سعدالله زارعی:

آمریکا دیگر نمی تواند روی اقتدارنظامی خود حساب کند/ آمران و قاتلان سرداران مقاومت باید قصاص شوند

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه آمران و قاتلان سرداران مقاومت باید قصاص شوند، گفت: بعد از حمله ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عین الاسد که بعداز جنگ جهانی دوم بی سابقه بوده است، آمریکا دیگر نمی تواند روی اقتدار نظامی خود در دنیا حساب بازکند.

دکتر سعدالله زارعی، کارشناس مسائل بین‌المللی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به تاثیرات حمله نظامی ایران در پی شهادت سردار شهید سلیمانی به پایگاه نظامی آمریکا در عین الاسد، اظهار داشت: پاسخ ایران به اقدام تجاوزکارانه آمریکا در به شهادت رساندن سردار سرافراز اسلام، شهید سپهبد سلیمانی در واقع این نکته را نشان داد که برخلاف عرف رایج در مناسبات نظامی، ایران در برابر اقدام آمریکا پاسخ عملی قاطع داد، آن هم در شرایطی که مسؤولیت حمله را پذیرفته است.
وی ادامه داد: این موضوع نشان‌دهنده این است که آمریکایی‌ها دیگر نمی‌توانند روی عرف اقتدار نظامی خود به‌عنوان یک عامل جلوگیری‌کننده از واکنش طرف مقابل حساب باز کنند. آمریکایی‌ها می‌دانند اگر اقدامی کنند حتما با پاسخ متقابل مواجه خواهند شد.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی بیان داشت: همین موضوع تا حد زیادی فضا برای اقدام نظامی را آرام می‌کند، کما اینکه آنها بعد از اقدام نظامی ایران در عین‌الاسد، عملا عقب‌نشینی کردند و به جای پاسخ نظامی، حرف از مذاکره زدند که البته همین طرح مذاکره هم فریبکارانه بود.
وی اضافه کرد: به هرحال همین‌که پاسخ نظامی نسبت به اقدام ایران انجام ندادند، نشان‌دهنده این واقعیت است که آمریکا دیگر نمی‌تواند وارد یک دالان یک‌طرفه اقتدار نظامی شده و طرف مقابل را وادار به همکاری نظامی کند.
زارعی در ادامه با اشاره به اخراج آمریکا از منطقه به عنوان انتقام سخت، گفت: البته اخراج معنوی اتفاق افتاده، یعنی آمریکایی‌ها الان به‌عنوان نیروهای خطرساز در منطقه شناخته شده‌اند و این یعنی اخراج آمریکا از ذهنیت مردم منطقه که دنبال امنیت می‌گردند محقق شده است اما اخراج فیزیکی به طور سلسله‌وار اتفاق خواهد افتاد، یعنی دومینوی اخراج نیروهای آمریکایی ممکن است از عراق شروع شده و به سوریه برسد و همین‌طور در منطقه خلیج‌فارس و در بقیه کشورها تکرار شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه انتقام سخت چگونه رخ خواهد داد، خاطرنشان شد: انتقام سخت به معنای انتقام شدید است یعنی یک انتقام چند وجهی که یک وجه آن در واقع انتقام از کسی که موشک را به سمت سرداران مقاومت شلیک کرده است و کسی که دستور شلیک را صادر کرده است یعنی شخص دونالدترامپ. اینها بایستی به سزای عمل خود برسند یعنی قصاص شوند، بایستی کشته شوند.
این کارشناس مسائل بین المللی افزود: دومین وجه، اخراج آمریکا از منطقه است که باید محقق شود و سومین وجه هم این است که در واقع بنیان هایی وجود داشته باشد تا اساس موضوع ترور از سطح منطقه حذف شود و دولت ها و جریانات از روش ترور برای رسیدن به اهداف خود استفاده نکنند. جمع این سه اقدام می شود همان انتقام سختی که از آن یاد می شود.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/23294
اخبار مرتبط

نظرات شما