گرانی کالاها ناشی از افزایش هزینه های تولید است

نوبخت گفت: افزایش قیمت کالا‌ها دلایل مختلفی دارد و گاهی هزینه‌های تولید آنقدر بالا می‌رود که قیمت کالا‌ها زیاد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در برنامه پایش به تحلیل و واکاوی لایحه بودجه سال آینده پرداخت و همچنین درباره شفافیت حقوق و مزایای مدیران، میزان کسری بودجه ۱۴۰۰، حمایت از کسب و کار‌های آسیب دیده ناشی از شیوع بیماری کرونا و پایه‌های مالیاتی جدید توضیحاتی داد.

وی با تاکید براینکه دشمن می‌خواهد کشور را زمین‌گیر کند افزود: اما در این شرایط همچنان چرخ توسعه و عمران کشور می‌چرخد و در هشت ماهه گذشته ۵۲ هزار میلیارد تومان برای اتمام پروژه‌های عمرانی هزینه شده است.

او ادامه داد: تمام تلاش دشمنان این است که مانع جابجایی منابع شده و کشور را زمین گیر کنند، اما هر هفته طرح‌های عمرانی در حال افتتاح است و تا پول آن‌ها در سازمان برنامه تأمین نشود که این طرح‌ها افتتاح نمی‌شوند و علی برکت الله هر هفته تکرار نمی‌شود.

نوبخت گفت: ۵ استان در همین مدت به شبکه ریلی وصل شدند. آزادراه تهران شمال که ۲۵ سال طول کشید، را پیش بردیم و بزرگترین تونل کشور را افتتاح کردیم.

این مقام مسئول  به افزایش قیمت کالا‌ها اشاره کرد و افزود: افزایش قیمت کالا‌ها دلایل مختلفی دارد. گاهی قدرت خرید مردم بالا می‌رود و چون تقاضای خرید زیاد است، قیمت‌ها هم بالا می‌رود یعنی به دلیل ازدیاد تقاضا، قیمت‌ها بالا می‌رود. اما گاهی هزینه‌های تولید آنقدر بالا می‌رود که قیمت کالا‌ها زیاد می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: شرایط فعلی فشار هزینه است، پس اینگونه نیست که آنقدر پول در جیب مردم است که بروند به بازار و قیمت‌ها افزایش یابد.

او با اشاره به اینکه متأسفانه قدرت خرید مردم و مصرفشان تقلیل یافته است، گفت: البته در تابستان گذشته این رقم طبق گزارش مرکز آمار از منفی ۹.۶ به ۶ کاهش یافته است.
ماجرای جیب پر پول مردم و هجوم برای خرید چیست؟

بر اساس این گزارش سازمان برنامه و بودجه در خصوص حاشیه های به وجود آمده از این گفت و گو اعلام کرد: محمدباقر نوبخت دراین گفت‌وگوی تلویزیونی علت افزایش قیمت کالا‌ها را به زبان ساده توضیح داد. او گفت: «افزایش قیمت کالا‌ها به دلیل افزایش هزینه تولید است نه افزایش توان خرید مردم»، اما برخی رسانه‌ها تیتر زدند «جیب مردم پر پول است و ریختن در بازار‌ها که خرید کنند!»

متن سخنان رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از این قرار است: «افزایش قیمت کالا‌ها دلایل مختلفی دارد. گاهی قدرت خرید مردم بالا می‌رود و، چون تقاضای خرید زیاد است، قیمت‌ها هم بالا می‌رود یعنی به دلیل ازدیاد تقاضا، قیمت‌ها بالا می‌رود. اما گاهی هزینه‌های تولید آنقدر بالا می‌رود که قیمت کالا‌ها زیاد می‌شود. این فشار هزینه  یا اصطلاحا cost push است. پس اینگونه نیست که انقدر پول در جیب مردم است که بروند به بازار و قیمت‌ها بالا بکشد.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/22847
اخبار مرتبط

نظرات شما