ایران و چین سوار بر نقشه راه ۲۵ ساله تجارت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگترین شریک تجاری ایران چند سالی است که در راستای تامین منابع و مواد اولیه خود به خصوص در زمینه انرژی اقدام به زیر پا گذاشتن تحریم های آمریکا و تامین منابع از طریق ایران کرده است.

ایران و چین چند سالی است که در حال تنظیم یک قرارداد ۲۵ ساله با یکدیگر هستند که در این قرارداد همکاری های زیادی بین دو کشور ایجاد خواهد شد که البته اغلب این قراردادها در زمینه انرژی و نفت تنظیم شده اند.

همکاری های این دو کشور در راستای توسعه میادین نفتی ایران ساخت و تجهیز مخازن ذخیره سازی نفت و فرآورده های نفتی گسترش پروژه‌های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، افزایش تنوع صادرات محصولات پتروشیمی، سرمایه گذاری در پروژه های شهرک پتروشیمی چابهار بوده است و البته ساخت پالایشگاه مشترک در چین از جمله این همکاری ها در قرارداد ۲۵ ساله میان دو کشور هستند.

سند ۲۵ ساله را می توان یکی از فرصت‌های بی نظیر اقتصاد ایران در سال های اخیر در زمینه نفت و گاز دانست چرا که در این قرارداد ایران می تواند به اهداف خود در این زمینه‌ها برسد و به پیشبرد آن ها فکر کند.

سرمایه گذاری چینی ها در ایران می‌تواند به آماده سازی برخی زیرساخت ها همچنین توسعه و گسترش بخش گردشگری کشور به خصوص در مناطق آزاد کمک کند.

قرارداد ۲۵ ساله یک نقشه راه

در همین راستا مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک ایران و چین اظهار کرد: قرارداد ۲۵ ساله یک نقشه راه برای دو کشور است تا در همکاری‌های آینده بتوان از آن استفاده کرد.

او افزود: علاوه بر همکاری در زمینه نفت و انرژی که در این سند توجه زیادی به آن شده در زمینه‌های زیرساختی مانند فرودگاه، راه آهن، راه‌های دریایی و همچنین سه کارگروه مختلف در زمینه صنعت، معدن و تجارت نیز در تنظیم این سند راهبردی نقش دارند.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین بیان کرد: همچنین در زمینه‌های تکنولوژی فرهنگی و گردشگری نیز همکاری‌هایی میان دو کشور پیش‌بینی شده است که تمام تلاش ایران و چین دستیابی به تمام این همکاری‌هاست تا بتوان منابع ارزی زیادی برای دو کشور حاصل کرد.‌

حریری ادامه داد: طبق اطلاعیه سخنگوی وزارت امور خارجه کشور ۷ فروردین سال ۱۴۰۰ این سند میان دو کشور با حضور وزیر امور خارجه چین در ایران امضا خواهد شد.

کلام آخر اینکه برنامه جامع همکاری های ۲۵ ساله ایران و چین فرصت خوبی برای کم کردن اثر تحریم‌ها و سرعت بخشیدن به توسعه زیرساخت ها و فرصتی برای تکمیل زنجیره های ارزش صنعت نفت است اما فرصت‌های موجود نباید ایران را نسبت به چالش‌های این مسیر بی توجه کند و همچنین باید از حداکثر فرصت های ممکن در این همکاری استفاده کنیم.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/24802
اخبار مرتبط

نظرات شما