رئیس جمهور ۱١ اردیبهشت با معلمان دیدار می‌کند

الهیار ترکمن گفت: برنامه‌های هفته معلم سال جاری از روز شنبه ١١ اردیبهشت با دیدار رئیس جمهور و فرهنگیان آغاز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی  و توسعه منابع آموزش و پرورش در نشست خبری به مناسبت بزرگداشت هفته معلم با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای گرامیداشت مقام معلم، اظهار کرد: مقام معظم رهبری سه سطح برای تکریم مقام معلم در نظر گرفتند که اولین رکن معلم، دومین رکن وزارت آموزش و پرورش و سومین رکن دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغی و رسانه‌ها هستند.

او ادامه داد: بر این اساس مراسم هفته معلم سال جاری برنامه ریزی شده است و مهم‌ترین هدف این برنامه‌ها شناساندن و منعکس کردن زحمات و نقش آفرینی معلم در طول دوران کروناست.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش اگر معتقدیم کادر درمان سربازان جبهه سلامت هستند، معلمان هم در این شرایط نقش آفرینی مهمی دارند و تداوم جریان آموزش بر عهده آنهاست.

الهیار ترکمن با اشاره به اینکه مقدمات بزرگداشت هفته معلم از آذر سال گذشته انجام شده است، گفت: با بخشنامه‌ای که در آذر سال گذشته داشتیم کار را شروع کردیم و تفویض اختیاری انجام شد تا در هر استان با استفاده از ظرفیت‌های استانی کار دنبال شود.

او با بیان اینکه نامگذاری هفته معلم از ١٢ تا ١٨ اردیبهشت انجام می‌شود، گفت: متناسب با نامگذاری هر روز برنامه ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. همچین تقویم اجرایی برای کار‌هایی در سطح ملی انجام شده است که این برنامه‌ها از شنبه ١١ اردیبهشت با دیدار رئیس جمهور و فرهنگیان انجام می‌شود. البته با توجه به شرایط کرونایی تنها ٨ نفر از فرهنگیان در دیدار حضو‌ری خواهند بود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش ادامه داد: یکشنبه ۱۲ اردیبهشت پخش پیام و بیانات رهبر انقلاب، دوشنبه ۱۳ اردیبهشت دیدار مجازی وزیر آموزش و پرورش با فرهنگیان سراسر کشور و در روز ۱۶ اردیبهشت دیدار با رئیس مجلس را خواهیم داشت.

او نامگذاری روز‌های هفته معلم را اعلام و بیان کرد: یکشنبه ۱۲ اردیبهشت به نام معلم، شهید مطهری معلم ماندگار، دوشنبه معلم، قدر و منزلت معلمی، سه شنبه معلم، افسران سپاه پیشرفت، چهارشنبه معلم، مرجعیت تربیتی و اجتماعی، پنجشنبه معلم، زیست بوم جدید چالش‌ها و فرصت ها، جمعه معلم، خانواده و مشارکت اجتماعی، شنبه، معلم، پیشکسوتان و چهره‌های ماندگار نامگذاری شده است.

الهیار ترکمن افزود: در سال ١۴٠٠ برنامه‌ای متفاوت برای شناسایی جلوه‌های معلمی در نظر گرفتیم و معلمانی که عملکرد ماندگاری از حرفه معلمی را نشان دادند مورد تجلیل قرار می‌گیرند، ٣٠۵ هزار و ۹۱۱ معلم در خودارزیابی شرکت کردند و ۳۸۳ نفر وارد ارزیابی کشوری شدند و توسط ۵ استان مورد داوری قرار گرفتند.

او ادامه داد: ٢٠ شاخص را در ۱۰ مولفه و سه حیطه شناسایی و از معلمان خواسته شد یک خودارزیابی از خود داشته باشند و بعد مدیر مدرسه معلمان را ارزیابی و به شهرستان معرفی کرد. پس از بررسی به استان معرفی و در آنجا پس از امتیاز بندی به سطح ملی معرفی شدند و از ۵ استان خواستیم داوری این معلمان را انجام دهند.

الهیار ترکمن درباره کمبود معلم بیان کرد: برای دریافت مجوز‌های استخدامی سال ١۴٠٠ در حال رایزنی هستیم و فعلا با سازمان اداری استخدامی در حال رایزنی هستیم و بعد از قطعی شدن آن را اعلام خواهیم کرد. در حال حاضر از تشریح جزئیات خودداری می‌کنیم؛ چراکه این تصور پیش می‌آید که می‌خواهیم با فشار اجتماعی به سارمان اداری استخدامی کارمان را پیش ببریم.

او ادامه داد: سال گذشته مصوبه‌ای از شورای عالی انقلاب فرهنگی دریافت کردیم که روش‌های جذب نیرو را شفاف کرده است و نسبت‌های دانش آموز به معلم و تفکیک مشاغل تخصصی را داریم، همچنین شورای عالی آموزش و پرورش برای جذب مشاور و مربی بهداشت دستور کار مشخصی دارد و به موضوع جایگاه مشاوران در نظام تعلیم و تربیت اختصاص پیدا کرد.

الهیار ترکمن با اشاره به اینکه براساس نصاب‌هایی که مشخص کردیم میزان کمبود معلم و جبران این کمبود مشخص است، اظهار کرد: بسته‌ای که برای تامین نیرو داریم شامل فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان، مهارت آموزان دوره یکسال، حق التدریس آزاد، حق التدریس شاغلان و بازنشستگان، سرباز معلمان، اضافه تدریس معاون و مدیران و خرید خدمات؛ همه نیاز‌ها صرفا با استخدام جبران نمی‌شود به همین دلیل بسته‌هایی در نظر گرفتیم.

او با اشاره به اینکه خیلی‌ها خرید خدماتی‌ها را مساوی خصوصی سازی می‌دانند، گفت: شورای نگهبان استفاده از خرید خدماتی‌ها به عنوان قانون رسمی تایید کرده است ضمن آنکه از سال ٩۶ تاکنون تعداد نیرو‌های خریدخدمات را افزایش ندادیم. همچنین تعداد دانش آموزان تحت پوشش هم تغییری نداشت، چراکه این روس هم شکلی از تامین معلم به روش دولتی است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع با اشاره به اینکه درباره خصوصی سازی هم روی تامین هزینه باید بحث کرد، بیان کرد: از کل اعتبارات بخش آموزش و پرورش ١٠۵ هزار میلیارد تومان است که هزینه اول تامین نیروی انسانی، هزینه‌های دوم هزینه تامین محتوا و روش‌های آموزشی است که دولت یارانه بسیار زیادی به ویژه برای تامین کاغد می‌دهد و سوم هزینه اداره واحد‌های آموزشی است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش درباره اجرای طرح رتبه بندی معلمان بیان کرد: خیلی‌ها معتقدند که کار انجام شده در سال ٩۴ و ٩٨ رتبه بندی نبود و اگر آن را انجام نمی‌دادیم سرنوشت رتبه بندی اینگونه نمی‌شد. در واقع رتبه بندی حداکثر ظرفیت قانون مدیریت خدمات کشوری را اجرایی کردیم البته درست است که تورم آن را خنثی کرده است

او بیان کرد: لایحه رتبه بندی در مجلس اعلام وصول شده است و امیدواریم بتوانیم لایحه را قانون کنیم که هم جنبه حرفه‌ای هم جنبه افرایش خصوصی توامان باشد.

١٧٠ هزار فرهنگی فاقد مسکن هستند

الهیار ترکمن درباره تامین مسکن فرهنگیان بیان کزد: با همکاری وزارت راه و شهرسازی ثبت نام افراد واجد شرایط انجام شد، تا سال ٩٩، ۴٣ هزار و ۵٠٠ واحد برای فرهنگیان قطعی شد که ٢۵ هزار واحد به مرحله اجرایی رسیده است و مابقی هم در حال پیگیری است، چراکه در مواردی زمین‌ها مورد استقبال کمتری قرار گرفته است و در حال رایزنی هستیم تا آورده‌ای جدید به جای آن‌ها داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه ١٧٠ هزار فرهنگی فاقد مسکن هستند، ادامه داد: سرعت ساخت واحد‌های مسکونی سرعت قابل قبولی است و سال ١۴٠٠ شاهد تحویل واحد‌ها خواهیم بود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش درباره رفع مشکل معلمان دانشسرایی گفت: آموزش و پرورش در این زمینه نقشی نداشته است، اما با این وجود سازمان بازنشستگی متقاعد شد کار را بررسی کند و مشکلشان این افراد حل شد.

او درباره اجرای طرح معلم تمام وقت گفت: هدف اجرای این طرح این است که باب پرداخت فوق العاده ویژه باز شود و پول به طور مستمر پرداخت شده و مشمول کسورات بازنشستگی شود. با مقدمه‌ای که در دیوان عدالت بررسی کردند، جلسه‌ای داشتیم و مقرر شد کارگروهی تشکیل دهیم تا اگر ابطال کمتر از وجاهت قانونی است این موضوع را رفع کنیم، اما از نظر پولی و نیروی انسانی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/25513
اخبار مرتبط

نظرات شما