ورزش در شب، آری یا خیر؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، احمد باقری مقدم متخصص پزشکی ورزشی درباره موضوع ورزش در شب گفت: انتخاب زمان ورزش در طول روز بستگی به شرایط هر فرد، ممکن است متفاوت باشد. در حقیقت بهترین زمان برای انجام تمرین‌های ورزشی، زمانی است که فرد از نظر روحی، هوشیاری، تغذیه و شرایط محیطی، آمادگی لازم را داشته باشد.

تحقیقات ضد و نقیضی انجام شده است

باقری مقدم ادامه داد: در گروهی از افراد که مجبور یا علاقمند هستند که در شب ورزش کنند؛ همواره این سوال مطرح است که آیا ورزش در شب مناسب است یا خیر. در منابع علمی، کمتر به این موضوع پرداخته شده و تحقیقات به عمل آمده هم ضد و نقیض است.

احتمالات زیادی برای تایید یا رد ورزش در شب مطرح شده است

این متخصص پزشکی ورزشی افزود: برخی ورزش در شب را برای کاهش وزن، ایده آل و برخی دیگر آن را نامناسب می‌دانند. در رابطه با بهبود وضعیت خواب نیز بعضی از مطالعات، ورزش در شب را توصیه و برخی از مطالعات ورزش در شب را باعث اختلال در خواب شبانه گزارش کرده اند. در تعداد اندکی از مطالعات، ورزش را به طور شبانه در پارک‌ها به علت افزایش دی اکسید کربن و کمبود اکسیژن توصیه نمی‌کنند؛ اما این موضوع تایید نشده است.

فواید ورزش در شب چیست؟

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان تصریح کرد: اگر بخواهیم تعدادی از فواید ورزش در شب را نام ببریم، عبارتند از اینکه در شب عضلات بدن نرم‌تر و آماده‌تر از صبح هستند و معمولا در شب کمتر شاهد سفتی عضلات هستیم. فرصت ورزش و امکان استفاده از مکان‌های مناسب در شب بیش از صبح است.

معایب فعالیت ورزشی در شب

او گفت: به علت افزایش سطح هورمون‌های استرس مثل کورتیزول و نوراپی نفرین در طی ورزش و طبیعی شدن آن پس از چند ساعت، خواب پس از ورزش مختل خواهد شد؛ بنابراین بین فعالیت ورزشی تا زمان خواب باید حداقل ۳ ساعت فاصله باشد. به علت کاهش سطح متابولیسم بدن در شب‌ها به نظر می‌رسد ورزش در شب‌ تاثیر کمتری در کاهش وزن نسبت به سایر ساعت‌های روز داشته باشد.

ورزش نکردن را انتخاب نکنید

باقری مقدم گفت: در مجموع اگر افراد جزو کسانی هستند که فقط شب‌ها فرصت ورزش دارند، فراموش نکنند که ورزش در شب بهتر از ورزش نکردن است. البته در اجرای ورزش شبانه نیاز به انگیزه و نظم بیشتر است، زیرا به علت ایجاد خستگی ممکن است فرد از ادامه فعالیت ورزشی در شب امتناع کند؛ بنابراین اگر به دلیل مشغله کاری روز نمی‌توانید ورزش کنید در شب این کار را انجام دهید. در غیر این صورت، ساعاتی از روز را به این کار اختصاص دهید.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/20065
اخبار مرتبط

نظرات شما