فضایی که کاملا رهاست؛

تهدید امنیت و اخلاق در کشور از طریق فضای مجازی/ایجاد شبکه ملی اطلاعات مطالبه مهم رهبری

امروز فضای مجازی یکی از مهمترین عرصه های قدرت در دنیا می باشد که همین موضوع اهمیت حضور در آن را می رساند اما این حضور باید با برنامه و تولید محتوا و جلوگیری از آسیب باشد در حالی که فضای مجازی امروز در کشور ما کاملا رها است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که جبهه دشمن، تا اندرونی خانه‌ها نفوذ کرده و خنجرهای زهرآلود خود را در سینه و قلب‌ هزاران مرد و زن و کودک و نوجوان فروکرده و آنها را به کام مرگ و نابودی کشانده‌ و افراد فراوانی را اسیر زندان‌های مخوف و ترسناک خود کرده‌ است؛ زندان‌هایی که عاری از هرگونه ترحم و انسان‌دوستی و اخلاق‌مداری است و طعم شیرین زندگی لذت‌بخش و آرام را از اسیران خود سلب کرده‌ است.
در دنیای مدرن با پیشرفت شبکه‌های اطلاع‌رسانی و دیجیتال، شکل و شمایل جنگ‌ها نیز تغییر کرده و چهره‌ای مدرن و جدید به خود گرفته است. اگر در قرن‌های گذشته مصاف کشورها با یکدیگر بیشتر در قالب مواجهه‌های نظامی صورت می‌پذیرفت، در عصر کنونی و با رونق یافتن ابزارهای رسانه‌ای و پیشرفت‌های علمی، میدان نبرد، آرایش نظامی دیگری را به خود گرفته است؛ آرایش نظامی که بیشتر آن را با عنوان جنگ نرم و رسانه‌ای می‌شناسند.

فضای مجازی یکی از مهمترین و موثرترین جریان های قدرت است
امروزه فضای مجازی و جریان های اطلاعاتی موجود در آن از مهمترین و موثرترترین جریان های قدرت به شمار می رود که عدم مدیریت این فضا می تواند باعث نابودی و فروپاشی یک نظام سیاسی شود. بدین جهت کشورهای پیشرفته دنیا سعی می کنند، به شیوه و طرق مختلف بر فضای مجازی  اعمال مدیریت و حاکمیت کنند و اجازه ندهند کشورهای متخاصم مدیریت آن را به دست گیرند.
آسیب ها و تهدیدات امنیتی، یکی از گونه های آسیب های فضای مجازی به شمار می رود. آسیب های اجتماعی امنیتی به آسیب هایی گفته می شود که حوزه های امنیت جانی، امنیت اخلاقی، امنیت شغلی و اقتصادی، امنیت رسانه های ارتباطی و ... را با تبلیغات گسترده و تدوین برنامه های منطق و کاربردی از سوی دشمنان، هدف قرار داده و در صدد ناامن کردن این حوزه ها هستند.
مدیریت و حاکمیت بر فضای مجازی با اعمال محدویت بر فضای مجازی از مسائلی است که به تعبیر مقام معظم رهبری در همه کشورهای دنیا انجام می شود ولی متاسفانه در داخل کشور عده ای به رها بودن فضای مجازی افتخار می کنند.

گلایه رهبر انقلاب از نبود حکمرانی جمهوری اسلامی در فضای مجازی
 از همین رو رسول جلیلی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در خصوص انتقادات مقام معظم رهبری به مدیریت فضای مجازی و راهکارهای جلوگیری از ول بودن این فضا اظهار داشت: فضای مجازی ما توسعه یافته است و ما در توسعه فضای مجازی طبق نیاز جامعه و در حد متوسط دنیا اقدام کردیم. به نحوی که از نظر توسعه فناوری و به ویژه فناوری ارتباطات زیرساختی، ما در سطح قابل قبولی نسبت به سایر کشورها قرار داریم.
وی گفت: اما آنچه که مورد گلایه حضرت آقا است به نبود حکمرانی جمهوری اسلامی در فضای مجازی و آسیب پذیری حکمرانی جمهوری اسلامی از طریق این فضا باز می‌گردد.
عضو شورای عالی فضای مجازی بیان داشت: هرج و مرج و خلاف در فضای مجازی همان آثار ول بودن این فضا است که بنیان خانواده، مدرسه و هنجارهای اجتماعی را در هم می شکند و می‌تواند به خلاف امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منجر شود.
جلیلی تاکید کرد: قطع به یقین می‌توانیم توسعه یافتگی و آزادی و حریم خصوصی را در فضای مجازی داشته باشیم در عین حال هم قانونمدار باشیم. اگر یک فناوری را به خدمت بگیریم و قوانین مان را بر آن حاکم کنیم، در این صورت هم فضای مجازی را توسعه داده‌ایم و هم این فضا دیگر رها نبوده و بدون قانون نیست و در آن حس امنیت وجود دارد.

نیاز کشور به فضای مجازی رهانشده ضرورت فطری است
جلیلی افزود: این امر مستلزم وجود یک سری قوانین و مستلزم رهانشدگی فضای مجازی است. اگر یک محیطی رها نشود، یعنی قانون بر آن حاکم است و در آن کسی مسئولیت می‌پذیرد. بنابراین کشور ما نیاز به فضای مجازی ناول و رها نشده دارد و این یک ضرورت فطری و اجتماعی است.

شبکه ملی ما در خدمت محتوای کشورهای متخاصم است
جلیلی با اشاره به اینکه بخشی از فضای مجازی ما که شامل محتوا، خدمت و ذهن سازی می‌شود توسط کشور متخاصمی که با ما سر دشمنی دارد و ما را تحریم کرده، مدیریت می‌شود، افزود: این کشور ما را تحریم می‌کند و هر زمان که محتوایی را علیه منافعش می بیند، آن را حذف می‌کند. این دشمن سوار بر ریل بخش قابل توجهی از فضای مجازی ما است.
عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات و زیرساخت ارتباطی و بخشی از زیرساخت اطلاعاتی که ایجاد شده است همگی در خدمت محتوا و سرویس دیگران است، گفت: دیگرانی که از ما مجوز نگرفته‌اند و حاضر به مجوز گرفتن از ما نیستند و ما هم در مقابل این عدم تمکین آنها از قوانین مان، دست روی دست گذاشته‌ایم.


امروز باید مسئولین و متولیان این فضا در تولید محتوای برای فضای مجازی و کنترل این فضا برنامه های جدی و قوی داشته باشند و این برنامه های را هرچه سریعتر اجرایی کنند که شاید مهمترین و اولین برنامه در این راستا راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و حمایت از شبکه های اجتماعی داخلی است.

انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/24901
اخبار مرتبط

نظرات شما