امام سجاد علیه السلام در برابر این دسیسه دشمن مقابله کرد و با ایراد خطبه هایی حقایق عاشورا بیان کرد می توان نتیجه گرفت زین العابدین علیه السلام باعث شد که دین اسلام حفظ شود بعد از جریان کربلا امام سجاد علیه السلام به خوبی نقش خود را ایفا کردند.

 کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: یک حکمت الهی بود که امام سجاد علیه السلام در روز عاشورا بیمار شوند امام سجاد علیه السلام فقط در روز عاشورا بنابر حکمت خداوند بیمار شدند اهل بیت زمانی که بعد از حادثه کربلا وارد کوفه می شوند امام سجاد علیه السلام خطبه های کوبنده در برابر عبیدالله ایراد می کند فردی که بیمار باشد نمی تواند این گونه کوبنده سخن بگوید پس می توان نتیجه گرفت امام سجاد بنا بر مصلحت الهی در روز عاشورا بیمار شدند تا بعد از آن واقعیت کربلا را بیان کنند .

بیاری تاکید کرد : ویژگی های امام سجاد علیه السلام و شجاعتی که در بیان حقایق داشتند قابل وصف نیست امام حسین علیه السلام زمانی که در روز عاشورا خطبه ایراد می کردند که ۷۲ یار بزرگ و شجاع داشتند و در مقابل دشمن خطبه ایراد کردند امام سجاد علیه السلام زمانی خطبه ایراد کردند که هیچ سرباز و سرداری اطراف ایشان نبود و می توان گفت ایشان تنها مرد کاروان اهل بیت بود که این نشان است شجاعت امام سجاد (ع)است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: امام سجاد علیه السلام در فضای خفقان و در زمانی که پدر و برادرانش را به شهادت رسانده بودند و در یک شهر غریب مانند کوفه و شام با حاکمیت عبیدالله و یزید به افشاگری می پردازند و خطبه می خوانند و کاری می کند که عبیدالله رسوا شود به طوری که بعد از سخنان امام سجاد علیه السلام مردم به عبیدالله اعتراض می‌کنند از جمله یک پیرمرد نابینا  که در حادثه کربلا نبوده از میان جمع بر می خیزد و علیه عبیدالله و یزید صحبت می کندحتی درگیری  بین برخی از مردم و یاران عبیدالله صورت می‌گیرد که همه اینها نشأت گرفته از خطبه های امام سجاد است.

کارشناس مسائل دینی ادامه داد: امام سجاد علیه السلام اگر علیه عبیدالله و یزید به افشاگری نمی پرداخت و آنها را رسوا نمی کرد و مردم را هدایت نمی کرد و حقایق کربلا را بازگو نمی کرد هرگز مردم بر حمایت از امام حسین و یارانش اقدام نمی‌کردند زیرا بنی‌امیه به دنبال تحریف حادثه عاشورا بود البته حضرت زینب سلام الله علیها نیز خطبه های ایراد کردند اما ایشان نیز تحت نظر امام سجاد علیه السلام این خطبه ها را ایراد می کردند.

بیاری افزود : وقتی که امام سجاد علیه السلام خطبه می خوانند و  با آن شجاعت بی نظیر خودشان روشنگری می‌کنند عالمان یهودی و مسیحی که در آن جلسه حضور داشتند به یزید اعتراض می کنند همه اینها نشات گرفته از سخنرانی ها و خطبه های امام سجاد است که اینچنین بر روی مردم و عالمان یهودی و مسیحی تاثیرگذار بود.

وی گفت: اعتراضات به شهادت رساندن  سیدالشهدا و یارانش درست بعد از ایراد خطبه های امام سجاد علیه السلام شکل گرفت و تا به امروز ادامه دارد و حتی همسر یزید علیه یزید شروع به صحبت کرد تا جایی که یزید مقصر حادثه را عبیدالله جلوه داد.

وی تاکید کرد: اگر امام سجاد علیه السلام ایراد خطبه نمی کردند هیچ چیزی از تاریخ کربلا به ما نمی رسید امام سجاد علیه السلام چنان کوبنده خطبه ایراد کردند که الظاهر یزید ابراز پشیمانی کرد و اجازه داد در کاخ وی برای سیدالشهدا و یارانش عزاداری گرفته شود امام سجاد علیه السلام وقتی وارد مدینه می شوند سخنرانی های خودشان را ادامه می‌دهند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: امام سجاد علیه السلام علاوه بر ایراد خطبه با اشک چشم و گریه نیز قیام عاشورا را معرفی کردند و اسلام را استمرار بخشیدند گریه های امام سجاد برای واقعه عاشورا یک روز و دو روز نبود بلکه ایشان ۲۰ سال 
و تا آخر عمر برای واقعه عاشورا گریه کردند امام سجاد علیه السلام هر روز گریه می‌کردند با دیدن نوزاد گریه می کردند با دیدن آب گریه می کردند.

کارشناس مسائل مذهبی گفت:  تشویق مردم برای گریه کردن برای امام حسین علیه السلام و تشویق مردم برای زیارت قبر امام حسین علیه السلام یکی دیگر از کارهای بودی که امام سجاد با آن اسلام را استمرار بخشیدند و نگذاشتند حادثه‌کربلا به فراموشی سپرده شود.

 بیاری افزود: جالب است که امام سجاد علیه السلام به زن های بنی هاشم می فرمودند شما برای سیدالشهدا عزاداری کنید من برای شما غذا تهیه می کنم امام خودشان برای آنها غذا تهیه می کردند تا زمان برای عزاداری برای سیدالشهدا داشته باشد در نگین انگشتری امام سجاد علیه السلام این جمله هک شده بود که قاتل امام حسین بی آبرو و بدبخت است امام سجاد علیه السلام از هر زمینه‌ای برای استمرار جریان کربلا و اسلام استفاده می کردند و حفظ جریان کربلا حفظ اسلام بود.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/19960
اخبار مرتبط

نظرات شما