آنچه باید درباره طلاق رجعی و بائن بدانید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، زهرا دیناروندی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی  گفت: همانطور که همه ما می‌دانیم، پس از جاری شدن خطبه عقد، زوجین در مقابل یکدیگر دارای حق و حقوق، تعهدات، تکالیفی خواهند شد.

او درخصوص طلاق در قانون دادگاه خانواده بیان کرد: حق طلاق در اختیار مرد است و ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، به این موضوع اشاره شده که مرد هر زمانی که تمایل داشته باشد می‌تواند همسر خود طلاق بدهد، به این معنا که زوج برای جدایی و طلاق به اثبات هیچ موضوعی نیاز ندارد.

دیناروندی افزود: صرف این قانون مرد پس از تقاضای طلاق و رسیدگی دادگاه به حق و حقوق زوجه، رای وقوع طلاق صادر می‌شود، این در حالی است که اگر زن درخواست طلاق داشته باشد نمی‌تواند به راحتی از همسر خود جدا شود و باید امورات و مسائل قابل اثبات و محکمه پسند را به دادگاه ارائه دهد و پس از احراز آن، رای طلاق صادر خواهد شد.

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در تشریح طلاق رجعی و بائن به عنوان انواع طلاق اظهار داشت: طلاق رجعی در دادنامه‌ای که از سوی دادگاه صادر شده، قید می‌شود و منظور از این نوع طلاق این است که زوج در زمان عده (۳ ماه و ۱۰ روز) حق رجوع به زوجه دارد، ولی در طلاق بائن حق رجوع از مرد در زمان عده سلب خواهد شد.

او در پاسخ به این پرسش که در چه مواقعی طلاق بائن است؟، تصریح کرد: زمانیکه زن یائسه باشد یا طلاق قبل از روابط زناشویی واقع شود و همچنین هنگامیکه طلاق خُلع و مبارات باشد و زن رجوع به عِوَض نکرده باشد، در این صورت طلاق بائن محسوب می‌شود و مرد حق رجوع به زن را در مدت عده که همان ۳ ماه و ۱۰ روز است، ندارد.

دیناروندی در تشریح طلاق خلع گفت: نوعی از طلاق است که از سوی زن اقامه شده، به این معنا که کراهت از طرف او اعلام شده است، در مقابل طلاق مبارات کراهت از سوی زن و مرد اعلام می‌شود و در واقع می‌توان طلاق‌های توافقی را از این دسته دانست و زوجین بطور همزمان درخواست طلاق دارند.

او با بیان اینکه طلاق مبارات و توافقی دارای شروطی است، ادامه داد: زمانی اینگونه طلاق و جدایی امکانپذیر دارد که زن رجوع به عِوَض نکرده باشد، چون در این نوع از طلاق زوج همه مهریه یا بخشی از آن را بذل می‌کند و تا زمانیکه زن به عوض رجوع نکرده است، طلاق بائن محسوب می‌شود.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/22913
اخبار مرتبط

نظرات شما