نگاهی به شاخصه های مجلس انقلابی؛

مجلس در تراز انقلاب باید دو قوه دیگر را هدایت و نظارت کند

مجلس در تراز انقلاب اسلامی ویژگی های بسیاری دارد که یکی از مهمترین ویژگی های آن هدایت ونظارت و پیشبرد اهداف انقلاب با نمایندگان انقلابی، مصوبات، قوانین و عملکرد مناسب است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با تأمل در مفهوم «مجلس در تراز انقلاب اسلامی» خواهیم فهمید که چنین مجلسی علاوه بر داشتن وظایف و کارکردهای یک مجلس مطابق با استانداردهای عمومی الگوهای دموکراتیک، باید دارای یک سری مختصات و ویژگی‌هایی از جنس و ماهیت انقلاب اسلامی هم باشد؛ یعنی همان‌طور که انقلاب اسلامی، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، عدالت، اسلام و ولایت فقیه را برای مردم ایران در سال 57 به ارمغان آورد و در برابر ابرقدرت‌های شرق و غرب ایستاد و یک قدم عقب ننشست، مجلس شورای اسلامی تراز انقلاب هم باید دارای نمایندگان، مصوبات و قوانین و عملکردی باشد که بتواند این انقلاب را نه‌تنها در ریل اصلی خود نگه دارد؛ بلکه آن را چندین گام به پیش هم ببرد.
از این‌رو، مجلس در تراز انقلاب به موازاتی که یک سری خصایص و ویژگی‌های ایجابی و منحصربه‌فرد چون انقلاب دارد، باید صفات سلبی انقلابی داشته باشد و از یک سری آفات و رذایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی هم دور باشد. چنین مجلسی تنها در پرتو شعاع‌های نورانی گفتمان امام و خلف صالح ایشان، مقام معظم رهبری، می‌تواند شکل بگیرد.
از طرفی مجلس زمانی در تراز انقلاب اسلامی خواهد بود که تک تک نمایندگان منتخب مردم،از ویژگی هایی چون؛خداباوری،ولایت محوری،روحیه ی انقلابی و تفکر جهادی،تخصص و تعهد،بصیرت،روحیه ضداستکباری و شجاعت ایستادگی در برابر مستکبران عالم،مردمی بودن،اهل انصاف بودن،داشتن مرز بندی روشن با دشمنان و جریان فتنه،برخوردار از تقوی فردی و جمعی،عدالت محور بودن و دارای روحیه ی خدمت و مبارزه با فساد برخوردار باشند.



مجلس در تراز انقلاب باید دو قوه دیگر را هدایت ونظارت کند
از همین رو حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به ویژگی ها و شاخصه های مجلس در تراز انقلاب اسلامی،اظهار داشت: مجلس در تراز انقلاب اسلامی باید جایگاهی پیدا کند که بتواند دو قوه دیگر را در راستای منافع مردم هدایت و نظارت کند.
وی ادامه داد: مجلس در تراز انقلاب اسلامی بایستی شرایطی را داشته باشد که مردم به راحتی بتوانند حرف، خواسته و شکایت خود را از قوای دیگر و حتی خود مجلس مطرح کنند.
نماینده مردم در مجلس با اشاره به اینکه مجلس در تراز انقلاب بایستی در تمام مسائل شفافیت داشته باشد، گفت: مجلس در تراز انقلاب اسلامی باید هشتاد درصد وقت خود را صرف مسائل نظارتی کند.
وی اضافه کرد: مجلس فعلی در حال تلاش است تا در آن تراز مجلس انقلابی قرار بگیرد. به نظر بنده هم استعداد این موضوع را دارد و می تواند در آن تراز قرار بگیرد.
حاجی دلیگانی در ادامه با اشاره به مشکلات امروز کشور، ابراز داشت: امروز مهمترین مشکل جامعه مشکلات اقتصادی و فرهنگی است که باید مجلس در این راستا گام های موثری بردارد.



مجلس در راس امور است/ نقش فعال و مؤثر مجلس در پیشبرد انقلاب اسلامی
از طرفی دکتر یدالله جوانی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اهمیت مجلس در تراز انقلاب اسلامی در کلام امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه)،مجلس را در راس امور می دانند و بر اساس چنین دیدگاهی نسبت به مجلس شورای اسلامی می فرمایند:«مجلس قوه مجتمع یک ملت است در یک گروه.تمام قوای یک ملت در گروه مجتمع است. و مجلس از همه مقاماتی که در یک کشوری هست بالاتر است».
وی اضافه کرد: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نیز همانند حضرت امام(رحمه الله علیه)،برای مجلس اهمیت بالایی قائل بوده،و در کلمات قصار از مجلس با عناوینی چون:«در رأس امور»،«محور اصلی تصمیم گیری کشور»،«مظهر وحدت ملی و یکپارچگی و اتفاق همه ی گروه ها و قومیتها و سلایق و عقاید»و«یکی از زیباترین جلوه های مردم سالاری در نظام جمهوری اسلامی» یاد می کنند.
این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با اشاره به برخی مختصات مجلس در تراز انقلاب اسلامی، گفت: مجلسی که با درک درست از شرایط و موقعیت انقلاب اسلامی،بتواند نقش فعال و مؤثری در پیشبرد انقلاب اسلامی به سمت آرمان ها و اهدافش ایفا نماید در تراز انقلاب اسلامی است.
وی ادامه داد: مجلسی که با شناخت صحیح از دشمنان انقلاب اسلامی و تهدیدات آنان علیه انقلاب،قدرت ایستادگی در برابر دشمن را داشته باشد مجلس در تراز انقلاب اسلامی است.



نماینده تراز انقلاب اسلامی تقید به ولایت است/ بصیرت و دشمن شناسی نماینده تراز انقلاب اسلامی
همچنین حجت الاسلام حسین جابری پور استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگاران در خصوص نماینده در تراز انقلاب اسلامی گفت: نماینده تراز انقلابی باید از عمق جان و دل به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و همچنین آرمان‌های آن معتقد باشد و به رأی مردم به عنوان یک سرمایه اجتماعی و حق الناس احترام بگذارد و بداند که در صورت راه پیدا کردن به مجلس از این اعتماد مردم هیچ گاه جز جهت منافع مردم بهره نگیرد.
وی عنوان داشت: اساسی ترین مولفه یک نماینده مجلس، تکلیف گرا و ولایت محور  بودن اوست چراکه از ویژگی های نماینده تراز انقلاب اسلامی تقید به ولایت بوده و در مقام عمل باید مواضع رهبری را موضع خویش بداند و احکام و فتوای معظم له را فصل الخطاب بداند.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: آگاهی از مسائل، مشکلات، معضلات و نیازهای مردم و ارائه راهکارهای مناسب برای رفع آنها از دیگر مشخصه‌های نماینده اصلح است و یک نماینده مجلس باید توان ارائه راهکار جهت رفع مشکلات را داشته باشد.
وی اضافه کرد: بصیرت و دشمن شناسی را می توان از دیگر مولفه های یک نماینده تراز انقلاب اسلامی دانست. نماینده تراز انقلاب نه تنها باید از بصیرت لازم برای تشخیص دوستان و دشمنان برخوردار باشد، بلکه باید مواضع روشنی هم داشته باشد.



مجلس در تراز انقلاب اسلامی خواستار تحول در کشور است
از طرفی سیدرضا تقوی منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگاران در خصوص مجلس در تراز انقلاب اسلامی، گفت: مجلس تراز انقلاب اسلامی از بارزترین مشخصه‌اش این است که خواستار تحول در کشور باشد.
وی ادامه داد: اگر مجلس از تحول فاصله بگیرد، دیگر نمی‌تواند در تراز انقلاب باشد انقلاب اسلامی با اعتقاد مردم حول محوریت رهبری و ولایت شکل گرفت و امروز نیز ولایت‌محور است. اگر مجلس از ولایت فاصله بگیرد، دیگر نمی‌تواند تراز انقلاب اسلامی باشد و این از مشخصات مجلس تراز انقلاب اسلامی است.
وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی از آغاز اعلام کرد که ضد استکبار و ظلم بوده که نماد استکبار هم آمریکا است، این انقلاب ضدآمریکایی بود و مجلس تراز انقلاب اسلامی اگر مقابله با آمریکا را به نمایش نگذارد، دیگر مجلس تراز انقلاب اسلامی نیست.

انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/21565
اخبار مرتبط

نظرات شما