نهاوندیان در قم؛ نویدهای تازه برای صنعت و تولید

جلسات، بازدیدها و سخنان محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهوری در سفر یک روزه خود به قم، بار دیگر عزم مجموعه دولت و مدیریت استان را برای عبور دادن کشور و استان از تبعات جنگ اقتصادی ظالمانه و شرایط کرونایی، با حداقل زحمت و خسارت نشان داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمد نهاوندیان در حالی روز پنجشنبه به قم سفر کرد که هر چند وضعیت کرونایی در قم چند روزی است از قرمز به نارنجی تبدیل شده و محدودیت ها و هشدارها همچنان ادامه دارد اما این امر مانع تلاش و پیگیری های دولت در سطح ملی و استانی برای تقویت روند جهش تولید در کشور و مقابله با تبعات تحریم های ظالمانه و یکسویه دولت آمریکا علیه مردم ایران و همچنین وضعیت بغرنج شیوع کرونا بعنوان یک معضل جهانی نشده است. 

"پیام بودجه ۱۴۰۰ احیای مسیر ثبات و رشد اقتصاد ایران است"، "شاخص‌های اقتصادی کشور مثبت خواهد شد" و تاکید بر پیشتاز بودن قم در جذب تسهیلات کرونایی از جمله مهمترین محورهای سخنان نهاوندیان بود که در کنار تاکید استاندار قم مبنی بر خط قرمز بودن تعطیلی واحدهای تولیدی در استان، مورد توجه رسانه ها و نیز فعالان اقتصادی قرار گرفت. 

معاون رییس جمهوری در سفر خود به قم در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان حضور یافت و همچنین از برخی واحدهای تولیدی شهرک صنعتی شکوهیه نیز که به تازگی با مساعدت دولت به چرخه تولید بازگشته اند، بازدید به عمل آورد.

 

پیام بودجه ۱۴۰۰ احیای مسیر ثبات و رشد اقتصاد ایران است

نهاوندیان طی سخنانی در جلسه "ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی" در سالن کرامت استانداری قم با اشاره به بودجه تقدیمی سال آینده دولت به مجلس افزود: پیام بودجه ۱۴۰۰ احیای مسیر ثبات و رشد اقتصاد ایران است و ما با این تاکید می گوییم که می توانیم گسترش زیرساخت‌ها، افزایش سرمایه اجتماعی و حمایت از اقشار آسیب پذیر را در این بودجه دنبال کنیم.

نهاوندیان در بخش دیگری از سخنان خود شرایط اقتصادی کشور را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور مسیر رو به رشد و پیشرفتی را طی می کند و در سال جهش تولید در سطح ملی و استانی شاهد موفقیت‌ در اجرای طرح‌های متنوع و گسترده‌ای بودیم که با وجود فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه و شرایط متاثر از شیوع ویروس کرونا، دستاوردی مهمی به شمار می‌آید.

نهاوندیان در ادامه با اشاره به اقدام های صورت گرفته برای کنترل، مدیریت و مهار کرونا ابراز امیدواری کرد: این مسیر همچنان ادامه خواهد داشت تا در بهار سال بعد بتوانیم آثار منفی ناشی از شرایط به وجود آمده را جبران و ادامه سال بعد را با رشد مثبت دنبال کنیم که این اقدام بسیار مثبتی است. 

معاون رئیس جمهوری همچنین در پایان این جلسه در گفت و گو با خبرنگاران با مثبت ارزیابی کردن عملکرد قم در جذب تسهیلات بانکی تصریح کرد: قم در استفاده و جذب اعتبارهایی که برای آن در نظر گرفته شده از جمله اعتبارات تبصره ۱۸ و تسهیلات کرونایی جزو استان های پیشتاز بوده و این نشان دهنده تلاش جدی برای رونق تولید و تجارت در این استان است.

وی با بیان اینکه افق های قم را با توجه به رعایت مقررات کرونایی و تبدیل وضعیت این استان از قرمز به نارنجی خیلی مثبت می بینم گفت: با توجه به وارد شدن بیشترین آسیب های کرونایی به بخش خدمات ما بتوانیم در رابطه با اصناف نیز با بسته های حمایتی که تصمیم گیری شده بازگشت رونق را شاهد باشیم.

وی یادآور شد: در رَسته گردشگری که از رَسته های به شدت آسیب دیده است تصمیم هایی را در تسهیلات ویژه کسب و گرا گرفتیم که امیدواریم با جذب آنها واحدهای گردشگری قم تاب مقاومت بیشتری داشته باشند.

معاون رئیس جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: به طور کلی افق برای سه ماه باقی مانده سال جاری و همچنین سال ۱۴۰۰ در مقایسه با گذشته افق مثبت تری است.

نهاوندیان در پاسخ به سوالی در خصوص اقدام ها و برنامه های دولت برای جبران آسیب های وارده ناشی از کرونا در قم افزود: بعد از اینکه تسهیلات کسب و کارها را مصوب و اجرایی کردیم خوشبختانه عملکرد قم در جذب این تسهیلات از خیلی از استان ها بهتر بوده و رتبه دوم را داشته است.

وی ادامه داد: ما در دولت تصمیم گرفتیم، موضوع توجه به آسیب دیدگان کرونایی را از رَسته هایی که بیشترین آسیب را دیده آغاز کنیم از این رو با گردشگری شروع کردیم به دنبال آن در حوزه ورزش تصمیم گرفتیم و همین هفته هم در حوزه فرهنگ و هنر تصمیم هایی گرفته شد که با توجه به اینکه در قم شاهد مراکز فرهنگی متعدد و همچنین صنعت نشر هستیم مقدار زیادی از آنها می تواند در این استان جذب شود.

وی تصریح کرد: هم برای مراکز قرآن و عترت و هم برای ناشران و همچنین صنعت تولید فیلم طبق پیشنهادی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آورده بود دستورالعملی تهیه و پس از تصویب در کارگروه اقتصادی ستاد ملی کرونا در این ستاد نیز تصویب و تایید شد.

نهاوندیان گفت: این تصمیم های صورت گرفته بخش مهمی از خدمات را می تواند پوشش دهد و مشکل های گردشگری را نیز حل کند.

وی افزود: در مورد اصناف خرده فروش، سوهان و غیره نیز طبیعتا باید شرایط استان عوض شود.

در این جلسه همچنین مسائلی مانند لزوم افزایش اعتبارات استان در بخش اجرای طرح‌های کشاورزی، توجه به ظرفیت‌های قم در تولید انرژی خورشیدی، ارائه مدون پیشنهادهای دستگاه‌های اجرایی برای انتقال به مراکز تصمیم‌گیری، حضور فعالتر بخش خصوصی و سرمایه گذاران با تسهیل فرآیندهای اداری رایج و حمایت مسئولان و لزوم توجه بیشتر دستگاه‌های خدمت رسان در سطح ملی و استانی برای تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز در شهرک‌های صنعتی استان مورد توجه قرار گرفت. 

همچنین عنوان شد که حجم سرمایه‌گذاری انجام شده برای واحدهای صنعتی قم فراتر از ۵۱ هزار میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی و تولیدی استان برای بیش از ۵۸ هزار تَن فرصت اشتغال ایجادشده است.

 

 

بازدید از واحدهای صنعتی قم در شهرک شکوهیه

 نهاوندیان در ادامه برنامه های سفر خود به قم از چند کارخانه در شهرک صنعتی شکوهیه قم بازدید و با مسئولان و فعالان عرصه صنعت و تولید در قم گفت‌وگو کرد و از نزدیک با مشکلات آنان آشنا شد. 

در این بازدید، بهرام سرمست استاندار قم و تعدادی از معاونان استاندار و مدیران اقتصادی استان، معاون رئیس‌جمهوری را همراهی می کردند وی از کارخانه‌های گروه صنعتی برازش ‌صنعت و سازمند صنعت، گروه صنعتی گلریز قم و گروه شیمیایی ثنا این شهرک صنعتی بازدید کرد.

شهرک صنعتی شکوهیه قم در ۱۲ کیلومتری محور قدیم قم - تهران در زمینی به مساحت یک هزار و ۵۱ هکتار واقع شده است. قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هرکدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه گذاری، تولید و اشتغال دارد.

 

استاندار قم: تعطیلی واحدهای صنعتی خط قرمز است

از دیگر تحولات این سفر، تاکید بهرام سرمست استاندار قم در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان قم با حضور محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رییس جمهوری بود که گفت: در کنار جلوگیری از توقف روند فعالیت واحدهای تولیدی به دنبال راه اندازی واحدهای صنعتی راکد نیز هستیم و در این رابطه تنها ۱۸ واحد در تملک بانک‌ها باقی مانده اند که باید تعیین تکلیف شوند.

وی افزود: کلینیک مشاوره را در شهرک های صنعتی استان برای کمک به تولیدکنندگان راه اندازی کردیم تا بهره‌برداران در زمینه‌های مختلف بتوانند از نظرات تخصصی کارشناسان در مسیر بهبود وضعیت کسب و کار خود استفاده کنند.

وی با اشاره به برخی اقدام‌های ستاد اقتصاد مقاومتی استان، ادامه داد: سال گذشته ۲۲ پیشنهاد توسط ستاد اقتصاد مقاومتی استان به مراکز تصمیم‌گیری کشور ارایه شد که ۱۸ مورد آن به اجرا درآمد و برخی از این پیشنهادها نیز تبدیل به تصمیم های کلان شد.

سرمست گفت: در استان قم اجرای حدود ۶۰ طرح مشخص در حوزه اقتصاد مقاومتی و جهش تولید پیگیری می‌شود و همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت‌ دراختیارشان برای توسعه اقتصادی استان استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: روزهای سه‌شنبه هر هفته روند فعالیت واحدهای تولیدی استان از نزدیک توسط اعضای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مورد بازدید قرار گرفته و مسایل آنان رصد می شود.

وی با اشاره به این که بحران کرونا در کنار فشار تحریم، مسائل اقتصادی استان را افزایش داد، افزود: در قم ۶۰ درصد اقتصاد مرتبط با بخش خدمات(گردشگری زیارتی) است که بیشترین آسیب را از کرونا دید.

استاندار قم گفت: بازاریان و اصناف استان دستورالعمل‌ها را خوب رعایت کردند و نهایت همکاری را داشتند که جای قدردانی دارد و باید تلاش کنیم تسهیلات درنظر گرفته شده را در اختیار آنان قرار دهیم..

وی بیان کرد: صنعت کفش و سوهان استان نیز برای رسیدن به جایگاه اصلی خود به حمایت ویژه نیاز دارد که برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه انجام شده است.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی قم، تاکید کرد: منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان ظرفیت‌های بالایی برای توسعه فعالیت‌های صنعتی دارد که با اعمال امتیازات مناطق ویژه می توان ظرفیت های آن را بیش از پیش آزاد کرد.

 

نوید مثبت شدن شاخص‌های اقتصادی کشور

نهاوندیان همچنین در حاشیه این بازدید در گفت و گویی با خبرنگار ایرنا و صدا و سیما اشاره به روند رشد اقتصادی کشور گفت: با ادامه روند کنونی شاخص های اقتصادی کشور به رغم تلاش های تحریم کنندگان و نزول اقتصادی جهانی تا منفی چهار درصد به خاطر شیوع کرونا، مثبت خواهد شد.

این مقام اجرایی تاکید کرد: از زمستان سال گذشته شاخص اقتصاد در بخش های مولد اقتصادی در بخش های صنعت و کشاورزی مثبت شده است.  

معاون اقتصادی رییس جمهوری گفت: از فصل تابستان سال جاری مجموعه شاخص های اقتصادی کشور مثبت شده و ایران به رقم مثبت تولید ناخالص داخلی نسبت به تابستان سال ۹۸ دست یافته است.

 وی اظهار داشت: در سفر امروز به قم، یکی از بیست و ۲ واحد راکد صنعتی که امسال احیا و به چرخه تولید بازگشته است مورد بازدید قرار گرفت.

نهاوندیان گفت: همچنین امروز از یک واحد تولید کننده قطعات خودرو بازدید میدانی شد که در سه سال گذشته و تحریم بخش خودرویی کشور موفق شده بخشی از نیازهای این صنعت را داخلی سازی و تامین کند.

معاون اقتصادی رییس جمهوری ابراز کرد: در این سفر از یک واحد تولید کننده چسب صنعتی بازدید شد که با تولیدات خود تا ۹۰ درصد نیاز کشور به واردات محصولات مشابه را از بین برده است.

به گفته وی برغم اینکه تحریم کنندگان می خواستند فعالیت های اقتصادی کشور را متوقف کنند اما با همت فعالان اقتصادی و حمایتهای دولتی امکان و ظرفیت های تولیدی کشور افزایش یافته و برخی از تولیدات دوران تحریم به عرصه صادرات نیز راه پیدا کرده است.

 

سخنانی نویدبخش برای قم و کشور 

سخنان معاون اقتصادی رییس جمهوری در جریان سفر به قم می‌تواند این امید را بیش از پیش در میان فعالان اقتصادی استان و کشور زنده کند که دولت با حمایت بیشتر از بخش های تولیدی و بخصوص اقدامات حمایتی مربوط به شرایط کرونا، بیشتر از هر زمان دیگر، در جهت رونق تولید و تقویت اشتغال و رونق اقدام خواهد کرد. 

اعلام پیشتازی قم در جذب اعتبارات کرونایی از سوی نهاوندیان، نیز نوید بخش مردم و فعالان اقتصادی استان قم بود تا با دغدغه و آسیب های کمتری بتوانند شرایط دشوار کرونایی را پشت سر گذاشته و ساختار اساسی فعالیت و تولید خود را همچنان سرپا نگه دارند.

بی شک حجم گسترده ای از تلاش های در سطح ملی و استانی برای مقابله با تبعات تحریم و کرونا از جمله بر فعالیتهای اقتصادی انجام شده و در حال انجام است اما بدلیل تاثیرپذیری فوری اقتصاد از  عوامل اقتصادی و روانی ناشی از این بحران‌ها در کنار سودجویی برخی دلالان و همچنین وجود برخی رقابت ها و جنجال های ناسالم جناحی، این تلاش ها گاه کمتر دیده می شود و گاه از اثربخشی‌اش کاسته شده است. 

به هر روی امید مردم و همچنین تاکیدات اخیر مراجع تقلید قم روی این محور است که همه قوا و نهادهای ذیربط کشور با همدلی و همکاری و هم افزایی، مشکلات و معضلات را مدیریت کنند تا پایان خوشی برای سه سال مقاومت سرافرازانه ملت و نظام در برابر تبعات جنگ اقتصادی ظالمانه رقم بخورد و کشور به سلامت و صلابت هر چه بیشتر از بحران تحریم ها و کرونا عبور کند.




انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/22497
اخبار مرتبط

نظرات شما