«کووپارس» اولین واکسن استنشاقی- تزریقی کرونا در جهان/ ایران به زودی یکی از قطب‌های واکسن‌سازی می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح یک‌شنبه نوزدهم بهمن ۹۹، در مراسم رونمایی از نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی کووید ۱۹ مؤسسه رازی، اظهار کرد: ایران در منطقه تنها کشوری است که سابقه ساخت واکسن را دارد.

تنها چاره کووید ۱۹ واکسن است

او با بیان اینکه یکی از کار‌ها در این مدت تکیه بردانش داخلی در ساخت واکسن بود، افزود: تولید واکسن کووید ۱۹ کار ساده‌ای نیست همانطور که ویروس کووید ۱۹ ساده نیست. البته باید دانست که آینده کرونا روشن نیست و به همین دلیل است که آینده واکسن کووید ۱۹ هم مشخص نیست و ایمونولوژیست‌ها و واکسن ساز‌ها نمی‌توانند بگویند واکسن‌ها چقدر آینده کووید ۱۹ را تعیین خواهند داد، اما تنها چاره کووید ۱۹ واکسن است که جهان باید به آن فکر کند.

وزیر بهداشت ادامه داد: برای تولید واکسن کرونا نخست با تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان و بضاعت‌های داخلی که بسیار برجسته‌ است، به تولید واکسن در همه پلتفرم‌ها پرداختیم. دوم اینکه با کشور‌هایی که با ما رفتار دوستانه دارند شروع به تولید واکسن کردیم؛ سراغ صاحبان دانش رفتیم که با ما رفتار دوستانه‌تری داشتند. با کوبا و روسیه همکاری داریم که در بیوتکنولوژی سابقه درخشانی دارند. راه سوم ورود واکسن از منابع معتبر بود.

نمکی با بیان اینکه یکی از نقاط مثبت در کووید ۱۹ این بود که نهضت واکسن سازی در ایران را توانستیم زنده کنیم، گفت: به لطف خدا و همکاری دوستانی که در کنار ما هستند در ماه‌های آینده جمهوری اسلامی ایران از قطب‌های واکسن جهان خواهد شد. ریل گذاشته و راه گشوده شد و ما در آینده نزدیک بهترین واکسن‌های دنیا را تولید خواهیم کرد. وقتی صاحب زیرساخت شدیم برای تولید همه واکسن‌ها آماده هستیم.

نمکی بیان کرد: واکسن رازی (کووپارس) اولین واکسن جهان به شکل تزریقی- استنشاقی در دنیاست و عوارض بسیار کمی دارد که فرد با استفاده از آن می‌تواند قابلیت ناقل بودن ویروس را به طور کلی از دست دهد.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/24018
اخبار مرتبط

نظرات شما