دو نرم‌افزار قرآنی نور معرفی شد

نشست خبری معرفی نرم‌افزارهای دانشنامه تفسیر طبری و دانشنامه تفسیر صافی با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، نشست خبری معرفی نرم‌افزارهای دانشنامه تفسیر طبری و دانشنامه تفسیر صافی پیش از ظهر امروز چهارشنبه 8 اردیبهشت 1400 با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار شد.
 مدیر گروه علمی قرآن، اخلاق و دعای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در این نشست خبری اظهار داشت: در این مرکز از سال 75 تاکنون 20 اثر نرم‌افزاری در عرصه قرآن تولید کرده ایم و نوزدهمین و بیستمین اثر این گروه علمی، نرم‌افزارهای دانشنامه تفسیر طبری و دانشنامه تفسیر صافی است.
 حجت الاسلام «عزت الله مرتضایی» درباره روش‌ها و گرایش‌های مختلف تفسیری گفت: برای تفسیر قرآن 20 روش ذکر کرده‌اند که مهمترین آنها تفسیر روایی و تفسیر مأثور است. تفسیر روایی در میان مفسران شیعه و تفسیر مأثور در میان علمای اهل سنت جریان دارد. مبنای تفسیر روایی، کلام معصوم و مبنای تفسیر مأثور اعم از معصوم و غیر معصوم است که سخنان صحابه را نیز شامل می شود. از دیدگاه شیعه در سخن صحابه، امکان اشتباه وجود دارد اما در تفسیر معصوم، غلط و اشتباه راه ندارد.

 وی افزود: نرم‌افزارهای نورالانوار 2 و نورالانوار 3، کتب و احادیث تفسیری شیعه را پوشش داده است؛ اما تفسیر صافی و تفسیر طبری به صورت ویژه در دستور کار ما قرار گرفت.

 مرتضایی درباره خصوصیات دانشنامه تفسیر صافی اظهار داشت: تفسیر صافی تفسیر روایی کاملی است. این تفسیر توسط ملا محسن فیض کاشانی نگاشته شده‌ است و ایشان محدث، فقیه، حکیم، شاعر و علامه بود. تفسیر صافی تفسیر روایی مسندی است و می طلبید که کار گسترده تری روی آن انجام شود. محتوای این تفسیر در نرم‌افزار، بصورت دانشواره و درختواره ارائه شده است.

 وی درباره ویژگی‌های دانشنامه تفسیر طبری عنوان کرد: تفسیر طبری یا جامع البیان عن تاویل القرآن، تفسیری از قرآن نوشتهٔ محمد بن جریر طبری از علمای اهل سنت متوفای 310 است. این تفسیر قوی ترین تفسیر مأثور اهل سنت است. همچنین تفسیر طبری را ام التفاسیر می نامند لذا برای تهیه نرم‌افزار تفسیر طبری روی بهترین نسخه کار کرده و 72 هزار نسخه فیش تهیه کردیم.

 مدیر گروه علمی قرآن، اخلاق و دعای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در پایان درباره استقبال علمای اهل سنت از نرم‌افزار تفسیر طبری اظهار داشت: علمای اهل سنت از تولید تفسیر طبری بسیار استقبال کردند چون کار خارق العاده و بزرگی است و ما در تولید این اثر، تعصب به خرج ندادیم و منابع اهل سنت را در نرم‌افزار آورده ایم.

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/25612
اخبار مرتبط

نظرات شما