گزارش قم فردا از پشت پرده لاکچری ها در اینستاگرام؛

ویترین های مجازی فرسنگ‌ها دور از واقعیت حقیقی /تاثیرات مخرب شبکه‌های اجتماعی رهاشده بر ذائقه بصری جوانان

این روزها برخی افراد با اهداف مختلف در اینستاگرام تصاویری از فرزند، زندگی، خودرو و ... خود قرار می دهند که پشت پرده بسیاری از این ها واقعیت ندارد و برای مخاطبان چیزی جزء افسوس، افسردگی و مشکلات اجتماعی نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، از سال ها قبل تلفن همراه آرام آرام جای خود را میان افراد جامعه بازکرد، البته در ابتدا گوشی همراه و سیم کارت به قدری گران بود که هرکسی توانایی تهیه آن را نداشت اما باتوجه به پیشرفت ها بجای رسید که امروز هر شخصی به راحتی می تواند یک سیمکارت با چند هزار تومان تهیه کند و یک گوشی با قیمت متوسط هم خریداری کند.
اما آن چیزی که در این بین مهم است پیشرفت تکنولوژی در این جعبه کوچک است که هرروز با نرم افزارهای مختلف به نوعی مخاطب خود را جادو می کرد. از همان روز های ابتدایی ورود گوشی های هوشمند به بازار،  آرام آرام هم شبکه های اجتماعی هم در بین مردم به دلیل ارتباط گیری راحت با دوستان و آشنایان جا بازکرد و به نوعی باید گفت این نرم افزارها جای شب نشینی ها را گرفت.


این در حالی است که موضوع به همینجا ختم نشد چرا که کاربران شروع به اشتراک گذاری دقیقه به دقیقه زندگی خود با دیگران کردند. زندگی که خانه‌های تمیز و مرتب، زن و شوهرهای همیشه عاشق و در حال مسافرت، لوازم زندگی لاکچری، بچه‌هایی زیبا و مرتب و... را نشان میداد و در این میان دعده ای هم شدن دنبال کنندگان این افراد که هیچ چیزی جزء افسوس برای آنها نداشته و ندارد.

روزمره نویسان شبکه های اجتماعی
این کاربران هر روز از لحظه‌ای که از خواب بیدار می‌شوند تا نیمه‌های شب عکس‌های رنگی زیبایی از خانه، زندگی، اعضای خانواده‌شان، خرید، آشپزی و غیره در حالت‌های مختلف منتشر می‌کنند. آنها بیشتر روزمره نویسان اینستاگرامی هستند که هر بار خلاصه فعالیت‌های چند وقت اخیرشان را با تمام جزئیات برای مخاطب تعریف می‌کنند؛ این افراد عمدتاً کارشان را از تعریف قصه آشنایی با همسرشان و خاطرات عاشقانه‌شان شروع می‌کنند، بعضی‌های دیگر از دوران بارداری شأن می‌گویند و به دنیا آمدن فرزندان و بعد از آن شیرین زبانی‌های کودکشان می گویند، برخی دیگر اوایل زندگی مشترک اند و به دنبال تهیه جهیزه اند و مخاطبشان را به دنبال خود از این مغازه به آن مغازه و از این بنگاه به آن بنگاه می‌کشانند. این فعالان روزمره نویس به ظاهر بی سر و صدا کار می‌کنند اما آنقدر پرطرفدارند که می‌توان در میانشان پیج‌های یک میلیونی هم پیدا کرد؛ صفحاتی که به ظاهر بی سر و صدا هستند اما مثل یک سلبریتی ذهن‌های زیادی را به خودشان مشغول کردند و افسردگی‌های زیادی را هم به دنبال خود به ارمغان می‌آورند.



اشتراک زندگی خصوصی در فضای مجازی
 از همین رو عادله صفت گل، روانشناس بالینی در این زمینه به خبرنگار ما گفت: از بین رفتن حریم ها و علنی شدن روابط خصوصی در سال های اخیر افزایش یافته به طوری که این موضوع عادی شده است.
 وی ادامه داد: بسیاری از افراد بی پرده مسائل خصوصی خود را در صفحات مجازی به اشتراک می گذراند، بعضا چشم و هم چشمی ها و به رخ کشیدن ها باعث پوچ شدن محتوای زندگی برای این افراد می شود و زندگی خصوصی زوجین و دیگر اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد.
 روانشناس بالینی اظهار کرد: بنابراین همه دلخوشی آن ها به اشتراک گذاشتن لحظات تصاویر و تایید گرفتن از فالوورها و دوستان مجازی می شود و این موضوع رفته رفته احساس پوچی و در خودرفتگی  انسان ها را در پی دارد.
 صفت گل تصریح کرد: عشق و دوست داشتن رنگ می بازد و هم دردی و هم حسی تبدیل به حرف های قشنگ در فضای مجازی می شود.
ویترین‌های مجازی که به جان زندگی حقیقی ما افتاد
بر همین اساس، نمی‌توان از تأثیر شبکه‌های اجتماعی و زرق و برق‌های زندگی لاکچری بلاگر‌ها در به وجود آمدن بسیاری از آسیب های اجتماعی چشم‌پوشی کرد. هر روز بسیاری از افراد جامعه با شبکه‌های اجتماعی همراه هستند و ساعاتی را در آن سپری می‌کنند. روز به روز هم بر تعداد بلاگر‌ها افزوده می‌شود؛ افرادی که با دریافت هزینه‌های بالا تبلیغ کالا‌هایی را می‌کنند و ویترینی از زندگی خود را به نمایش می‌گذارند.
در همین باره تقی آزاد ارمکی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به افزایش مصرف‌گرایی در جامعه ابراز داشت: شبکه‌های اجتماعی، سبک زندگی جوامع را تغییر داده و جوانان را آرمان‌گرا کرده‌اند. وقتی جوانی در شبکه‌های اجتماعی ویترین زندگی یک بلاگر را می‌بیند، طبیعتا می‌خواهد که خانه و وسایلی مانند آن بلاگر داشته باشد. بر همین اساس، هر روز مصرف‌گرایی و تجملات بیش‌تر شده و حتی برخی جوانان که توان تأمین آن وسایل را ندارند، سرخورده شده و دیگر برای زندگی مشترک و تشکیل خانواده تلاشی نمی‌کنند و انگیزه خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل ناامیدی هم در بین افراد تزریق می‌شود.



شبکه‌های اجتماعی ذائقه بصری جوانان را تغییر داده‌اند

وی با بیان اینکه تبلیغات زندگی لاکچری در شبکه‌های اجتماعی به الگویی برای جوانان تبدیل شده است، افزود: هر روز در شبکه‌های اجتماعی کاربران با دنبال کردن بلاگر‌ها سبک زندگی آن‌ها را پیگیری می‌کنند. فرهنگ غربی روز به روز بیش‌تر در بین جوانان رواج پیدا کرده و از این طریق بر نهاد خانواده اثرات مخربی گذاشته است؛ تا جایی که بسیاری از جوانان با مشاهده رفتار، سبک زندگی و چهره افراد با فیلتر‌های مختلف دیگر زندگی خود را در فضای مجازی می‌بییند و حتی شاید چهره‌های افراد در دنیای واقعی برای آن‌ها جذاب نباشد. غافل از اینکه بیش‌تر این بلاگر‌ها و افراد تأثیرگذار در فضای مجازی نه تنها زندگی اصلی خود بلکه حتی چهره واقعی خود را نیز طوری دیگر به نمایش می‌گذارند و بسیاری هم فریب این فیلتر‌ها را می‌خوردند.

در هر صورت امروز این اقدامات به نوعی در حال تغییر سبک زندگی فعلی افراد و تغییر ذائقه های جوانان و نوجوانان و حتی کودکان در زندگی آینده آنها خواهدشد. اگر در سروسامان دادن و یا فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مناسب در این خصوص تلاشی نشود حتما دچار مشکلات فراوانی که فراتر از افسردگی و افسوس است خواهیم شد.


حسن حیدری
انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/28082
اخبار مرتبط

نظرات شما