تاریخچه فرودگاه مهرآباد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، فرودگاه بین المللی مهرآباد، از جمله قدیمی ترین و بزرگترین فردوگاه های کشور است که در فاصله 15 کیلومتری غرب تهران واقع شده است. امروزه این فرودگاه بیشتر برای پروازهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.
مهرآباد به عنوان فرودگاه اصلی تهران و یکی از پر تردد ترین فرودگاه های ایران، با دارا بودن 6 ترمینال، هر ساله بالغ بر 18 میلیون مسافر را جا به جا می کند. این فرودگاه از زمان آغاز فعالیت خود میزبان هواپیماهای VIP بسیاری نیز بوده و به همین علت از اهمیت بالایی برخوردار است.
شایان ذکر است که امروزه بیش از 30 شرکت هواپیمایی داخلی در ایران فعالیت می کنند که 15 مورد از آنها با فرودگاه مهرآباد همکاری دارند. به عنوان مثال ایرلاین های ماهان، آسمان، آتا، ایران ایر، معراج، هواپیمایی نفت، کاسپین، زاگرس، کیش ایر، اترک و تابان از جمله این شرکت ها هستند.
شاید دانستن این موضوع برایتان جالب باشد که منطقه ای که فرودگاه مهرآباد در آن احداث شده؛ در زمان های گذشته روستایی به نام حسین آباد بوده است. این روستا در عهد قاجار به عنوان مهریه به عصمت الدوله شده و به همین دلیل نام آن به مهرآباد تغییر یافته است.
فرودگاه مهرآباد در سال 1317 به عنوان پنجمین فرودگاه ایران احداث شد و امروزه یکی از مجهزترین فرودگاه های کشور به شمار می آید. با توجه به این مسئله که تمام پروازهای داخلی و خارجی ایران توسط آن انجام می گرفت، نقشی بسیار اساسی در حمل و نقل هوایی کشور ایفا می کرد.
این فرودگاه در طی فعالیت های خود به پیشرفت های چشمگیری دست پیدا کرد و روز به روز تعداد پروازهای خود به مقاصد مختلف را افزایش می داد. سرانجام در سال 1386 به دلیل ازدحام شدید و کم بودن فضای فرودگاه مهرآباد، تصمیم بر آن شد تا با تاسیس فرودگاه امام خمینی تمامی پروازهای بین المللی به این فرودگاه جدید منتقل شود و تنها پروازهای داخلی و پروازهای حجاج به عربستان، از طریق فرودگاه مهرآباد صورت گیرد.

امکانات فرودگاه مهرآباد

فرودگاه مهرآباد از تجهیزات بسیار بالایی برخوردار است و خدمات متنوعی را به مسافران ارائه می دهد. از امکانات رفاهی این فرودگاه می توان به مواردی همچون کافی شاپ، رستوران، فروشگاه، دستگاه های خود پرداز، پنج پارکینگ طبقاتی و غیر طبقاتی مجزا با ظرفیت بیش از چهار هزار خودرو، پمپ بنزین، نمازخانه، سرویس ‌بهداشتی، صرافی، صندوق امانات، اینترنت رایگان ، اتاق مادر و کودک و وسایل سرگرمی برای کودکان، اتاق مخصوص ‌سیگار، دفاتری به منظور رزرو هتل‌ ها، دفاتر شرکت ‌های هواپیمایی، سالن عمومی، محل اشیای گم شده، بسته بندی بار، سالن ترانزیت، اجاره خودرو بدون ‌راننده و سازمان تاکسیرانی اشاره کرد.
یکی دیگر از موارد بسیار حائز اهمیت در فرودگاه مهرآباد، توجه به سلامت و وضع جسمانی مسافران است. به همین دلیل یک اورژانس شبانه روزی در این فرودگاه در نظر گرفته شده است. دو پزشک ماهر و پرستارانی دلسوز به صورت 24 ساعته در بخش اورژانس حضور داشته و برای خدمت رسانی به مسافران عزیز گوش به زنگ هستند. این اورژانس به امکانات پزشکی کاملی مجهز است. مانند آمبولانس، کمک های اولیه، دستگاه شوک قلبی، دستگاه نوار قلب و تجهیزات کاملی مرتبط با احیای قلب و مشکلات ریوی.
ترمینال های فرودگاه مهرآباد
خوب است بدانید که فرودگاه مهرآباد با دارا بودن شش ترمینال، از جمله بزرگترین فرودگاه های ایران به شمار می آید. هر یک از این پایانه های مسافربری، امکانات رفاهی بسیاری را شامل می شوند و به پروازها و شرکت های هواپیمایی خاصی اختصاص یافته اند.
ترمینال شماره یک
در ترمینال شماره یک پروازهای شرکت های هواپیمایی زاگرس و کیش ایر انجام می شود. این ترمینال دارای امکاناتی نظیر کتابخانه، نمازخانه، کافی شاپ، رستوران و سالن عمومی است.
ترمینال شماره دو
ترمینال شماره دو به پروازهای شرکت های هواپیمایی نفت، آتا، معراج، ایران ایر، قشم ایر و ایرتور اختصاص یافته است. از امکانات این ترمینال می توان به نمازخانه، غرفه کتاب، چندین رستوران و کافی شاپ، سالن عمومی و سالن ترانزیت اشاره کرد.
ترمینال شماره سه
همانطور که قبلا اشاره شد، تنها پرواز خارجی که در فرودگاه مهرآباد صورت می گیرد مربوط به سفر حج است. به این ترتیب ترمینال شماره سه به حجاج عزیز اختصاص یافته است.
ترمینال شماره چهار
در ترمینال شماره چهار پروازهای خروجی از تهران به سایر شهرهای ایران انجام می شوند. پروازهای شرکت های هواپیمایی همچون آسمان، اترک، کاسپین، ماهان، سپاهان و سپهران نیز در این ترمینال انجام می شود. 
ترمینال شماره پنج
این ترمینال را نیز مانند ترمینال شماره سه برای حجاج درنظر گرفته اند.

ترمینال شماره شش

تمام پروازهای ورودی از شهرهای مختلف به تهران در ترمینال شماره شش صورت می گیرد.
در صورتی که می خواهید سفری امن، سریع و آسوده را تجربه کنید؛ خرید بلیط هواپیما را به شما پیشنهاد می دهیم.

آدرس و نحوه دسترسی به فرودگاه مهرآباد

شما می توانید برای رسیدن به فرودگاه مهرآباد از خودروی شخصی یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. خوشبختانه سازمان های تاکسیرانی مختلفی با فرودگاه مهرآباد همکاری می کنند تا مسافران رفت و آمد آسوده تری را تجربه کنند. تنها کافی است با یکی از این شرکت ها تماس حاصل کنید تا شما را از کوتاه ترین مسیر به فرودگاه برسانند.
متروی تهران نیز در حال حاضر دارای دو ایستگاه در فرودگاه مهرآباد است که یکی از این ایستگاه ها در ترمینال های شماره یک و دو، و دیگری در ترمینال های شماره چهار و شش قرار دارند. دسترسی به فرودگاه بین المللی مهرآباد از طریق خط های اتوبوسرانی نیز با هزینه ای بسیار پایین برای مسافران عزیز امکان پذیر است.
آدرس: تهران، میدان آزادی، خیابان معراج، فرودگاه بین المللی مهراباد



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/27739
اخبار مرتبط

نظرات شما