پرونده ۱۴ ساله طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری بسته خواهد شد؟

همانطور که در سال قبل در زمینه استخدام و فوق العاده ویژه پرستاران گام های مثبتی برداشته شد، امید می رود امسال هم طرح تعرفه گذاری اجرایی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با توجه به شعار سال و فرمایش مقام معظم رهبری در سال جدید، با عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی؛ در جامعه مشکلاتی وجود دارد که طبق تاکید مقام معظم رهبری، مسئولان باید روی رفع این مشکلات سرمایه گذاری و تمرکز کنند تا ما نتیجه را در عملکرد سیستم اجرایی ببینیم.

یکی از این مشکلات بسیار مهمی که پرستاران در طی یک سال و چندماهی که از شیوع کرونا می گذرد با آن دست و پنجه نرم می کنند، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بوده که سالهاست هر بار به بهانه ای به تعویق می افتد و عملیاتی نمی شود. 

قانون تعرفه گذاری پرستاری همچنان بلاتکلیف است

در مدت زمان شیوع ویروس سرسخت کرونا، شاهد تلاشها و جان فشانی های بی حد و اندازه و حتی شهادت پرستاران فداکار بودیم  و این مدافعان سلامت کمترین درخواستشان این است که حقوقشان را رعایت کنند و در حقشان اجحاف نکنند. 

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری سبزوار گفت: در وهله اول انتخاب خیلی مهم است اینکه ما چه کسانی را با چه ظرفیت‌ها و توانایی‌هایی برای پیش برد امور انتخاب کنیم، در نظام پرستاری هم جامعه پرستاری با دیدگاه مثبت به یک گروه کارآمد، جوان و انقلابی رای دادند و این افراد در طی دو سال گذشته، عملکردی ارائه دادند که اکنون نتیجه کارشان برای جامعه پرستاری واضح و مبرهن است.

او گفت: یکی از قوانین بسیار مترقی و پیشرفته‌ قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که متاسفانه  از ۱۴ سال قبل همچنان بلاتکلیف باقی مانده است، در روز پرستار سال ۹۹ در پیامی رهبر انقلاب به پرستاران فرمودند که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری لازم الاجراست.

ثقینی افزود: سازمان نظام پرستاری به عنوان یک سازمان صنفی پیگیر مطالبات پرستاران است و  اجرای درست خدمات پرستاری موثر در درمان و سلامت کشور را پیگیری خواهد کرد.

او افزود: تعرفه گذاری خدمات پرستاری هر بار به بهانه‌های مختلف بین وزارت بهداشت، کمیسیون بهداشت و شورای عالی بیمه دست به دست شده و امیدواریم در سال جدید شاهد نتایج درخشانی باشیم و نقاط ضعفی که در مسیر اجرایی شدن این طرح وجود دارد، برطرف شود.

ثقینی مطرح کرد: سازمان نظام پرستاری وظیفه خود را با قدرت در دو سال گذشته، پیش برده و محور را بر تحکیم ارتباط وزارت بهداشت، شورای عالی بیمه و کمیسیون بهداشت مجلس،گذاشته است تا نقاط ضعف برطرف شود.

او افزود: در بحث سیستم اقتصاد بهداشت، نظرات متعددی وجود دارد، حتی ممکن است برخی از افراد نسبت به بحث تعرفه گذاری نظر مساعدی نداشته باشند، اما صد‌ها نفر از اساتید و نمایندگان مجلس در ۱۴ سال گذشته روی این موضوع کار و مرتب نواقص طرح را رفع کردند و این موضوع هر ساله در حال به روزرسانی است.

پایین بودن نسبت پرستار به تخت و بیمار در ایران

وی گفت: موانع خدمتی در گروه‌های پرستاری نیاز به بررسی دارد؛ یکی از این مباحث تعداد پرستار به تخت و بیمار است. متاسفانه در کشور ما همچنان نسبت پرستار به بیمار، پایین است و این در شان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران  نیست.

ثقینی بیان کرد: متاسفانه شغل پرستاری با تمام سختی هایش، جزو مشاغل حاکمیتی به شمار نمی‌آید و نتیجه اش ورود پرستاران به شکل شرکتی، قراردادی و ... به محیط کار است.

او بیان کرد: ۷۰ تا ۸۰ درصد پرسنل سیستم بهداشت و درمان را جامعه پرستاری تشکیل می‌دهد و باید به این گروه نگاه ویژه‌ای شود و رهبر معظم انقلاب بار‌ها بر این موضوع تاکید موثر داشتند و فرمودند باید فشار از روی پرستاران برداشته شود.

پرستار

گله پرستاران از دریافتی حق کرونا

ثقینی گفت: برای حل مشکل حاکمیتی و غیرحاکمیتی بودن پرستاری ، برنامه‌هایی در دست اجراست و امیدواریم در سال جدید نتایج بهتری را دریافت کنیم.  

مشاور نظام پرستاری سبزوار بیان کرد: ما اخیرا با گله مندی پرستاران از نحوه پرداخت  حق کرونا مواجه شدیم. این رقم به گروه پزشکی و بهداشت به نحو نسبتا مطلوبی پرداخت شد، اما گروه پرستاران در حاشیه قرار گرفتند، در حالی که بیشترین حضور و فشار را در روز‌های کرونایی پرستاران متحمل می‌شوند و کمترین حق آن هم با تاخیر و منت به پرستاران پرداخت می‌شود.

ثقینی بیان کرد:  متاسفانه ما با کمبود نیرو مواجه هستیم که نتیجه آن اضافه کاری پرستاران است. شیفت‌هایی که مازاد بر ساعت کاری برای پرستاران در نظر گرفته می‌شود خارج از عرف است.

قانون تعرفه گذاری در سال پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها اجرایی شود

او گفت: فشار کاری زیادی بخاطر کمبود نیرو و شیفت‌های اضافه به پرستار تحمیل می‌شود، زیرا  تعداد بیماران زیاد شده است از طرفی پرداخت حقوق و مزایا معمولا با تاخیر است و پرستاران از تشویقی و پاداش، برخوردار نمی‌شوند، اما باز هم صادقانه کار می‌کنند.

ثقینی بیان کرد: همه اینها باعث می شود در طولانی مدت شاهد دلسردی پرستاران به ویژه قشر جوان باشیم و نیاز است که مسئولان بهداشتی و اجرایی کشور بر بحث پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها که شعار سال ۱۴۰۰ است، تاکید و توجه داشته باشند.

او افزود: در طول دوران کرونا ما بیش از ۱۰۰ شهید مدافع سلامت از گروه پرستاران تقدیم جامعه اسلامی کردیم و هزاران نفر از پرستاران ما گاهی حتی بیش از یک بار هم به کرونا مبتلا شدند و با مرگ دست و پنجه نرم کردند اما باز هم پس از بهبودی در همان بخش کرونا مشغول به کار شدند و  این یک حرکت شجاعانه و جاری در جامعه پرستاری است.

امید است پرونده ۱۴ ساله طرح تعرفه گذاری، بسته و از فداکاری ها و از جان گذشتگی های پرستاران، تقدیر شود و در جهت رفع موانع برای پرستاران گام های موثری برداشته شود.  همانطور که استخدام و فوق العاده ویژه ای که به پرستاران تعلق گرفت جزو گام های مثبت بود.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/25567
اخبار مرتبط

نظرات شما