توانمندی‌های ارتش یمن از نگاه تحلیلگران غربی

در حالی که بیش از ۵ سال از آغاز ائتلاف متجاوز به خاک یمن می‌گذرد، تحلیلگران غربی به دست برتر ارتش یمن در این جنگ اعتراف می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با گذشت پنج سال از آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به خاک یمن، جنگ شبه جزیره عربستان وضعیت جدیدی به خود می‌بیند، به نحوی که برآورد کارشناسان گویای این مسئله است که اکنون دولت نجات ملی این کشور و انصارالله دست برتر در تحولات جاری را دارند.

بررسی روند جنگ حتی از سوی ناظران غربی، پیشرفت ارتش یمن و یگان‌های مردمی در حوزه نظامی و مخصوصا موشکی را فاش می‌کند. از سال ۲۰۱۵ تاکنون یگان‌های مردمی و ارتش یمن، موفق شده‌اند تا صد‌ها موشک بالستیک، کروز و پهپاد را به سمت مواضع نیرو‌های ائتلاف متجاوز و خاک عربستان شلیک کنند، که در برخی از موارد موشک‌ها حتی تا ریاض پایتخت عربستان هم رسیده است.

به رغم سیستم‌های پدافندی مستقر و فعال عربستان، ارتش سعودی توانسته ۱۶۰ مورد موشک و راکت را پیگیری کند. در حالی که سیستم‌های پدافند هوایی عربستان قطعا زیر نظر مستشاران نظامی غربی طراحی شده و از فناوری قابل قبولی در آن‌ها استفاده می‌شود.

عربستان پس از سرنگونی منصور هادی و تشکیل دولت نجات ملی در یمن در ژانویه ۲۰۱۵، ائتلافی از کشور‌های مرتجع عربی را تشکیل داد تا ضمن اشغال خاک همسایه جنوبی، انصارالله را که اتفاقا پایگاه مستحکمی در میان یمنی‌ها داشت را از قدرت کنار بزند.

بی مناسبت نیست اگر مرور کوتاهی بر فراز و نشیب انصارالله طی دهه‌ها اخیر و بررسی وزن این جنبش در معادلات سیاسی شبه جزیره عربی بپردازیم. انصارالله گروه تازه تاسیسی نیست و از دل جریانی خارج شده که حدود هزار و صد سال در یمن حکومت کرده است. زیدی‌ها یازده قرن در یمن حضور داشتند. نام انصارالله از دهه ۹۰ میلادی بر سر زبان‌ها افتاد، ولی ریشه این جنبش تاریخی است.

بن سلمان قرار بود در عرض دو هفته یمن را اشغال کند، اما اکنون بیش از ۵ سال و هشت ماه می‌گذرد و موفقیتی کسب نکرده است. انصارالله از زمانی که در دور جدیدی وارد هرم قدرت شد، از موضعی حاشیه‌ای ابتدا به یک قدرت نظامی و بعد از آن به یک قدرت سیاسی تبدیل شد. بدین معنا که انصارالله امروز توانسته معادلات سیاسی و نظامی منطقه را تحت تاثیر قدرت خودش قرار دهد. این موفقیت هم با ارسال هیئت‌های دیپلماتیک و سفرا به سایر کشور‌ها محقق شده و هم با حملات نظامی که به عربستان ترتیب داده است.

از همان ابتدای جنگ، ائتلاف متجاوز متوجه تهدید موشک‌های یمنی شد، زیرا بیشتر ذخایر موشکی این کشور در زمان حکومت پیشین، به دست یگان‌های مردمی و انصارالله افتاده بود. آل سعود گمان می‌کرد که با یک حمله گسترده به منابع و ذخایر موشکی انصارالله می‌تواند از خطر این تجهیزات نظامی در امان باشد. این تلاش‌ها، اما آنچنان که عربستان تصور می‌کرد موفق نبود و بعدا اثبات شد که اثرات آن حملات تقریبا «صفر» بوده است. چراکه مکان‌های موشکی به سرعت تغییر می‌کرد و یگان‌های موشکی انصارالله به خوبی توانستند تا اطلاعات مربوط به این حوزه را مخفی کنند.

دفعات حملات هوایی ائتلاف متجاوز علیه ذخایر موشکی ارتش یمن کاهش یافت و با همان نسبت شمار حملات موشکی ارتش افزایش یافت. آمریکا و عربستان به طور همزمان و با برپایی نمایش‌هایی ساختگی مدعی شدند که ایران و سایر ستون‌های مقاومت در منطقه به طور مستقیم در تامین موشکی انصارالله نقش دارند.

به همین بهانه و برای جلوگیری از این انتقال‌ها، ائتلاف متجاوز ترافیک هوایی، دریایی و زمینی را به یمن محدود و به عبارت دقیق‌تر قفل کرد. اندازه‌گیری اینکه این اقدامات چقدر باعث کاهش سلاح در یمن شده، غیرممکن است. اما آنچه مسلم است، قدرت بازدارنگی موشکی انصارالله همچنان به قوت خود باقی است.

اقدام عربستان در بستن مرز‌های یمن و عملا از بین بردن هرگونه ارتباط خارجی، نگرانی‌های حقوق بشری و بین‌المللی را ایجاد کرد و به دردسری جدید برای ریاض تبدیل شد. محدودیت‌ها در ارتباطات هوایی و دریایی ائتلاف عربی موجب اختلال در تحویل مواد غذایی، انرژی و جلوگیری از دریافت مراقبت‌های پزشکی بیماران یمنی شد و بحران‌های انسانی یمن را شدیدا وخیم کرد.

اما یک نکته روشن و مهم در حملات بازدارنده ارتش یمن، این است که حداقل چهار حمله از هفت حمله جدی موشکی حوثی‌ها در مناطقی صورت گرفته که فاقد پدافند موشکی قوی بوده است. این موضوع نشان دهنده قدرت بالای اطلاعات عملیات ارتش یمن و شناسایی دقیق نقاط ضعف است.

قدرت ارتش یمن همچنین چالش‌های پدافند هوایی و موشکی عربستان را برجسته می‌کند. موشک‌های بالستیک تنها بخشی از توامندی‌های ارتش یمن است. موشک‌های کروز و هواپیما‌های بدون سرنشین با حملات پیچیده‌ای خاک عربستان را هدف قرار می‌دهند.

استفاده روز افزون ارتش یمن از پهپاد‌ها، بیش از گذشته اختلالات موجود در پدافند هوایی عربستان را نمایان می‌کند. تفکیک پهپاد‌های کوچک یمنی از اغتشاش‌های معمول که روی صفحه رادار نمایش داده می‌شود، ممکن نیست. همچنین مسیر‌های پروازی آن‌ها در ارتفاع کم مشکلاتی را برای رادار‌های دفاع موشکی ایجاد می‌کند، چراکه اغلب رادار‌های پدافندی برای جستجو موشک‌ها و هواپیما‌های جنگنده در ارتفاعات بالا تنظیم شده‌اند.

همچنین گفته می‌شود که ارتش یمن توانسته با استفاده از تکنیک‌هایی و با بکار گیری رادار‌های فرعی، بخشی از سیستم پدافندی عربستان در هنگام حملات موشکی را از کار بیندازند.

آنچه خواندید تنها بخشی از توانایی‌های محور مقاومت بود که از زبان کارشناسان دفاعی و نظامی نشریه «دیفنس وان» متعلق به آمریکا، منعکس شد. امروز حتی دشمنان واشنگتن هم به قدرت نظامی و سیاسی انصارالله در گوشه جنوبی منطقه غرب‌آسیا واقف هستند و می‌دانند که براحتی نمی‌توانند این جنبش مردمی را از معادلات سیاسی منطقه حذف کنند.

امروز دولت نجات ملی اکثر نقاط اشغال شده را از چنگ ائتلاف متجاوز درآورده و همپیمانان ریاض به دنبال راهی برای خروج عربستان از باتلاق یمن آن هم با هزینه کمتر هستند. اگرچه فلسطین و داستان غم‌انگیز آن، امروز برخی از حامیان مدعی خود همچون عربستان را از دست داده، اما جنبش انصارالله به عنوان یکی از جدی‌ترین حامیان مردم مظلوم فلسطین چندی است که اعلام موجودیت کرده و برای خائنان و دشمنان خط‌ونشان می‌کشد.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/22743
اخبار مرتبط

نظرات شما