رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم

هیچ موردی از کرونای انگلیسی در قم مشاهده نشده است / با هرگونه تجمع مخالف هستیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا حدود 1500نفر فوت کرده اند، گفت: هنوز کرونای انگلیسی در قم مشاهده نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، دکتر محمدرضا قدیر ظهر امروز در نشست خبری که در دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد با اشاره به اینکه یکسال از شروع کرونا در استان می گذرد، اظهار داشت: یک ساعت بعد از اطلاع از اولین جواب مثبت کرونا این موضوع را با مردم بدون هماهنگی با دستگاه دیگری برای حفظ سلامتی مردم درحالی که دو روز تا انتخابات فاصله داشتیم، اعلام کردیم.
وی ادامه داد: هنوز کار تمام نشده است و تا اینکه واکسیناسیون کامل شود شاید یکسال زمان ببرد تا آن زمان باید تمام پروتکل های بهداشتی رعایت شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه امروز شاهد افزایش تجمعات و کاهش زدن ماسک هستیم، گفت: طبق اعلام وزیر مبنی بر اینکه ویروس جهش یافته در کشور درحال چرخش است می طلبد دراستان نسبت به این موضوع هوشیار باشیم.
وی اضافه کرد: متاسفانه شاهد افزایش مراجعات و پذیرش در بیمارستان ها هستیم. کرونا تمام نشده است و نباید عادی انگاری کنیم که این موضوع باعث ایجاد پیک بعدی دراستان خواهدشد.
قدیر با اشاره به اینکه 30بهمن 98 ستاد کرونا دانشگاه قم تشکیل شد، ابراز داشت: به سرعت بیمارستان کامکار را تخلیه و برای بیماران کرونایی آماده شد سپس بیمارستان فرقانی و علی ابن ابیطالب و شهید بهشتی برای پشتیبانی اضافه شدند.
وی اضافه کرد: در دانشگاه علوم پزشکی برای اطلاع رسانی در مسیر پیشگیری بیشتر فعالیت ها انجام شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: وقتی به وضعیت آبی رسیدیم شاهد کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در استان هستیم که این امر موجب به وجود آمدنپیک بعدی خواهد شد البته این مسئله هم به دلیل خستگی مردم است.
وی خاطرنشان کرد:در این بحران در تامین دارو و ملزومات حفاظت فردی مشکلی نداشتیم و در حال حاضر دپو مناسبی از تجهیزات و لوازم مورد نیاز را در استان داریم.
قدیربیان داشت: جز شهرهایی هستیم که پرستار و پزشک در حوزه دولتی که بر اساس کرونا شهید شده باشد را نداشتیم ولی در بحث پشتیبانی چند شهید را داریم. هر پزشکی که اولین علائم را داشته باشد سریع قرنطینه و درمان شروع می شود.
وی اضافه کرد: گروه های جهادی مخصوصا طلاب جهادگر علاوه بر بیمارستان در آرامستان هم حاضر شدند. نیروهای جهادی مخصوصا طلاب جهادی بسیار در این موضوع کمک کردند و حتی برخی آرزوی شهادت هم داشتند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه اوایل همه با این روحیه واردمیدان شدند، گفت: کرونا فرصتی شد تا بیمارستان امیرالمومنین با جذب منابع راه اندازی شود و امروز تا 95درصد در حال خدمت رسانی است.
وی خاطرنشان کرد: استان قم جزء استان های ابتدایی بود که تست آزمایش کرونا را راه اندازی کرد. بیمارستان کامکار قم اولین بیمارستانی در کشور بود که به طور کامل به بیماران کرونایی اختصاص یافت.
قدیر عنوان کرد: نیروهای جهادی در قم الگو و معیاری برای دیگر استان ها شد. یکی از چالش ها مهم دوران ابتدایی کرونا مسئله خاکسپاری و غسل بیماران کرونایی بود که با ورود طلاب به این عرصه این چالش در کشور توسط قم حل شد.

وی ادامه داد حداکثر نظارت را در اصناف داریم  یکی از صنوفی که بسیار مد نظر است نانوایی ها می باشد که باید مورد رصد قرار بگیرد و در این موضوع هم باید رئیس صنوف وارد عمل شوند و کمک کنند.

حضور در مدارس اختیاری است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: حضور در مدارس اختیاری است  هر مدرسه ای که برگزار می شود باید پروتکل های بهداشتی را کامل رعایت کنند و اگر مدرسه ای اجبار برای برگزار حضور کلاس دارد حتما اطلاع دهید.
وی در ادامه با اشاره به کرونای انگلیسی افزود:ویروس های جهش یافته کرونا مانند ویروس کرونای انگلیسی ویا آفریقای می باشد. با توجه به اینکه وزیر اعلام کردند ما هم بنا را بر این می گیریم که ویروس همه جا هست.

هنوز کرونای انگلیسی در قم مشاهده نشده است
قدیر اضافه کرد: برای تست آزمایشگاهی کرونای انگلیسی نمونه های مشکوک به تهران ارسال می شودکه تاکنون طبق نمونه های ارسالی نمونه مثبت کرونای انگلیسی در قم اعلام نشده است.
وی ادامه داد: قدرت سرایت کرونای انگلیسی بیشتر است و به همین دلیل جوانان را هم درگیر کرده است و میزان مرگ و میر هم بیشتر است اما هنوز در خصوص درگیری این ویروس جهش یافته با کودکان گزارشی اعلام نشده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: وقتی آمار مراجعه بالا برود دوهفته بعد بستری ها بیشتر و بعد مرگ و میر بالا می رود. در قم آمار پذیرش بیشتر شده است اما هنوز آمار بستری خیلی زیاد نشده است ولی باید ماسک بزنیم و پروتکل های را رعایت کنیم.

با هرگونه تجمع مخالف هستیم
وی ادامه داد: بنده با هر تجمعی حتی حضور در مدارس مخالف هستم .تالارها باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. تا 60درصد مردم واکسن نزنند چرخش انتقال ویروس قطع نخواهد شد.
در پیچ سختی قرار داریم
قدیر با اشاره به اینکه داشنگاه قم برای پیک جدید آماده است، گفت: در خصوص کرونای انگلیسی و اینکه قم در شاهراه 17استان قرار دارد نگرانیم ولی آماده شده ایم در این خصوص کمیته ای را هم تشکیل داده ایم.
وی ادامه داد: در مناطقی که مراجع بیشتر شود روی آن منطقه تمرکز بیشتری داریم. امروز اگر کنترل کنیم و پروتکل های بهداشتی رعایت شود پیک جدید نخواهیم داشت. امروز در پیچ خطرناکی هستیم که باید آن را به سلامت رد کنیم.

مقام معظم رهبری در رعایت پروتکل های بهداشتی الگو می باشد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه الگوی ما مقام معظم رهبری است، گفت: مقام معظم رهبری مراسم های خاص خود را انفرادی برگزار می کنند و تمام پروتکل های بهداشتی مانند زدن ماسک را رعایت می کنند پس باید معیار و الگوی ما ایشان باشند.

پارت اول واکسن روسی برای قم 380دوز بود
وی در ادامه با اشاره به اینکه پارت اول واکسن روسی برای قم 380دز برای 190نفر بود، گفت: پارت اول به کادر درمان تزریق شد و تا کنون عارضه جدی نداشتیم.
قدیر اضافه کرد:  بعد از کادر درمان افراد بالای 65سال که بیماری زمینه ای دارند و بعد از آن به جانبازان واکسن تزریق خواهد شد و بعد از عید به افراد زیر 60سال و جوان تر خواهد رسید که انشالله تا آن موقع واکسن ایرانی آماده شود.

تزریق واکسن روسی اختیاری است
وی با اشاره به اینکه تزریق واکسن روسی اختیاری است و به هیچ وجه اجباری نیست، گفت: واکسن روسی به 190نفر کامل تزریق شد و چون در این افراد عارضه خاصی نداشتیم قطعا اعتماد به این واکسن در آینده بیشتر خواهدشد.

از ابتدای شیوع کرونا حدود 1500نفر فوت کرده اند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا در قم حدود 46هزار نفر بستری شده اند، گفت: حدود 45 هزار نفر بهبود یافته اند و حدود 1500 نفر که کرونای آنها مثبت بوده فوت کرده اند.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/24208
اخبار مرتبط

نظرات شما