در پی اعلام نحوه توزیع واکسن آنفولانزا؛

آیا سرنوشت توزیع واکسن آنفولانزا مانند ماسک خواهد بود؟

با نزدیک شدن به مهر آرام آرام تب تزریق واکسن آنفولانزا در کشور برای مصون ماندن از این بیماری در بین افراد پرخطر و گروه های هدف بیشتر می شود اما شرایط امسال متفاوت است و احتمالا متقاضیان بیشتر باشند که امیدواریم نحوه و زمان توزیع واکسن مانند ماسک نشود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، هر سال با نزدیک شدن به شهریور و مهرماه تب تزریق واکسن آنفولانزا بین مردم بیشتر می شود و کودکان و افراد مسن و گروه های پرخطر به دنبال این واکسن در داروخانه ها هستند اما امسال با توجه به شرایط خاص و وجود بیماری کرونا پیش بینی می شود بسیاری از مردم برای دریافت این واکسن اقدام کنند تا در برابر این بیماری مصون بمانند.
نوعی از ویروس آنفولانزا که سال های گذشته هم برخی مردم به آن مبتلا شدند از ویروس کرونا هم سخت تر می باشد و کشندگی بیشتری هم دارد به همین دلیل مردم برای اینکه در این روزهای کرونایی که حداقل این ویروس را نگیرند در تلاش خواهند بود تا واکسن آنفولانزا را تزریق کنند.
واکسن آنفلوانزا واکسنی است که انسان را علیه ابتلا به آنفلوانزا محافظت می‌کند. هرسال طی دو نوبت، واکسن جدیدی برای آنفلوانزای همان فصل ساخته می‌شود، چرا که ویروس آنفلوآنزا به‌سرعت خود را تغییر می‌دهد. با آنکه اثربخشی واکسن، سال به سال متفاوت است، اما بیشترشان مصونیت متوسط تا زیادی علیه بیماری آنفلوآنزا ایجاد می‌کنند.
سازمان جهانی بهداشت و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها توصیه می‌کنند همهٔ افراد بالای سن ۶ ماهگی، به‌ویژه آنهایی که در خطر بیشتری هستند، واکسینه شوند. مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری بیماری نیز واکسیناسیون سالیانه را برای گروه‌های درخطر توصیه نموده‌است.
گروه‌های در خطر، آنهایی هستند که در معرض خطر بالای ابتلا به آنفلوآنزا بوده و شامل سالمندان، کودکان مابین ۶ ماه تا ۵ سال، مبتلایان به برخی بیماری‌ها و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی است. همچنین افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماری‌های مزمن قلبی، ریوی، کبدی، متابولیک و کلیوی نیز در اولویت تزریق این واکسن قرار دارند.
واکسن‌های آنفلوآنزا در مجموع بی‌خطر هستند. تب ناشی از واکسن، در ۵ تا ۱۰ درصد از کودکان رخ می‌دهد. درد ماهیچه‌ای موقت و احساس خستگی نیز ممکن است پیش بیاد. واکسن آنفلوآنزا دو نوع دارد: ویروس غیرفعال و ویروس زندهٔ ضعیف‌شده. واکسن زندهٔ ضعیف‌شده برای بانوان باردار، کودکان زیر دو سال، افراد بالای ۵۰ سال و مبتلایان به کمبود ایمنی توصیه نمی‌شود. بر حسب نوع واکسن، ممکن است روش تجویز آن به صورت تزریق ماهیچه‌ای، اسپری بینی و تزریق داخل‌جلدی باشد.
این واکسن با دستور پزشک برای افراد در معرض خطر تجویز می‌شود و در برخی داروخانه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت در دسترس این افراد قرار خواهد گرفت و توصیه می‌شود برای تزریق این واکسن به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه شود.
بهترین زمان برای تزریق واکسن در کشور، اوایل مهرماه تا اواسط مهرماه است چراکه اگر خیلی زود زده شود، ایمنی ایجاد شده در اواخر فصل اپیدمی، از بین می‌رود و اگر هم دیر زده شود، ممکن است آلودگی قبل از ایمنی سازی رخ دهد.
براساس گفته‌های مسئولان امر در وزارت بهداشت و درمان به دلیل شیوع کرونا فصل سرمای سختی در پیش است. در این زمینه تمهیدات متعدد در زمینه مصونیت برابر ویروس آنفلوآنزا پیش بینی شده است.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در این زمینه اعلام کرده است: تاکنون ایران درخواست 8 تا 10 میلیون دوز واکسن را داشته اما اینکه چقدر این واکسن وارد کشور می‌شود نیازمند گذر زمان است.
همچنین حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره وضعیت توزیع واکسن آنفلوآنزا، گفت: تا قبل از پایان شهریور ماه توزیع واکسن آنفلوآنزا را انجام می‌دهیم. تلاش‌مان این است که تا پایان شهریور ماه بخش اعظمی از واکسن‌ها را وارد کنیم و توزیع آن‌ها را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه هنوز قیمت تمام شده آن برای مردم مشخص نیست، درباره نحوه عرضه واکسن آنفلوآنزا به مردم، گفت: توزیع و عرضه واکسن آنفلوآنزا مانند هر سال نیست و در عین حال اینطور هم نخواهد بود که مردم برای تهیه آن نیاز به نام‌نویسی داشته باشند. بلکه هر فرد به داروخانه مراجعه می‌کند و با ارائه کارت ملی و ثبت کد ملی می‌تواند واکسن را تهیه کند. علت این اقدام نیز آن است که هر فرد بتواند یک واکسن تهیه کند و در نتیجه هر فرد نمی‌تواند بیش از یک واکسن خریداری نماید.
در هر حال این واکسن به کشور وارد و توزیع خواهد شد اما مهم این است که آیا توزیع واکسن هم مانند توزیع ماسک خواهد بود؟ در توزیع ماسک به راحتی دیدیدم که دکه ها و مغازه های اطراف داروخانه ها ماسک می فروختند در حالی که پشت شیشه داروخانه نوشته شده بود«ماسک نداریم سوال نکنید».
امیداوریم تا زمان هست مسئولین در این خصوص تصمیمات مناسب را بگیرند تا بتوانند واکسن آنفولانزا را به موقع و به افراد مستحق بدهند و شاهد ایجاد بازار سیاه در توزیع واکسن در کشور نباشیم.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/20037
اخبار مرتبط

نظرات شما