ارتباط تنگاتنگ تحریم‌شدگان و خنثی شدن آثار جنگ اقتصادی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، تحریم اقتصادی به‌ عنوان یکی از شیوه‌های «وادارسازی» کشور‌ها به انجام رفتار سیاسی مورد نظر کشور تحریم کننده است. استفاده از ابزار‌های مالی و اقتصادی، همواره یکی از روش‌های مرسوم نظام سلطه‌ی بین‌الملل در گسترش دامنه‌ی نفوذ خود در کشور‌های هدف بوده است. ایران نیز در طول ۴۰ سال گذشته و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ همواره با این رفتار دولت‌مردان غربی به ویژه کاخ سفید مواجه بوده است. اما ایران تنها کشوری در جهان نیست که با تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب مواجه شده است.

بررسی اجمالی تاریخ تحریم‌های اقتصادی در سطح جهانی نشان دهنده آن است که دولت آمریکا همواره بزرگترین سهم را در کاربرد سیاست تحریم اقتصادی داشته است. در مجموع، دوسوم تحریم‌های اقتصادی جهان توسط دولت آمریکا اعمال گردیده است. در فاصله جنگ جهانی اول تا سال ۱۹۹۰، یعنی در طول نزدیک به ۷۵ سال، در مجموع ۱۱۵ تحریم اقتصادی علیه کشور‌های مختلف تصویب و به اجرا گذاشته شده است.

ونزوئلا یکی از کشور‌هایی است که از ۲۰ سال پیش تاکنون تحریم‌های اقتصادی سنگینی را از طرف آمریکا متحمل شده است. با وجود تلاش‌های دولت ترامپ در تضعیف اقتصادی دولت کاراکاس از مسیر اعمال تحریم‌های گسترده، اما ونزوئلا توانسته از طریق استحکام روابط با متحدان خود که آن‌ها نیز زخم خورده تحریم‌های ظالمانه آمریکا هستند

ایران از جمله کشورهایی است که روابط نزدیکی از نظر سیاسی و اقتصادی با ونزوئلا دارد و این روابط دوستانه در سال‌های اخیر استحکام بیشتری هم پیدا کرده است. هر دو کشور با تحریم‌های بی سابقه‌ای از طرف آمریکا مواجه هستند و در این سال‌ها با همکاری و همبستگی مدل جدیدی از نحوه مقابله با تحریم‌های یکجانبه آمریکا ارائه دهند.

در این رابطه «استیو هانکه» اقتصاددان متخصص تحریم‌های ایران در دانشگاه جان هاپکینز به تازگی در توییتی نوشته است که همکاری‌های اقتصادی ایران و ونزوئلا عملا تحریم‌های آمریکا را بی اثر کرده است. این استاد دانشگاه با قرار دادن ویدیویی کوتاه از نفت‌کش ایرانی که بدون توجه به تهدید‌ها و تحریم ها‌ی آمریکا در حال حرکت به بندر ونزوئلا است و نیز تصاویر مربوط به فروشگاه‌های ایران در ونزوئلا نوشت هر دو کشور با همکاری یک دیگر راه‌های بی اثر کردن تحریم‌های آمریکا را پیدا کرده اند.

///////////////////

در ادامه این ویدیو کوتاه بخشی از صحبت‌های «جورج آرزا» وزیر امور خارجه ونزوئلا درباره همکاری‌های ایران و ونزوئلا هم گذاشته شده است. وزیر امور خارجه ونزوئلا در این باره می‌گوید: «ایران سال‌ها با تحریم‌های آمریکا مواجه بوده است و تجربیات زیادی در این زمینه دارد که می‌تواند این تجربیات را به ونزوئلا منتقل کند».

«ریچارد نفیو» که به‌مدت ۱۰ سال مسئول امور ایران در کاخ سفید بوده و طراح اصلی تحریم‌های اخیر ایران هم هست در کتاب خود با عنوان «هنر تحریم‌ها» می‌گوید آنچه می‌تواند باعث شکست تحریم‌ها شود، میزان استقامت کشورهای هدف در برابر تحریم خواهد بود.

تنها راه خنثی کردن تحریم‌ها از زبان تحریم کنندگان

قطعا اگر کشورهای تحریم شده بخواهند در برابر فشار تحریم تسلیم شده و به تغییر رفتار مدنظر آمریکا تن دهند، زمینه را برای سلطه آمریکا در جهان فراهم می‌نمایند. بنابراین تنها راه‌حل این مسئله، مقابله با تحریم‌ها و تلاش برای کاهش اثرگذاری آن‌هاست. 

اما اگر هرکدام از کشورهای هدف تحریم بخواهند به شکل انفرادی به مقابله با تحریم‌ها بپردازند، با توجه به دست برتر آمریکا از نظر سیاسی، قدرت اقتصادی بعید است به راحتی موفق به شکست تحریم‌ها شوند. اما اگر کشورهای تحریم شده در زمینه مقابله با تحریم‌های آمریکا با یکدیگر متحد شوند، می‌توانند با تغییر موازنه قدرت و کاهش قدرت و سلطه جهانی آمریکا، تحریم این کشور را از بین برده و آن را به فرصتی برای پیشرفت خود بدل نمایند.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/23284
اخبار مرتبط

نظرات شما