سخنگوی اورژانس قم مطرح کرد:

اقداماتی ساده در جهت جلوگیری از مسمومیت با گاز/ فصل زمستان و خطر مسمومیت Co یا منواکسیدکربن

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم با اشاره به انتقال مصدوم در مسمومیت با گاز Co به فضای باز، گفت: اقدامات ساده ای برای جلوگیری از مسمومیت با گاز منواکسیدکربن مانند چک کردن لوله بخاری و خروجی آن در پشت بام وجود دارد که باید رعایت شود.

مهدی فراهانی با توجه به قرار گرفتن در فصل سرما  در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به حوادث و مسمومیت هایی که در فصل سرما رخ می دهد، اظهار داشت: هرسال بخشی از فعالیت اورژانس 115 استان در فصل زمستان به مسمومیت با گاز CO مربوط می شود.
وی ادامه داد: متاسفانه ماموریت کارکنان اورژانس در سطح کشور در خصوص این مسئله بسیار زیاد است و آمار خوبی در این مورد نداریم علیرغم اینکه در خصوص این بحث اطلاع رسانی های خوبی در کشور و استان انجام می شود اما بازهم شاهد آمار بالای مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن هستیم.
سخنگوی اورژانس ۱۱۵ قم با اشاره به سطح بندی مسمومیت ها با این گاز، گفت: مسمومیت با گاز مونواکسید کربن در سطح ضعیف و خفیف فقط باعث کاهش سطح هوشیاری فرد می شود، در این سطح از مسمومیت، افراد اگر اصول نوع برخورد با این نوع مسمومیت را بدانند می توانند آسیب کمتری ببینند.
وی اضافه کرد: افرادی که در این مواقع مصدوم را می بیند باید او را به فضای باز منتقل کند تا اکسیژن کافی به مصدوم برسد که با این عمل به راحتی درمان می شود.
فراهانی در ادامه با اشاره به مسمومیت‌های شدیدتر، بیان داشت: در سطوح بالاتر و قوی تر متأسفانه بعضی مواقع منجر به مرگ مغزی و در نهایت هم منجر به فوت فرد می شود که در این موارد هرچه سریعتر باید اورژانس و پزشک به محل حادثه برسد البته افرادی که زودتر به بالین مصدوم می روند میتوانند مصدوم را به فضای باز منتقل کنند.
وی ابراز داشت: یکی از وسایلی که بسیار حادثه می آفریند استفاده از وسایل گرمایشی مانند پیک نیک در فضاهای بسته می باشد که باعث مسمومیت با گاز co  می شود و از طرفی هم ممکن است حریق ایجاد کند.
سخنگوی اورژانس ۱۱۵ قم با اشاره به راه های مقابله با مسمومیت گاز مونواکسید کربن، خاطرنشان کرد: گاز منواکسید کربن گازی خطرناک است که دارای عارضه های بسیاری می باشد که اگر در مقابله با آن دقت نشود تبعات جبران‌ناپذیری خواهد داشت و برای مقابله با آن اقدامات بسیار ساده ای نیاز می باشد.
وی تصریح کرد: برای جلوگیری از مسمومیت با گازCO باید لوله های بخاری به دقت کنترل شود، خروجی در پشت بام بازدید شود، نحوه سوخت شعله بخاری چک شود و اتصالات هم به طور کامل برقرار باشد که از جمله مسائل پیش‌پا افتاده‌ای است که پیچیده و وقت‌گیر نیست.




انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/22385
اخبار مرتبط

نظرات شما