بذر پنبه، نخستین گیاهی که بر سطح ماه جوانه زد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، پس از فرود موفقیت‌آمیز کاوشگر چانگ‌‌ای-۴ بر نیمه تاریک ماه، شبکه راشاتودی گزارش داد چین نخستین کشوری است که توانسته حیات بیولوژیک را به سطح ماه انتقال دهد.

طبق اعلام این شبکه، کاوشگر چانگ‌ای-۴ موفق به سبز کردن دانه پنبه در محیطی مینیاتوری و با زیست کره‌ای (بیوسفری) مصنوعی شده است؛ مسأله‌ای که می‌تواند امید‌ها برای سفر‌های طولانی مدت به فضا را افزایش دهد.

کاوشگر چانگ‌ای-۴ در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۱۹ (۱۳ دی) و پس از ۲۰ روز سفر از زمین، موفق شد بر نیمه تاریک ماه فرود آید. کاوشگر چانگ، در این سفر بذر‌هایی از پنبه، کلزا (از گیاهان دانه روغنی) سیب زمینی، رشادی (از گیاهان خانواده شب بویان) را با خود به صورت خفته و به همراه هوا، خاک و آب حمل کرد.

تمامی این بذر‌ها بخاطر کوچکی و مقاوم بودن آن‌ها و اینکه در محیط‌هایی سخت قادر به رشد هستند، انتخاب شدند.

راشاتودی در ادامه نوشت: این بذر‌ها به محض آنکه این کاوشگر -که از کره زمین کنترل می‌شود- اقدام به آبرسانی آن‌ها کرد، شروع به رشد کردند و بذر پنبه، نخستین گیاهی شد که بر سطح ماه جوانه زد.

همچنین طبق اعلام سخنگوی این تیم تحقیقاتی، پس از پنبه، بذر‌ گیاه کلزا و سیب زمینی نیز جوانه زده‌اند. دولت چین امیدوار است این کار، اقدامی پیشگامانه برای پروژه‌هایی بزرگتر باشد.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/2629
اخبار مرتبط

نظرات شما