توصیه‌های تغذیه‌ای برای افزایش ایمنی بدن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  دکتر زهرا اباصلتی رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: موضوع تغذیه فرد در همه شرایط از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما این موضوع در مواجهه با بیماری‌ها اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند چراکه تغذیه درست و فعالیت بدنی موثر می‌تواند سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با بیماری‌ها تقویت کند.

او افزود: ویتامین‌های مورد نیاز بدن عمدتا از طریق غذا تامین می‌شود، اما اگر فردی با کمبود ویتامین خاصی روبرو بود باید این کمبود را از طریق مصرف مکمل‌ها تامین کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: دوز‌های بالاتر از میزان نیاز بدن به ویتامین‌ها نیز می‌تواند زمینه ساز مشکلاتی برای سیستم ایمنی فرد باشد.
 
اباصلتی بیان کرد: توصیه‌های تغذیه‌ای برای بالا رفتن سطح ایمنی بدن در مرحله اول مصرف کربوهیدرات‌ها به میزان لازم برای بدن است که می‌توان از کربوهیدرات‌های ساده و پیچیده استفاده کرد؛ علاوه براین برای سالم ماندن بدن باید منبع غنی از انواع پروتئین‌ها مانند گوشت قرمز، مرغ، حبوبات، لوبیا، عدس و ماش در برنامه غذایی گنجانده شود.

او با تاکید بر استفاده بیشتر از روغن‌های گیاهی و پرهیز از مصرف روغن‌هایی مانند کره و دنبه و غذا‌های با حجم سنگین، تصریح کرد: علاوه براین مصرف مایعات در حد ۶ تا ۸ لیوان آب در طول روز نیز می‌تواند آب مورد نیاز بدن را فراهم کند و فضای دهان را مرطوب نگه دارد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه افزایش وعده‌های غذایی بین ۴ تا ۶ وعده و کاهش حجم مواد غذایی در هر روز نیز مانع نفخ و تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود، تاکید کرد: غذا‌های چرب وشور نیز می‌تواند محرک و باعث التهاب سیستم ایمنی بدن شود، بنابراین از غذا‌های حاوی نمک زیاد مانند کنسرو‌ها و غذای فرآوری شده پرهیز شود.

اباصلتی اظهار کرد: تب و عفونت باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود و اختلال گوارشی در پی خواهد داشت، با بالارفتن یک درجه دمای بدن ۱۰ درصد افزایش متابولیسم در بدن رخ می‌دهد، بنابراین استفاده از آب و مایعات فراوان در قالب سوپ‌های حاوی سبزیجات، برای بدن مفید خواهد بود.

او با اشاره به اینکه مصرف اسفناج، جعفری، کدو حلوایی، دمنوش‌های ساده نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است، افزود: کمبود ویتامین A باعث کاهش جذب و هضم آهن در بدن می‌شود از همین رو مصرف سبزیجات و منابع حیوانی مانند تخم مرغ می‌تواند این کمبود را جبران کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مصرف ویتامین E، ویتامین D و گروه ویتامین B در تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت دارد، ادامه داد: مصرف انواع دانه‌ها و مغز‌ها، نور آفتاب، سبزی، حبوبات، مصرف زینک و روی نیز می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد.

اباصلتی بیان کرد: سیر و زنجبیل نیز به دلیل دارا بودن روی می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد، اما شواهدی در خصوص تاثیر مصرف سیر و زنجبیل در درمان کرونا وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه علاوه بر کیفیت مواد غذایی، ایمنی غذا و نحوه نگهداری مواد غذایی نیز اهمیت دارد، تصریح کرد: در شرایط انجماد ویروس کرونا ماندگاری دارد، اما می‌توان با پخت کامل موادغذایی و رعایت بهداشت دست هنگام پخت غذا از انتشار این بیماری جلوگیری کرد.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/20405
اخبار مرتبط

نظرات شما