مستند"بهتان" بی بی سی و ادامه پاسخهای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)

سایت جماران بخش دوم پاسخ قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (س) به «مستند بهتان»را که بی بی سی پخش کرد،منتشر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،حمید انصاری نوشته است:در بخش نخست این نوشتار، خلاف واقع بودن چند ادعای مطرح شده در برنامه بی.بی.سی بنام مستند بهتان، در بوته نقد به داوری گذاشتم و وعده ارائه مستندات استدلالم از آثار امام خمینی در بخش دوم را دادم. اینک قبل از بیان عین نمونه هایی از نوشته ها و سخنان امام در موضوع ادعاهای این برنامه چند نکته را یادآور می شوم:

1 - حاصل کل این برنامه با استناد به عین عباراتی که تهیه کننده و گویندگان آن گفته اند این است که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران یک اندیشه بنیادی دارد مبنی بر اینکه حفظ نظام به هر قیمتی واجب است و بر این اساس ارتکاب هر عمل ضد اخلاقی از تهمت و دروغ و بهتان به مخالفین نظام جایز بوده و آبروی افراد وقتی که پای دفاع از نظام در میان باشد اهمیتی ندارد و این اندیشه ای است تئوریزه شده، که اصل حاکم بر سیاست جمهوری اسلامی در برخورد با مخالفین و منتقدان نظام را بر اساس سخنان بنیانگذار آن توجیه می کند!

کل این برنامه از انتخاب نام، تیتراژ و مقدمه تهیه کننده تا محتوای سخن گویندگان بر القای ادعاهای مذکور و تخریب چهره اخلاقی امام خمینی متمرکز است.

تهیه کننده برنامه در ابتدا اعتراف می کند که برای تهیه بخشی از مطالب این برنامه چندین سال (از سال 92) پیگیر بوده است. طبعا ایشان با استفاده از آرشیو غنی بی.بی.سی و متن تمامی آثار امام که در فضای مجازی به آسانی در دسترس می باشد بارها یافتن عبارتی که بتواند مستمسکی برای آنچه که در این برنامه قرار است به امام نسبت داده شود یعنی این ادعا که ایشان معتقد به «بهتان به منتقدین نظام» و معتقد به «حفظ نظام به هرقیمتی»! بوده است را جستجو کرده، اما چیزی نیافته است. ناگزیر متوسل به پخش دو فرازی شده است که در آنها از چند واژه ای که با موضوع برنامه تشابهی داشته استفاده شده است؛ ولی مشکل اصلی آن بوده که منظور امام در همین دو فراز هیچ ارتباطی با ادعاهای مذکور ندارد؛ تهیه کننده، این مشکل را با همان روش معمول مستندهای سیاسی بی.بی.سی در رابطه با انقلاب مردم ایران و امام خمینی، یعنی تقطیع و حذف عبارات تعیین کننده از سخن امام، و تحریف کامل معنای سخن او حل کرده است! عبارات حذف شده و معنای سخن امام را به تفصیل در بخش نخست، مستدلا بیان کردم.

همچنین تهیه کننده مستند بهتان درست قبل از پخش بیان کوتاهی از امام، برای آنکه بار سنگین انتقادی میلیون ها نفر از مردم ایران را که با امام زیسته و با مبانی اخلاقی او آگاهی کامل دارند، بکاهد، گفته است: «البته از رهبران سابق و فعلی جمهوری اسلامی اظهار نظرهای جداگانه ای در مذمت تهمت علیه افراد ثبت و ضبط شده اما....» منظور وی از «جداگانه و اما» به استناد تعابیر چند باره ایشان و دیگر گویندگان برنامه این است که آن اظهارات، جدای از اندیشه بنیادین مذکور بوده (و در واقع، اثری بر خط مشی پیروان و نظام او نداشته است) و آنچه که در طول این برنامه از این اندیشه بنیادین ترسیم شده؛ و مبنای عمل پیروان او در نظام جمهوری اسلامی معرفی شده، همان گزاره های فوق الذکر است که بر گرفته از دو فراز از سخنرانی ایشان می باشد!!

این حق طبیعی بینندگان برنامه بی بی سی است که از تهیه کننده آن بپرسند با کدام منطق علمی باور کنیم که چند هزار صفحه مطالب اخلاقی و عرفانی و فقهی منتشر شده از امام خمینی در حدود پنجاه جلد از تألیفات ایشان، و چند هزار صفحه مطالب اجتماعی و سیاسی ایشان (در 22 جلد صحیفه امام) که دربردارنده صدها مورد بیاناتی شفاف، در تبیین وجوب پیاده شدن احکام و ارزش های اخلاقی - الهی در جامعه و حرمت شدید تخلف از قوانین و موازین شرعی و اخلاقی، و حرمت ارتکاب کمترین حد از رذایلی همچون اهانت و دروغ و غیبت و تهمت و افترا، حتی نسبت به اسرای دشمن و محکومین به حبس و اعدام از مرتکبین جنایات بزرگ، و دهها متن صریحی که منظور از اولویت حفظ نظام و اسلام و حدود و قیود آنرا به روشنی بیان می کند، و دهها دستورالعمل و بخشنامه های صریحی که خطاب به مسئولین قضایی و امنیتی و انتظامی نسبت عدم جواز کمترین تخلف از موازین قانونی و اخلاق اسلامی در برخورد با مجرمان و محکومین – و حتی تروریست ها و براندازان مسلح – صادر کرده است (که نمونه های آنرا از متن آثار امام در ادامه خواهید دید)، و سراسر زندگی او که به اعتراف تمامی موافقان و حتی مخالفانش آکنده از تقیّد کم نظیر به رعایت جزئی ترین آداب اخلاقی و شرعی و رعایت قانون بوده است، چگونه باور کنیم این همه شاهد و سند برای پیروانش نتوانسته است در فهم و استخراج اندیشه بنیادین او در رابطه با اصل حاکم بر نحوه برخورد نظام با منتقدانش اثر گذار باشد، آنهم پیروانی به وسعت اکثریت جامعه ایران که بواسطه همین آموزه های اخلاقی و دینی او و همان سیره عملی او دلباخته منطق و مرامش شدند و او را در قیامش همراهی کردند و بیش از 98 درصد به نظام پیشنهادی او رأی دادند که حضور خیره کننده استقبال کنندگان او در 12 بهمن و تشییع کنندگان او در 14 خرداد گواه میزان اثرپذیری و دلباختگی ایشان می باشد، و چگونه باور کنیم که آنهمه هشدار و تبیین و دستور العمل او نزد پیروانش «جداگانه» تلقی شده اند و فقط دو فراز از سخن او – که داستان تقطیع و تحریف و نامربوط بودن استناد به آنرا در بخش نخست توضیح دادم – باعث شده است که پیروانش خصوصا نزدیکترین ایشان که دست اندر کار تثبیت و مدیریت نظام او بوده اند به این مبنا برسند و آنرا تئوریزه کنند که اندیشه بنیادین او «حفظ نظام به هر قیمتی» بوده! و «ارتکاب هر عمل ضد اخلاقی نسبت به منتقدین نظام» تجویز شده است! مبنایی که در تعارض کامل با تمامی آثار و شواهد زندگی و اندیشه اوست.

و به این ترتیب مخاطبان حق دارند بگویند: شما که به قول خودتان پنج سال برای مطالبی که در بخشی از این برنامه استفاده کرده اید وقت صرف کرده و قطعا در این مدت برای یافتن نوشته و یا صدایی از سخنان امام خمینی که مستندی قوی بر اثبات ادعاهایتان باشد، آثار ایشان را زیرو رو کرده اید، چرا حقیقت را از مخاطبان کتمان کردید و چرا متوسل به بهتان و قلب حقیقت شدید؟

2 – در برنامه مذکور لابلای تحلیل گویندگان، که محور سخنشان اتهام به امام خمینی است، برای تحریک عواطف بینندگان، تصاویری از چند واقعه تلخ اتفاق افتاده بعد از رحلت امام پخش شده که البته موضوع برنامه نبوده اند و موضوع این نقد نیز نمی باشند. اما همینجا اختصارا عرض می کنم از نظر امام خمینی و پیروان ایشان هیچگاه بهانه فریضیه امر به معروف و نهی از منکر و فریضه حفظ نظام و اسلام توجیه گر ارتکاب معصیت و گناه، آنهم گناهان کبیره ای همچون دروغ و غیبت و تهمت نسبت به هرکس ولو مخالفین و محکومین نمی شود. از دیدگاه امام خمینی رواج این امور موجب سقوط نظام و شکست اسلام است نه بقای آن. افشای اسرار مردم و هتک حیثیت و انتشار خبر گناهان شخصی افراد جایز نیست. فلسفه قیام امام خمینی و تشکیل نظام دینی، مبارزه با ظلم، بسط عدالت، ترویج فضایل اخلاقی و اجرای احکام نورانی اسلام بوده است و تجاوز از موازین شرعی و اخلاقی و ارتکاب ظلم و معصیت به هر بهانه ای و از سوی هر شخص و ارگانی در تضاد آشکار با اساس نهضت امام خمینی است. ملاک در این امور فقط قانون است. و تخلف از قانون در نظر امام خمینی گناه و جرم می باشد. پاسداری از حق، با ارتکاب گناه و استفاده از روش و رفتار نامشروع قابل جمع نیست. طبق نظرات صریح امام و نصّ قانون اساسی اصل بر برائت است مگر آنکه ارتکاب جرمی به موجب قانون و در محاکم صالحه اثبات شود. در صورت اثبات جرایم نیز، مجازات فقط در محدوده قانون و منطبق با آن تعیین می گردد و هرگونه برخوردی خارج از چارچوب تعیین شده در قانون، هم خلاف شرع است و هم تخلف از قانون. همگان در پیشگاه قانون مساویند.

منکر وجود برخی جریانهای فکری و سیاسی افراطی معتقد به روشهای غیر اخلاقی، و منکر وقوع تخلفاتی از این قبیل در دوره طولانی چهل سال گذشته در کشور پهناور و هشتاد میلیونیمان از سوی برخی از عناصر نفوذ کرده در دستگاههای وابسته به حکومت، نیستیم. سکوت نکردن و جلوگیری از اینگونه خلافها وظیفه همه و خصوصا روحانیون و قبل از دیگران، وظیفه نهادهای ذیربط است. پیروان امام خمینی در دفاع از حقوق شهروندی و کشف و مقابله با حوادث تلخی نظیر قتلهای زنجیره ای و مسائلی از این قبیل، هزینه زیادی پرداخت کرده اند. هیچ نسبتی بین اندیشه اخلاقی و فتاوا و سیره امام خمینی و ماهیت نظام جمهوری اسلامی ایران و منطق رهبری انقلاب با اینگونه رفتارها وجود ندارد. تئوری "حفظ نظام به هر قیمتی" در تقابل کامل با نظریه امام خمینی است که حفظ نظام را برای اجرای عدالت و تثبیت ارزش های اخلاقی و الهی می داند.

مستندات این مدعا را از متون امام خمینی در همین نوشتار ملاحظه خواهید کرد که در مبانی اخلاقی و فتاوای امام خمینی هر گونه تجاوز از مرزهای شرع، اخلاق و قانون، و تعدی به حقوق قانونی اشخاص، بدون استثناء و نسبت به هرکس اعم از موافق و منتقد و مخالف، جایز نبوده و محکوم است.

البته از این واقعیت نباید غافل شد که در دامن زدن به فضای اتهام به مخالفین و در نوردیدن مرزهای اخلاق توسط رسانه ها، شبکه بی.بی.سی در طول چهل سال گذشته نقش اول را ایفا کرده است. بنا براین، رسانه ای که در انعکاس مطالب کاملا خصمانه و یکسویه با استفاده از انواع روشهای غیر اخلاقی، از جعل خبر و سند و برگزاری میزگردهای یک طرفه، تا مستندهای جهت دار در تخریب وجهه انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران و تضعیف روحیه مردم ایران از یکسو و دفاع تمام عیار از مخالفین ایران، از سلطنت طلبها گرفته تا سازمان تروریستی منافقین و امثال ایشان همواره در صف اول بوده است، چگونه می تواند در جایگاه دفاع از رعایت اخلاق نسبت به منتقدین و مخالفین ظاهر شود؟

در عین حال بر طبق آموزه های اخلاقی و دینی امام خمینی که برگرفته از آیه شریفه «یا ایُهَّا الَّذینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامینَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِاْلقِسْطِ وَ لا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَئانُ قَومٍ عَلی الّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ اقْرَبُ لِلتَّقْوی وَ اتَّقُوا الله انَّ الله خَبیرٌ بِما تَعْمَلُونَ» می باشد، پیروان امام حق ندارند از مرز قسط و عدل خارج شوند و هرگز ارتکاب رفتارهای ناشایستی نظیر انتشار دروغ و تهمت از سوی مخالفین نظام مجوّزی برای مقابله به مثل، و انجام چنین گناهانی نمی باشد.

3– از آنجا که فرازهای انتخاب شده ای که در ادامه این نوشته از سخن امام خمینی نقل می کنم مربوط به مواردی است که خلاف اتهامات برنامه بی.بی.سی را اثبات می کند و غالبا دربردارنده تذکرات و هشدارها به مسئولین کشور، روحانیون خصوصا مسئولین قضایی، نیروهای مسلح و سپاه پاسداران و کمیته های انقلاب نسبت به رعایت حدود شرعی و عدم تخلف از قانون و عدل می باشد، از ناحیه پیاپی آمدن این عبارات هرگز نباید چنین تلقی شود که تمام سخنان امام با این نهادها در همین امور بوده است. هشدارهای امام در ضمن تجلیل حضرت امام از نقش روحانیت متعهد و نهادهای نظام در خدمت به مردم و کشور بیان شده است، بنابراین از ناحیه تنظیم پیاپی این فرازها نباید تلقی وهن به این نهادها و یاران صادق امام و انقلاب در این نهادها شود.و تحمل نیست که به اسم انقلاب و انقلابی بودن خدای نخواسته به کسی ظلم شود، و کارهای خلاف مقررات الهی و اخلاق کریم اسلامی از اشخاص بی توجه به معنویات صادر شود.»

حجت الاسلام انصاری در ادامه نوشته خود، نوشته ها و فایلهای صوتی از امام راحل را بعنوان سند، ارائه داده است.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/2232
اخبار مرتبط

نظرات شما