50پروژه شاخص در سال جاری افتتاح خواهد شد

شهردار قم با اشاره به شناسایی و اعلام پنج نقطه حادثه خیز سیلابی به ستاد بحران، گفت:در سال 99 نزدیک به 99 پروژه شاخص داریم که بیش از 50 مورد از این پروژه‌ها در سال 99 و باقی در سه ماه نخست سال آینده به اجرا خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سیدمرتضی سقائیان‌نژاد  عصر امروز در نشست خبری که به صورت غیرحضوری برگزار شد، با بیان اینکه درآمدهای شهرداری کاسته شده است و این مساله فشارهایی به مدیریت شهری وارد می کند اظهار کرد: با این وجود تحت هیچ شرایطی نباید پروژه ها تعطیل شود اگردر زمان نتوانستن‌ها بتوانیم کار کنیم ارزشمند است.

50پروژه شاخص در سال جاری افتتاح خواهد شد
وی با تاکید بر اینکه در سال 99 نزدیک به 99 پروژه شاخص داشته ایم و این قول را به مردم قم می دهیم که تمام این پروژه ها را به پایان برسانیم تصریح کرد: بیش از 50 مورد از این پروژه‌ها در سال 99 و باقی در سه ماه نخست سال آینده به اجرا خواهد رسید.

شهردار قم با اذعان به اینکه پروژه ها باید با تدابیر لازم از طریق مختلف به سرانجام برسانیم و پروژه ها تحت هیچ شرایطی تعطیل نشود اظهار کرد: 90 درصد برنامه هایی که در ارتباط با قم 1400 داشتیم اجرایی شده است در برنامه قم 1400 بیشتر مباحث سخت افزاری و زیرساختی بوده است و در برنامه 1404 برنامه ها به مباحث زیست محیطی شهر هوشمند و.. است.

وی بیان کرد: برنامه های زیرساختی نیز باید تدوین شود و برنامه مجزایی در ارتباط با قم 1404 خواهیم داشت که ریز برنامه ها را ادامه می دهیم.

اختلاف زیرگذر در پروژه کیوانفر
سقائیان‌نژاد با اشاره به دلایل تاخیر در احداث تقاطع کیوانفر اظهار کرد: 10 ماه پیش طرح پروژه آماده شده و جذب پیمانکارانجام شده و بخش هایی در خیابان زینبیه شروع شده است ولی به دلیل اختلافاتی که در شروع این پروژه وجود داشت به دلایل مختلفی همچون اینکه خیابان امام زیرگذر باشد یا کیوانفر، پروژه فعلا متوقف است.

وی اضافه کرد: زیرگذر در مطالاعات فنی به خیابان امام اختصاص یافت و دلیل هم این است که زیرگذر در کیوانفر نمی تواند اجرا شود و کندروها هزینه را بالا می برد و با تمام شرایط مطلوب خود و کارهایی که مشاوران انجام دادند این گزینه به شورای حل اختلاف رفت و تایید شد و برای اینکه انحراف ترافیکی را دنبال کنیم در شورای ترافیک گرفتار مشکلاتی شد که اخیرا هم پیمانکار به دنبال فسخ است و اگر این روند ادامه یابد ضرر و زیان خاصی را متوجه پروژه می کند.

جانمای مناسب برای دستفروش ها و وانت بارها
شهردار قم با بیان اینکه در گذشته هیچ نقشه راهی نداشتیم که بخواهیم بر اساس آن حرکت کنیم افزود: طی سال‌های اخیر نزدیک به 10 هزار وانت بار سراسر شهر حضور داشتند؛ در حرم و جمکران حضور گسترده دستفروش ها را شاهد بودیم و امروز در خیابان های‌ اصلی با توجه به مکان یابی صورت گرفته وانت باری مشاهده  نمی کنیم.

افزایش سرانه فضای سبز در قم
وی با اذعان به اینکه امروز شهر قم به شهری زیبا از نظر نظافت تبدیل شده است خاطرنشان کرد: امروز قم یک شهر کاملا نظیف است در پسماند کارهای بسیاری صورت گرفته است. در زمینه فضای سبز هم سرانه 13.9 بوده که الان به 20.3 رسیده، 327 بوستان در شهر داریم.

شهردار قم با تاکید بر اینکه در شهرداری الکترونیک 37 خدمت در بستر الکترونیک ارائه می شود افزود: بودجه شهرداری از 800 میلیارد به 3300 میلیارد رسیده است و روند حاکی از تکاپو، وحدت و ثبات در مدیریت بوده است.

تعیین تکلیف نیروهای شرکتی
وی بیان کرد: در حال حاضر درصد شهرنشینی بالای 85 درصد است و وقتی که قدرت جذب از ما گرفته شده است شهر را چطور می خواهیم اداره کنیم. در سنوات مختلف نیروهایی به شکل شرکتی جذب شده اند و تعدادی از اینها قبل از 81 و 84 قراردادی بوده اند. یک کارمند و کارگری 18 سال وضعیت نامشخصی در شهرداری داشته باشد از نظر کارایی و امنیت شغلی چه وضعیتی خواهند داشت؟

شهردار قم گفت: در سال 90 یا 92 دولت کارمندان را تبدیل وضعیت کرد ولی برای شهرداری ها اتفاق نیفتاد قرار بر این بود که تبدیل وضعیت انجام پذیرد و تبدیل را از مدیران کل شروع کردیم.

وی تصریح کرد: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته به کمک شورای شهر و مصوبات این مشکلات را حل خواهیم کرد.

شهردار قم با بیان اینکه جریانی به دنبال حاشیه سازی برای شهرداری و شورا هستند افزود: در سال آینده انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر را خواهیم داشت و یکی از کارهای مهم شورای شهر انتخاب شهرداراست ما به طور طبیعی یک سری حاشیه داریم، یادمان نرفته است که با وحدت کلمه کار پیش می رود چراکه در جلوی راه ما سدهای بزرگی است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به احداث فضاهای فرهنگی ورزشی در مناطق شهر اظهار کرد: این زمین‌ها بستر تفریح و ورزش جوانان را فراهم می‌کند؛ بوستان‌های بانوان نیز بخش دیگری از نیاز جامعه را تامین خواهد کرد.

افزایش کیفیت فضای شهر
وی خریداری باغات داخل شهر را مورد توجه قرار داد و افزود: به دنبال این هستیم که کیفیت فضاهای سبز شهر را نیز بالا ببریم تا امکانات لازم برای شهروندان فراهم شود.

سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه در تمام شهرهای قدیمی و پیشرفته بخش‌های مرکزی شهر که تراکم جمعیت زیاد بوده و شکل گرفته اگر بخواهند فضای تفریحی ایجاد کنند با مشکل مواجه می‌شود اظهار کرد: تسهیلات ویژه در شهر در حال تامین است و در مرکز شهر تنگناهای فراوانی داریم.

وی بیان کرد: باید از ظرفیت‌های محدوده شهر استفاده کنیم چرا که به عنوان مثال توپوگرافی پارک هزارهکتاری را در مرکز شهر نداریم و این محدوده ظرفیت ویژه‌تری ایجاد می‌کند.

شناسایی و اعلام پنج نقطه حادثه خیز سیلابی
شهردار قم با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه مقابله با سیلاب‌های شهری گفت: نقاط حادثه‌خیز در شهر قم روشن است و از 5 نقطه خارج شهر، قم تهدید می‌شود و این نقاط به ستاد مدیریت بحران استان منعکس شده است؛ بازدیدی به همراه استاندار و مسوولان استان از منطقه پردیسان و نقاط حادثه‌خیز آن داشتیم که احداث کانال 7 کیلومتری آن نیمه‌کاره رها شده که به وقت احداث نشده و امروز بیش از 120 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با بیان اینکه 120 نقطه در مناطق مختلف شهر قم دچار مشکل در حوزه آب‌های سطحی هستند افزود: این نقاط به مرور بهسازی شده و امروز به حداقل ممکن رسیده و امیدواریم در زمان سیلاب‌ها حداقل ممکن آب‌های سطحی در خیابان‌ها داشته باشیم.

شهردار قم با تاکید بر اینکه هنوز نزدیک به 59 درصد درآمد شهرداری‌ها از فروش تراکم است گفت: من قبول دارم این کار غلط است اما چاره دیگری نداریم؛ شهرداری‌ها ارگان‌های درآمدهزینه هستند و باید برای شهرداری‌ها درآمد پایدار تدوین شود تا بتوانیم از این مشکل نجات پیدا کنیم.

وی با اشاره به مشکل شهرداری‌ها در خصوص درآمدهای پایدار گفت: قبل از سال 80 شهرداری‌ها 26 قلم عوارض داشتند که هزینه‌ها را تامین می‌کردند که به مرور تجمیع شد و امروز شرایط نامساعدی در خصوص شهرداری‌ها وجود دارد؛ اگر بهای خدمات شهرداری‌ها به درستی پرداخت شود از شهرفروشی نجات پیدا می‌کنیم.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/21709
اخبار مرتبط

نظرات شما