آشنایی با نحوه ساخت پادکست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با پیشرفت فناوری و استفاده از اینترنت به عنوان بستر اصلی کلیه امور روزمره افراد، بخش زیادی از وقت شهروندان سراسر جهان صرف استفاده از اینترنت و گشت و گذار در این فضا می‌شود. بخش عمده‌ای از محتوای موجود در اینترنت در حال حاضر شامل ویدئو و موسیقی می‌شود و بسیاری از کاربران اینترنت زمان خود را صرف مشاهده این محتواها می‌کنند. اما مدتی است که بخش پادکست نیز به میزان قابل توجهی مورد استفاده قرار گرفته و بسیاری از افراد در طول روز و حین انجام امور روزمره خود به گوش دادن پادکست مشغول هستند. ماهیت پادکست به طور کامل شبیه به موسیقی است اما گوشی دادن به پادکست‌ها چند برابر موسیقی زمان نیاز دارد.

در حال حاضر بسیاری از کشورها نیز از پادکست به عنوان منبع خبری استفاده می‌کنند و آن‌ها را به رادیوهای اینترنتی تحویل می‌دهند. علت محبوب شدن رادیوهای اینترنتی در سال‌های اخیر شباهت آن به تلویزیون‌های اینترنتی است چرا که محتوا در این رسانه‌ها ذخیره شده و افراد هر زمان که بخواهند می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. هیلاری کیلینتون وزیر سابق خارجه آمریکا بسیاری از سخنرانی‌ها و متن صوتی کتاب‌های خود را در رسانه‌های بزرگ پادکست مانند اسپاتیفای و نرم افزار پادکست شرکت اپل قرار داده است؛ از طرفی هم نباید فراموش کرد که اشتراک پادکست در این رسانه‌ها به نفع افراد است چرا که این رسانه‎‌ها در قبال هر میزان پخش یک پادکست به فردی که برای اولین بار آن را منتشر کرده باشد مبلغی را پرداخت خواهد کرد.

از طرفی هم برخی از پادکست‌ها به صورت انحصاری در یک رسانه منتشر می‌شوند مانند پادکست he Joe Rogan Experience که بر اساس اعلام وال استریت ژورنال پخش انحصاری این پادکست در رسانه اسپاتیفای حدود ۱۰۰ میلیون دلار ارزش گذاری شده است که به این ترتیب تیم سازنده پادکست و همچنین رسانه منتشر کننده آن درآمد بسیار بالایی را دریافت خواهند کرد. همین موضوع باعث شده است بسیاری از افراد به فکر پادکست شخصی خود بیوفتند که می‌تواند شامل هر چیزی باشد، برای مثال فرد می‌تواند یک کتاب را روخوانی کند و آن را تحت عنوان کتاب صوتی در فضای مجازی منتشر و حتی از آن کسب درآمد نیز داشته باشد. اما ساخت یک پادکست نیازمند رعایت یک سری اصول است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 پادکست

پادکست چیست؟

پادکست در ابتدایی‌ترین حالت یک صوت ضبط شده دیجیتالی است که می‌تواند در قالب پخش زنده یا آفلاین رادیویی یا تلویزیونی مورد استفاده قرار گیرد. پادکست‌‌ها قابلیت بارگیری از طریق وب و پخش در حالت آفلاین را نیز دارد و باعث می‌شود افراد بتوانند حتی زمانی که به اینترنت دسترسی ندارند نیز امکان پخش آن‌ها را داشته باشند؛ همین موضوع باعث افزایش چشمگیر محبوبیت پادکست در سال‌های اخیر شده است. پادکست‌ها در دستگاه‌های متنوع مانند کامپیوتر، تبلت، گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های پخش کننده موسیقی اجرا خواهد شد. محبوبیت اخیر پادکست‌ها به دلیل امکان اجرای آن‌ها روی گوشی‌های هوشمند است چرا که در گوشی‌های هوشمند امکان اتصال همزمان به اینترنت و ذخیره آن‌ روی گوشی وجود دارد.

از طرفی هم برخی از نرم افزارها امکان پخش زنده پادکست‌ها را نیز دارا هستند که به این ترتیب کاربران می‌توانند با گوشی خود به صورت زنده و دقیقا مانند رادیو به پخش پادکست گوش دهند. گفتنی است هنگام پخش کردن پادکست روی گوشی‌‎های هوشمند امکان عقب و جلو کردن پادکست نیز وجود دارد، دقیقا همان چیزی که افراد امکان تغییر در آن را به وسیله تلویزیون و رادیو ندارند.

انواع پادکست

انواع پادکست

پادکست‌ها در چند دسته قرار می‌گیرند که افراد برای ساخت پادکست مورد نظر خود باید یک موضوع را انتخاب کنند.

دسته بندی مصاحبه

پادکست مشهور در دسته بندی مصاحبه، پادکست Fresh Air است که روش آن کاملا ثابت بوده و در آن میزبان برنامه اقدام به دعوت افراد مختلف و گرفتن مصاحبه از آن‌ها می‎‌کند. در این پادکست موضوعات مختلفی مطرح می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها به مصاحبه درباره تجارت  یا میز گردهای علمی مربوط می‌شود.

مونولوگ

این پادکست به روند تغییر رفتار و شخصیت افراد در بازه‌های زمانی مختلف مربوط می‌شود و شاید بتوان گفت این سبک پادکست چیزی شبیه سخنرانی‌های روان شناسی است. علاوه بر این مباحث تاریخی و فرهنگی نیز در این دسته بندی قرار می‌گیرد و به این ترتیب مونولوگ نمونه‌ای از پادکست‌های انفرادی است.

روایت یا نریشن

برخلاف دو سبک اول این دسته بندی همان سبک روایی داستان است که روی ارائه متون و رمان‌ها تمرکز کرده است، این دسته بندی در حال حاضر محبوب‌ترین دسته بندی پادکست است و تقریبا تمامی افرادی که به گوشی دادن پادکست مشغول هستند دسته بندی رمان و داستانی را نیز گوشی می‌دهند.

پادکست‎‌های موجود در این دسته بندی همگی به صورت خطی و یکنواخت هستند و فراز و نشیب موجود در آن‌ها صرفا با روایت داستان تغییر می‌کند و هرگز کاربر با تغییر موضوع ناگهانی در حین گوش دادن به این دسته پادکست مواجه نخواهد شد.

میکس

دسته بندی میکس همانطور که از نام آن معلوم است ترکیبی از چند موضوع مختلف بوده و بخش عمده‌ای عناوین موجود در این دسته بندی به برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی پخش شده، مربوط می‌شود.

نحوه تشخیص یک پادکست

نحوه تشخیص انواع پادکست

طولانی بودن یک صوت ممکن است باعث شود افراد احساس کنند در حال گوش دادن به یک پادکست هستند اما این موضوع کاملا غلط است چرا که پادکست‌ها از نظر فنی با سایر صوت‌های طولانی کاملا متفاوت هستند و در ضبط یک پادکست باید برخی اصول بسیار مهم فنی رعایت شود.

پادکست:همانطور که در بالاتر بیان شد، پادکست یک فایل صوتی دیجیتالی است که روی محتوای صوتی تمرکز کرده و می‌توان آن را از وب سایت یا فضای ابری دانلود کرد.

پادکست ویدئو: گاهی اوقات پادکست به vidcast تبدیل می‌شود که در این هنگام باید گفت صوت به جلوه بصری تبدیل شده که ممکن است از تصویر یا فیلمی واقعی باشد و حس فیلم را به افراد القا کند.

وب کست: وب کست همان پادکست است که به صورت زنده پخش می‌شود و شباهت بسیار زیادی به برنامه‌های رادیویی دارد.

ولاگ: ولاگ یک ویدئو از سبک زندگی افراد در طول روز است که بیشتر به صورت ویدئو و در یوتیوب قرار می‌گیرد اما مدتی است که برخی افراد نسخه صوتی ویدئوهای خود را نیز در فضای مجازی منتشر و آن را ولاگ پادکست نیز عنوان می‌کنند.

موارد گفته شده صرفا کلیت و انواع دسته پادکست را بیان می‌کند تا اطلاعاتی کلی درباره این نوع تولید محتوا داشته باشید، برای آشنایی با نحوه تولید پادکست و ابزارهای مورد نیاز برای ساخت پادکست با گزارش‌های بعدی ما همراه باشید.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/23189
اخبار مرتبط

نظرات شما