معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان قم:

حق الدفن در بقاع متبرکه به معنای مالکیت قبور نیست/همسان‌سازی قبور با هدف رفاه حال زائران صورت می‌گیرد

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به اینکه همسان‌سازی قبور با هدف رفاه حال زائران صورت می‌گیرد، گفت: حق الدفن به معنای مالکیت قبر نیست بلکه اجاره آن مکان برای دفن اموات طبق مسائل شرعی و فقهی محسوب می‌شود؛در واقع زمین، وقف بقعه است و اجازه فروش آن را نداریم.

حجت‌الاسلام عطاءالله جباری در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به موضوع دفن اموات در بقاع متبرک، اظهار داشت: وجهی بابت حق الدفن توسط بقاع متبرکه دریافت می‌شود که با مالکیت قبر متفاوت است؛ در واقع زمین، وقف بقعه است و اجازه فروش آن را نداریم اما وجهی به عنوان حق الدفن دریافت می‌شود.
وی ادامه داد: این مبالغ در اختیار اداره اوقاف قرار نمی‌گیرد بلکه به حساب همان بقعه واریز و در سه بخش مدیریتی، عمرانی و فرهنگی هزینه می‌شود ضمن اینکه بخشی از هزینه‌های جاری حرم‌های مطهر امامزادگان هم از همین محل تامین خواهد شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه بر اساس شرع و قانون، اجازه جابجایی درآمدهای بقاع متبرکه را نداریم گفت: مگر اینکه در موارد خاص، نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف دستوری داده باشد.
وی ادامه داد: حق الدفن به معنای مالکیت قبر نیست بلکه اجاره آن مکان برای دفن اموات طبق مسائل شرعی و فقهی محسوب می‌شود؛ رعایت حرمت قبور مومنین هم از سوی سازمان اوقاف در اولویت قرار داشته و معمولا مقابری که مدت زمان زیادی از دفن اموات در آنها گذشته، با درخواست بستگان همان اشخاص برای دفن مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرند.
حجت الاسلام جباری تصریح کرد: شایعه‌سازی در مورد قبور در جوار حرم‌های مطهر امامزادگان بسیار است به طوری که جلوی احداث سرویس بهداشتی در حرم امامزاده احمد بن قاسم(ع) گرفته شد زیرا عده‌ای اینطور شایعه‌پراکنی کردند که می‌خواهند قبر مومنین را به این مکان اختصاص دهند.
وی اضافه کرد: البته درصدد خریداری زمینی برای این منظور بودیم که مالک راضی به این کار نشد ولی طی تفاهم با شهرداری، درصدد احداث سرویس بهداشتی هستیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه حسینیه این بقعه متبرکه بسیار ناایمن بود گفت: بر این اساس ساخت شبستان در دستور کار قرار گرفت و به تصویب رسید ولی جریان شایعات علیه این طرح هم ادامه یافت در صورتی که مجموعه اوقاف از نظر شرعی و انسانی، بی احترامی به قبور مومنین را خط قرمز خود می‌دانند و اگر خسارت جزئی هم به قبور وارد شود، قطعا ترمیم خواهد شد.
همسان‌سازی قبور با هدف رفاه حال زائران صورت می‌گیرد
وی به طرح همسان‌سازی محوطه بقاع متبرکه اشاره و ابراز کرد: یکسان نبودن سنگ قبور، مشکلات فراوانی برای تردد سالمندان و معلولان ایجاد می‌کند و معضلات دیگری هم در پی دارد بنابراین مردم باید به این مسئله آگاهی داشته باشند که قصد هیچگونه بی احترامی به قبور را نداریم و صرفا برای راحتی زائران، طرح همسان‌سازی اجرایی می‌شود.
حجت الاسلام جباری افزود: ممکن است یک بقعه متبرکه به واسطه موقوفات و نذورات، میلیاردها تومان درآمد داشه باشد ولی این اجازه را نداریم که اعتبارات را بین بقاع متبرکه جابجا کنیم؛ در قبرستان نو به خاطر تصمیم نهادهای بالادستی از دفن اموات منع شده‌ایم بنابراین کسانی که چنین تصمیمی گرفته‌اند باید حالا برای نگهداری آرامستان تمهیداتی بیندیشند زیرا تنها منبع درآمد، حق الدفن دریافتی بوده است.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/29424
اخبار مرتبط

نظرات شما