استاد دانشگاه تهران:

همه باید در مسیر تحقق شعارهای رهبری گام بردارند / امید دولت به خارج از کشور و غرب است

استاد دانشگاه تهران با بیان این‌که همه باید در مسیر تحقق شعارهای رهبری گم بردارند، گفت: متاسفانه امید دولت به خارج از کشور و غرب است.

شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  ضمن تبریک سال جدید با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» از سوی رهبر انقلاب اظهار داشت: رهبر انقلاب به‌مانند چند سال پیش امسال را به نام تولید معرفی کرده و تأکید مجددی بر روی رونق تولید کرده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که رهبر انقلاب چند سال اخیر را با تأکید بر محور تولید کرده‌اند این است که ما در مدیریت، به‌خصوص مدیریت دولتی می‌گوییم، قدرت آمال ها و خواست‌ها در برابر یأس‌ها و ناامیدی‌ها یعنی به‌جای این‌که به دنبال مشکلات کوتاه‌مدت باشیم و در شعارها از لغت‌ها  و عبارات ناامیدکننده استفاده کنیم بهتر است که با یک نگاه خلاقانه و با نگاه ساختن برای آینده فکر کنیم.

صادقی نسب بیان داشت: یعنی به‌جای این‌که فلان کار را انجام ندهیم چون باعث بیکاری می‌شود به‌جای این ادبیات از ادبیاتی بهره بگیریم که از آن امید و روشنی و موفقیت است.

 

بسیاری از این مشکلات با رونق تولید حل می‌شود

 

وی ابراز داشت: وقتی رهبر انقلاب می‌فرمایند رونق تولید، افزایش تولید ملی و زمانی که در این جهت گام برداریم بسیاری از این مشکلات در این مسیر حل می‌شود.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: افزایش تولید و رونق تولید منجر به ازبین‌رفتن بیکاری، بی‌اثر کردن تورم و ثبات می‌شود و تمام مواردی که به‌عنوان مشکل هستند در قالب این ساخت بزرگ‌تر قابل‌حل است.

 

دولت به‌تنهایی نمی‌تواند از پس مشکلات نوین جامعه‌ای بشری بربیاید

 

وی ادامه داد: در قرن بیست و یکم و دولت‌های عصر جدید ما می‌گوییم که دولت به‌تنهایی نمی‌تواند از پس مشکلات نوین جامعه‌ای بشری بربیاید بلکه پیچیدگی‌های این مشکلات ایجاب می‌کند که مردم و دولت با هم به جنگ معضلات و مشکلات بروند.

صادقی نسب ابراز داشت: ما سال‌ها است که در خصوص آلودگی هوا، ترافیک و... صحبت می‌کنیم و در این میان همه فشارها را به دولت وارد می‌کنیم که در واقع این اشتباه است.

وی افزود: این مشکلات بدون همکاری و مشارکت‌های مردم قابل نیست و دولت هم نمی‌تواند به‌تنهایی مشکلات تولید را حل کند بلکه نیاز به همراهی و همکاری مردم دارد.

استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: هر دولتی که این موضوع را بهتر بداند و سرلوحه کارش قرار بدهد می‌تواند عملکرد موفقی داشته باشد.

 

امید دولت به خارج از کشور و غرب است

وی ابراز داشت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ما شاهد چنین رویکردی نبودیم و امید دولت نگاهش به خارج از کشور و به غرب بود.

صادقی نسب خاطرنشان کرد: در این مسیر از داشته‌ها و قابلیت‌های خودمان غفلت کردیم.

وی موانع پیشروی تولید را مورد توجه قرار داد و گفت: یکی از مهم‌ترین این عوامل بی‌ثباتی در بازارها و عدم ثبات قیمت محصولات و مواد اولیه است.

استاد دانشگاه تهران بیان داشت: این عدم اطمینان و ترس در این بازارها یکی از عوامل اصلی در التهاب بازار بوده است و زمانی که در شرایط التهاب به سر ببریم نمی‌توانیم توقع رونق را داشته باشیم.

وی فساد اداری و رانت‌ها را عامل دوم برشمرد و بیان داشت: این فشار و رانت باعث می‌شود که دولت تبدیل به قبله آمالی برای وسیعی از جمعیت و مردم برای این‌که بتوانند به‌جایی برسند سعی می‌کنند، خودشان را به دولت متصل کنند آن هم از راه‌های نامشروع و در نتیجه وجود این رانت‌ها باعث بروز انحصارها می‌شود که جلوی رشد و پیشرفت را در کشور گرفته است.

 

انحصارگرایی باید از بین برود

 

استاد دانشگاه تهران افزود: در زنجیره‌ای تولید هرجایی که انحصار وجود داشته باشد از تأمین مواد اولیه یا لحظه‌ای که کالا به مصرف‌کننده می‌رسد در هرکجای این مسیر که ما دچار انحصار باشیم آن بازار از نوآوری و شکوفایی می‌افتد.

وی تأکید کرد: موضوع دیگری که مهم است مسئله عدم تأمین منابع موردنیاز بنگاه‌های کوچک اقتصادی است، این بنگاه‌ها بدون منابع مالی نمی‌توانند به رشد و شکوفایی برسند.

 

منابع بانک‌ها در مسیر درست باید مصرف شود

 

صادقی نسب ابراز داشت: متأسفانه با اجرای سیاست‌های نامناسب و فاسد به‌جایی رسیدیم که بانک‌ها تبدیل شده‌اند به عده‌ای خاص و انحصارگراها و یک بنگاه کوچک نوپای اقتصادی به‌راحتی نمی‌تواند از اعتبارات بانک‌ها استفاده کند در حالی که اساس بانک این است که از پس‌اندازهای مردم در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهد.

وی افزود: مشکل دیگری که وجود دارد عدم وحدت رویه در سیاستگذاری‌ها و قوانین ما است، وقتی می‌گوییم کارها را باید به متخصصین واگذار کرد و از شایسته سالاری بهره برد یکی از نکات مهمش اینجاست، زمانی که سیاست گذار ما شایستگی جایگاهی  که در آن قرار دارد نداشته باشد و اولویت‌های سیاست گذاری را نداند، سیاست‌هایی را پایه‌گذاری می‌کند که نه تنها مشوق تولید نیستند بلکه خودشان به نوعی مانعی بر سر راه تولید هستند.

صادقی نسب در ادامه عدالت توزیعی را مهم برشمرد و گفت: ما در تعریف عدالت توزیعی در اقتصاد می‌گوییم که کلیه شهروندان کشور به حق خودشان در مشارکت در تولید ملی برسند،  موضوع حق با سهم فرق می‌کند.

وی بیان داشت: شما در یک جایی کار می‌کنید و حقوقی به شما داده می‌شود که به آن سهم شما گفته می‌شود اما حق شما بیشتر است، هیچ تولیدی بدون عوامل انسانی که در آن مشارکت دارند، محقق نمی‌شود.

استاد دانشگاه تهران افزود: این عامل و حق مشارکت در سود نادیده گرفته می‌شود و بعد از کاستن حقوق و هزینه، آن سود به صاحب سرمایه و مالکان تولید که ناعادلانه است.

دولت درهای خودش را به روی مردم باز کند

 

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم شعارهای تولیدی رهبری محقق شود چاره‌ای نداریم جز این‌که مواردی که ذکر شد و کارشناسان مطرح می‌کنند عملیاتی شود.

صادقی نسب افزود: علاوه بر این به هر اندازه‌ای که دولت درهای خودش را به روی مردم بیشتر باز کند، هر چه‌قدر دولت از مشارکت‌های مردم بیشتر بهره بگیرد مردم نیز با این دولت همراهی بیشتری خواهند داشت و در این مسیر تولید و رونق آن نیز محقق می‌شود.

 

همه باید در مسیر تحقق شعارهای رهبری گم بردارند

 

وی تصریح کرد: همه باید در مسیر تحقق شعارهای رهبری عمل کنند و دولت و مردم با همدیگر در مسیر رونق و شکوفایی تولید گام بردارند.

استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: ان‌شاءالله دولت تازه‌نفس و چابک در سال 1400 بر سرکار بیاید تا شاهد بروز تغییراتی در حکمرانی باشیم تا مشارکت‌های بیشتری با مردم و بخش‌های خصوصی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: آینده نظام و انقلاب بسیار روشن است و باید در این مسیر خودمان را باور کنیم.

 

حمایت از تولید داخل با مصرف کالای ایرانی

 

استاد دانشگاه تهران با اشاره به دیدگاه بدی که در جامعه و بین مردم رایج شده اشاره کرد و بیان داشت: متأسفانه مردم فکر می‌کنند که کالای خارجی بهتر است در حالی که هیچ کشوری به رشد و توسعه نرسیده مگر این‌که به داشته‌های خودش متکی بوده است.

 

حمایت از کشاورزی باید در اولویت باشد

 

وی افزود: دولت با واردات توسعه پیدا نمی‌کند و کشور وارد کننده توسعه یافته نخواهد بود به عنوان مثال آمریکا برخلاف توصیه‌هایی که به دیگر کشورها مبنی بر حرکت به سمت خدمات، خودش یک کشوری است که بخش مهمی از تولیداتش روی کشاورزی است.

صادقی نسب ابراز داشت: اساساً این کشور مخصوصاً ایالت‌هایی مرکزی آن کاملاً کشاورزی می‌کنند و زمانی که به دنیا توصیه می‌کنند از کشاورزی چیزی نمی‌گویند گندم این کشور در تمام دنیا به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: در داخل کشور نیز باید این مهم را در نظر بگیریم و از کشاورزی خودمان به نحو مطلوبی حمایت کنیم که البته در این مسیر وزارت جهاد کشاورزی سیاست‌های خوبی نداشته است.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/24764
اخبار مرتبط

نظرات شما