افزایش ۴۰۰ درصدی جرایم سایبری در سایه کرونا/ وقتی ویروس مرگبار و هکرها همدست می شوند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،ویروس کرونا از آغاز شیوع تا به امروز آسیب‌های بسیاری را به کسب‌وکار‌های مختلف وارد کرده و از جوانب متفاوت باعث ایجاد ضررهای جدی به شرکت‌ها و سازمان‌ها شده است. شرکت‌های مختلف در سراسر دنیا برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس خطرناک اقدام به ایجاد تغییرات جدید همچون فرآیند دورکاری کارمندان شدند تا به این نحو کمی با کووید ۱۹ مقاومت کنند.

با این وجود ویروس کرونا در این زمینه نیز تاثیرگذار بود و به شکلی غیر مستقیم آسیب‌‌هایی جدی به مشاغل اینترنتی وارد کرد. با افزایش میزان دورکاری به ویژه در مشاغل الکترونیکی اهمیت امنیت سایبری نیز افزایش یافت و اکنون این حوزه یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های مشاغل مختلف به حساب می‌آید. نادیده گرفتن امنیت سایبری می‌تواند باعث استخراج غیر قانونی داده‌ها شود و عوارض مخربی را به جای بگذارد.

با وجود آن که سازمان‌های امنیتی تلاش داشته‌اند که امنیت سایبری را گسترش دهند اما تحقیقات نشان داده که شیوع ویروس کرونا باعث رشد شگفت‌آور حملات سایبری و کلاهبرداری‌های اینترنتی شده است. به دنبال این مسائل تصمیم گرفته شده تا نگاهی بر روی تاثیرات کرونا بر امنیت سایبری انداخته شود و بررسی‌های لازم صورت بگیرد.

تاثیر کرونا بر روی امنیت سایبری

 

تاثیر کرونا بر روی مشاغل اینترنتی و امنیت سایبری

محدودیت‌های اعمال شده از سوی دولت‌های مختلف برای مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع این بیماری باعث شده تا عموم کارمندان به صورت دورکار فعالیت کنند. به دنبال این مسئله فعالیت‌ها در حوزه کاری و زندگی شخصی افراد با کمک فناوری و از طریق اینترنت گسترش پیدا کرده است. با وجود آن که افزایش نیاز به فناوری‌های مختلف در این دوران بیشتر احساس می‌شود، برخی از مشاغل و شرکت‌ها همچنان از امنیت سایبری مناسبی برخوردار نیستند و برای کارمندان دورکار خود سیستم امنیتی درستی را طراحی نکرده‌اند.

 

تاثیر کرونا بر روی مشاغل اینترنتی و امنیت سایبری

در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ شرکت سوئیس اینفو با استفاده از اطلاعات مرکز امنیت سایبری ملی گزارشی را تهیه کرد که نشان می‌داد ۳۵۰ حمله سایبری طی یک ماه در سوئیس رخ داده است. میزان حملات سایبری پیش از شیوع ویروس کرونا در این کشور تنها ۱۰۰ مورد در ماه بود. بر اساس این تحقیقات علت اصلی افزایش این حملات فعالیت خانگی کارمندان بوده است.

به دنبال این مسائل سازمان اف بی آی طی تحقیقات خود اعلام کرد که هم اکنون روزانه بیش از ۴ هزار حمله سایبری صورت می‌گیرد که خبر از رشد ۴۰۰ درصدی حملات می‌دهد. گفتنی است؛ سازمان اینترپل نیز تمامی شرکت‌ها را از موج جدید حملات سایبری مطلع کرده و اعتقاد دارد این حملات به صورت روزانه افزایش پیدا می‌کنند.

 

تلاش دنیا برای افزایش امنیت سایبری

همان‌طور که مشخص است، افزایش مشاغل اینترنتی و استفاده از فضای مجازی برای انجام کسب‌وکارها نیاز به گسترش امنیت سایبری را بیشتر می‌کند. تحقیقات نشان داده که ۴۷ درصد از تمامی افرادی که به صورت دورکار فعالیت می‌کنند قربانی کلاهبرداری‌های اینترنتی و فیشینگ می‌شوند. در دوران شیوع ویروس کرونا، کلاهبرداران اینترنتی موقعیت را برای افزایش حملات سایبری خود مناسب می‌دانند چرا که بسیاری از کارمندان دورکار از ترفند‌های لازم برای مقابله با این حملات مطلع نیستند. همچنین باید گفت که معمولا افراد از برنامه‌های ضد ویروس مناسبی بر روی رایانه‌های شخصی خود برخوردار نیستند.

تلاش دنیا برای افزایش امنیت سایبری

 

سازمان‌های مختلف مانند FBI و اینترپل اکنون در تلاش هستند که تا جای ممکن آگاهی افراد را نسبت به حملات سایبری افزایش دهند. طبق گزارش‌های صورت گرفته یک حمله سایبری ساده بر روی سیستم کارمندان دورکار می‌تواند خسارتی مطابق با ۱۳۷ هزار دلار را به بار بیاورد. در هشتم جولای سال ۲۰۲۰، پلیس اینترنتی انگلیس اعلام کرد که از ماه ژانویه تا آن زمان بیش از ۱۱ میلیون پوند خسارت به شرکت‌های مختلف وارد شده و علت تمامی آن‌ها حملات سایبری بوده‌ است. همچنین طی پرسشنامه‌ای که از شرکت‌های سوئیسی گرفته شده، از هر هفت شرکت یک مجموعه با حملات سایبری روبه‌رو بوده است.

حملات سایبری بر سرویس‌های کنفرانس ویدئویی

یکی از رایج‌ترین حملات سایبری که در سال ۲۰۲۰ به صورت پیاپی شکل گرفت نفوذ به سرویس‌های کنفرانس ویدئویی بود. بر اساس اطلاعات منتشر شده، بین ماه‌های فوریه و می سال ۲۰۲۰ بیش از نیم میلیون نفر مورد حمله سایبری از طریق سرویس‌های کنفرانس ویدئویی قرار گرفته‌اند. طی این حمله‌ها بسیاری از کاربران داده‌های مهم خود را از دست داده‌اند و متوجه فروش آن‌ها به صورت غیر قانونی توسط کلاهبرداران شده‌اند. برای انجام این حملات سایبری بسیار از کلاهبرداران اینترنتی از فناوری OpenBullet استفاده کرده بودند.

حملات سایبری بر سرویس‌های کنفرانس ویدئویی

کلاهبرداران اینترنتی همچنین از داده‌های به دست آمده در صفحات مجازی دیگر کاربر و سرویس‌های شغلی افراد استفاده کرده‌اند تا به داده‌های جدید دسترسی پیدا کنند و سپس آن‌ها را به فروش برسانند. تمامی این موارد باعث شده که بسیاری از شرکت‌ها دیگر تمرکز مستقیم بر روی برقراری کنفرانس‌های ویدئویی نداشته باشند.

 

چشم انداز دقیق خطرات سایبری با وجود ویروس کرونا

به دنبال دورکار شدن افراد در سراسر دنیا تعداد کلاهبرداران اینترنتی نیز افزایش پیدا کرده است. در این فرآیند کارمندانی که تمایل به سودجویی و سوءاستفاده از شرکت خود دارند می‌توانند به راحتی و بدون نظارت دیگران به بخش‌های مختلف شرکت دسترسی پیدا کنند و کلاهبرداری خود را صورت دهند. همچنین کلاهبرداران اینترنتی به راحتی می‌توانند میزان امنیت شرکت‌های مختلف را تشخیص دهند در نتیجه زمانی که با امنیت سایبری قدرتمند روبه‌رو می‌شوند از صورت دادن اقدامات خودداری می‌کنند و ترجیح می‌دهند به سمت مجموعه‌هایی بروند که تمهیدات جدی برای برقراری امنیت سایبری صورت نداده‌اند.

اکنون نه تنها تعداد هکرها رو به افزایش است بلکه تازه‌کاران در این حوزه به راحتی می‌توانند با هک کردن شرکت‌های کوچک تجربه بیشتری به دست آورند و سریعا در فعالیت خود رشد کنند. تمامی این موقعیت‌ها به دلیل شرایط پیش آمده به خاطر شیوع ویروس کرونا برای هکرها ایجاد شده‌اند. یکی دیگر از دلایل سهولت در هک شدن شرکت‌ها و ایجاد حملات سایبری آن است که مجموعه‌های کوچک برای کارمندان خود رایانه تهیه نمی‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند که با لپ‌ تاپ‌های شخصی فعالیت کنند.

چشم انداز دقیق خطرات سایبری با وجود ویروس کرونا

این کار دسترسی به داده‌های شرکت‌ها را برای کلاهبرداران اینترنتی و هکرها ساده‌تر می‌سازد چرا که این افراد دسترسی‌های بیشتری برای یافتن راه نفوذ به سیستم شرکت دارند. از دلایل دیگر افزایش خطر حملات سایبری عدم آگاهی افراد است چرا که کارمندان برخی اوقات به صورت ناخواسته دسترسی‌های اشتباهی را برای هکرها فراهم می‌کنند. این امر حتی پیش از شیوع ویروس کرونا یکی از مشکلات اصلی حملات سایبری به حساب می‌آمد. بخش‌ امنیت هر شرکت اکنون موظف است تا برای جلوگیری از مشکلات این چنینی محدودیت‌های امنیتی را افزایش دهد و اطلاعات لازم را در اختیار کارمندان بگذارد. این اقدامات می‌توانند با اعمال فناوری SOD امکان‌پذیر شوند.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/23150
اخبار مرتبط

نظرات شما