نرخ تورم چگونه محاسبه می‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،ایوب فرامرزی معاون مرکز آمار ایران با اشاره به نحوه محاسبه نرخ تورم گفت: برای انجام محاسبات نرخ تورم یک مسیر طولانی طی می‌شود.

او ادامه داد: طرحی در مرکز آمار اجرا می‌شود که به چهل هزار خانوار در سال مراجعه می‌کنیم و از این افراپ سوالاتی در ارتباط با میزان و تنوع هزینه هایشان در خانوار پرسیده می‌شود و از هر کدام اقلام کالایی به چه میزان و چه هزینه‌ای در طی یک سال پرداخت می‌کنند.

فرامرزی گفت: بعد از جمع آوری، اطلاعات خانواده‌ها را طبقه بندی و براساس داده‌های به دست آمده، طبقات را مشخص می‌کنیم که کدام کالا‌ها در درجه اول باید در سبد تورمی قرار بگیرند و اثرگذاری وزن هر کدام باید در محاسبات چقدر باشد.

فرامرزی گفت: سرشماری‌های کل کشور هر پنج سال یکبار انجام می‌شد که با روندی که امسال داریم سرشماری به باز ه‌های زمانی یکساله تقلیل پیدا می‌کند.

او ادامه داد:سرشماری بدون مراجعه به درب منازل و به شکل استفاده از داده‌های ثبتی و داد‌هایی که در وزارت خانه‌های مختلف وجود دارد جمع آوری می‌شود.

فرامرزی درباره تورم وزنی گفت: تورم وزنی دوازده ماهه تعیین  می شود یعنی درطی این مدت به شهر‌ها و روستا ها‌ی کشور مراجعه می‌کنیم و در این مراجعه اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنیم.

معاون مرکز آمار گفت: برای جمع آوری اطلاعات به خانواده های ٢٣٢شهر و بیش از ۶٠٠آبادی کشور مراجعه می‌کنیم و اقلامی که در طرح هزینه درآمد که مشخص شده است اطلاعاتشان را بدست می‌آوریم.اقلام کالایی شامل ٧۵قلم کالاست و استانداری وجود دارد که براساس آن عدد تورم محاسبه و استخراج می‌شود.

او بیان کرد: یک طبقه بندی دوازده گانه‌ای وجود دارد از کالا‌های خدماتی و مصرف خانوار که در قالب آن تعیین می‌شود. کل کشور‌های جهان همین طبقه بندی را برای محاسبه نرخ تورم استفاده می‌کنند.

در ادامه زهرا کاویانی کارشناس اقتصادی با اشاره به نحوه محاسبه تورم‌های مختلف گفت: وقتی درباره تورم سالانه صحبت می‌شود این تورم براساس میانگین شاخص قیمت  ١٢ماه گذشته و مقایسه با میانگین شاخص در ١٢ماهه قبلی و رشد آن را محاسبه می‌شود.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/24859
اخبار مرتبط

نظرات شما